نوامبر 28, 2020

سئو منفی یا Negative Seo چیست؟

1 min read

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

سئو منفی یا Negative Seo چیه؟

علی بای

۲۱

۰

۵ ۰۰۰۰

بیایید یه وضعیت کابوس وار رو تصور کنیم: صبح از خواب بیدار میشین و می ببینن جایگاه کسب وکار شما در یافته های جستجوی گوگل، به وسیله رقبا و آدمایی بدطینت دستکاری شده و یهو نتیجه ماه ها و چند سال زحمت شما بر باد رفته و حالا سایت تون داره یه سقوط آزاد رو در یافته های جستجوی گوگل تجربه می کنه!

بدیش اینه این از اون تصوراتی نیس که در آخر بگم «خیالتون راحت، همچین چیزی امکان نداره!»، در واقع این کابوس واسه بعضی کسب و کارا و سایتا تعبیر شده و خسارات سنگینی به اونا زده. اسم این کابوس در دنیای واقعی سئوی مشکی یا سئوی منفی (Negative SEO) است!

اگه دست پیدا کردن به رتبه های بالاتر در یافته های جستجوی گوگل رو میدون نبردی بین خود و رقبایتان فرض کنین که مهارت داشتن در تولید محتوا، عرضه محتوا و باخبر شدن از کار با امکانات و وسایل جور واجورِ مربوط به SEO، اسلحه های قانونی شما در این جنگ مجازی باشن، باید یه احتمال رو هم در نظر داشته باشین: همه مثل شما جوانمردانه نمی جنگن!

سئوی منفی چیه؟

به بیان ساده، سئوی منفی یا Negative SEO به مجموعه اقدامات غیراخلاقی و سیاهی می گن که رقبا یا خرابکاران واسه ضربه زدن به جایگاه شما در یافته های جستجو در پیش می گیرن.

سئو منفی یا سئوی مشکی نقطه مقابل سئوی مثبته. در سئوی مثبت، تمرکز فرد روی به کار گیری امکانات و قوانین سئو در جهت پیشرفت رتبه و جایگاه سایت خود و بالاتر ایستادن از رقبا هستش. اما سئوی منفی به بیان عامیانه یعنی زدن به زیر میز بازی و در پیش گرفتن کارایی غیراخلاقی واسه به زیر کشیدن حریف در یافته های جستجو!

سئو منفی واقعاً شدنیه؟

همه میدونیم که کارکرد ضعیف و ناقص در سئو می تونه به جایگاه شما در یافته های جستجو آسیب بزنه، مثلاً اگه به وب سایتای بی کیفیت لینک بدین یا حتی از سایتای بی کیفیت لینک بگیرین، نتیجه عکس میدن. پس منطقیه که فرض کنیم اگه شخص دیگری همین سئوی ضعیف یا داغون کننده رو به اسم شما بکنه و اونقدر هوشمندانه این کار رو بکنه که گوگل متوجه نشه، سئوی مشکی یا منفی هم شدنیه.

پس جواب سوال بالا اینه که: بله، سئوی منفی شدنیه و اگه به قدر کافی پیچیده و هوشمندانه انجام شه، تشخیص اون واسه گوگل سخت و بعضی وقتا امکان ناپذیره.

با این حال، این موضوع نباید موجب وحشت شما شه چون که سئوی منفی اقدامی اون قدر زمان بره و احتیاج به انرژی داره که ً اتفاقی عادی نیس، اما به هر حال اگه رقبای سرسختی دارین و یه مدت طولانی در بعضی کلمات کلیدی از اونا بالاتر وایس تاده اید، بد نیس این احتمال با بدبینی رو همیشه گوشه ای از ذهن خود داشته باشین.

روشای جور واجور سئوی منفی و راهکارهای مقابله با اونا

سئوی منفی می تونه به روشای مختلفی اجرا شه. واسه مراقبت از سایت و کار و کاسبی اینترنتی خود لازمه این روش ها رو بشناسین و واسه هر کدوم راه حلی مناسب رو به اجرا بذارین:

راه حل

هک کردن سایت شما

نیاز به یادآوری نیس که امنیت در فضای وب، اساسی ترین اصل فعالیت واسه هر کسب و کاریه. هکرها می تونن با در دست گرفتن کنترل سایت شما تو یه چشم به هم زدن تموم داشته ها و زحمات شما رو بر باد بدن. اونا با هک کردن سایت می تونن خیلی راحت محتوا رو از راه اضافه کردن لینکای اسپم دستکاری کنن یا با ریدایرکت کردن صفحات شما به صفحات خودشون، به شما ضربات جبران ناپذیری بزنن.

البته این روش معمولاً واسه وب سایتا و کار و کاسبی های کوچیک استفاده نمی شه، با این حال اگه کار و کاسبی ای هستین که سایت تون رتبه بالایی در یافته های جستجو داره، ممکنه هکرها رو وسوسه کنین که از جایگاه سایت شما واسه بالا بردن اعتبار و رتبه وب سایتای خودشون سوءاستفاده کنن. اونا با هک کردن سایت تون خیلی راحت می تونن بازدیدکنندگان شما رو به سایت خودشون هدایت کنن.

هک

راه حل

اگه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنین، افزونه Google Authenticator رو نصب و یه رمز عبور دو مرحله ای بسازین. اینطوری، هر بار که می خواین وارد سایت خود شید از شما خواسته می شه کدی که به وسیله این افزونه روی گوشی موبایل شما تولید شده رو وارد کنین.

موبایل

هم اینکه، شدیدا پیشنهاد می شه رمز عبوری تشکیل شده از عدد و کاراکترهای خاص انتخاب کنین، به طور مرتب از فایلا و پایگاه داده خود نسخه پشتیبان بگیرین و اگه سایت شما به کاربران اجازه میده فایلی آپلود کنن، با شرکت میزبان (هاست) تماس بگیرین و از اونا سوال کنین چیجوری می تونین واسه جلوگیری از نفوذ بدافزارها یه آنتی ویروس نصب کنین.

دادنِ صدها یا هزاران لینک اسپم به سایت شما

یک یا چند لینک اسپم آسیب خاصی به رتبه سایت شما نمیزند، اما حملات سئو منفی معمولاً شامل لینک سازیایی می شه که منشاء اونا گروهی از سایتایی به هم پیوسته و در رابطه هستن. به این سایتا مزارع لینک دهی (Link Farms) هم می گن. بیشتر این لینکا از یه انکر تکست هم استفاده می کنن. این انکر تکستا ممکنه به طور کاملً با سایت شما نامرتبط باشن یا شاید هم شامل یه کلید واژه تخصصی باشن تا کل لینکای سایت شما رو به شکلی نشون بدن که انگار صاحب سایت، مسئول و عامل ایجاد این لینکا هستش.

راه حل

شناسایی یه حمله سئو منفی چیزی نیس که به آسونی قادر به انجام اون باشین، اما تشخیص زودتر از موعد معمولیِ تلاشای اولیه واسه اینجور حمله ای می تونه به شما کمک کنه آسیب وارده رو متوقف کنین. به این منظور باید مرتباً تعداد بک لینکای سایت خود رو بررسی کنین. یکی از ابزارهایی که در این راه به شما کمک می کنه SEO SpyGlassه که به شمام نمودارهای رشد تعداد لینکا در پروفایل سایت تون رو میده و هم تعداد دامینای برگشت دهنده رو.

بک لینک

ریچ اسنیپت چیه و به چه دلیل باید به اون اهمیت داد؟

بعد می تونین لینکای داغون کننده رو خودتون تا جایی که امکان داره خط بزنین و اگه قادر به حذف بعضی از اونا نبودین می تونین یه فایل Disavow در همون محیط SEO SpyGlass بسازین و اونو به گوگل وبمستر خود معرفی کنین. Disavow به معنی رد کردن و نفی کردن وابستگی این لینکا به سایت تونه. اینطوری به گوگل می گین که هنگام امتحان سایت تون اینجور لینکایی رو ندیده بگیره.

البته وسایل دیگری مانند Ahrefs هم می تونن آمار دقیقی از بک لینکا به شما ارائه کنن.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

کپی کردن محتوای سایت شما و پخش کردن اون در اینترنت

کپی کردن محتوای شما در بقیه سایتا هم روش دیگه ایه که خرابکاران یا رقبا واسه تخریب جایگاه و رتبه گوگل شما در پیش می گیرن. وقتی گوگل بفهمه محتوایی در چندین سایت جور واجور مثلً کپی شده، معمولاً تنها یه نسخه از اون محتوا رو رتبه بندی می کنه.

در بیشتر موارد گوگل اونقدر هوشمندانه عمل می کنه که بتونه نسخه اصلی از سایت شما رو تشخیص بده، اما بعضی وقتا هم نسخه دزدیده شده رو زودتر از نسخه اصلی پیدا می کنه. در واقع، در اینجور شرایطی، گوگل محتوای کپی شده رو زودتر از محتوای اصلی شما، ایندکس می کنه.

راه حل

Copyscape ابزاری کلیدی واسه پیدا کردن سارقان و کپی کارا هستش. هر چند این وسیله در زبون فارسی خیلی دقیق کار نمی کنه، اما میشه گفت بهترین وسیله رایگانیه که الان هست.

اگه نسخه ای کپی شده از محتوای خود رو با این وسیله پیدا کردین، بهتره اول با وب مستر سایت مربوطه تماس بگیرین و از اون بخواین محتوا رو از سایت خود برداره. اگه این روش نتیجه نداد می تونین با به کار گیری وسیله «گزارش نقض حقوق مالکیت الهی» (copyright infringement report)، این مسئله رو به گوگل گزارش بدین.

اگه علاقمندید در این مورد بیشتر بدونین، پیشنهاد می کنم مقاله رامین محمودی در مورد بحران کپی کاری و سرقت محتوا در وب فارسی رو هم بخونین.

یک مطلب دیگر:
چرا مدیران کسب و کارها باید در زمینه دیجیتال مارکتینگ آموزش ببیند؟

ایجاد لینکایی با کلمات کلیدی غیراخلاقی یا غیرقانونی

ممکنه خرابکاران با انکر تکستای شامل کلمات کلیدی شرط بندی، پوکر یا کلمات مربوط به مسائل غیراخلاقی به سایت شما لینک بدن و اینطوری شما رو از چشم گوگل بندازن! این روش، روشی ساده و قابل شناساییه. شک نداشته باشینً شما نمی خواین از دید موتورهای جستجو وب سایتی تلقی شید که بخش فعالیتش با کلمات کلیدی غیرقانونی یا غیراخلاقی شناسایی می شه.

راه حل

این مورد هم، دقیقاً موردی مشابه با لینکای بی کیفیته. شما باید تلاش کنین در سریع ترین زمان این لینکا رو شناسایی کرده و واسه حذفشان دست به کار شین.

حذف بهترین بک لینکاتون

این روش یکی از شکلای جور واجور خیلی موذیانه سئوی منفیه. در این روش بعضی وبمسترها ایمیلایی دریافت می کنن که از طرف شما از اونا خواسته می شه بعضی لینکا رو حذف کنن. این در حالیه که هیچ دلیلی واسه اینجور کاری وجود نداره چون اون لینکا در چارچوب استانداردها و مقررات گوگل قرار می گیرن. در واقع خرابکارها به اسم شما به صاحبان اون سایتا ایمیل میزنن و خواهان حذف بهترین بک لینکاتون می شن.

راه حل

هروقت با وب مسترا تماس می گیرین، حتماً از ایمیلی با دامنه خودتون استفاده کنین نه ایمیل شخصی تون در یاهو یا Gmail! اینطوری به مخاطب ایمیل ثابت می کنین که شما واسه سایت مورد نظر کار می کنین و شخص دیگری نیستین که فقطً خودنمایی به رابطه با اون سایت می کنه.

هم اینکه، لازمه همیشه بهترین بک لینکای خود رو تحت نظر داشته باشین. واسه این منظور می تونین از وسیله MonitorBacklinks.com استفاده کنین. در این سایت می تونین بک لینکای مهم خود رو با زدن تگ یا برچسب مشخص کنین تا اگه هر کدوم از اونا یهویی حذف شد، بدون این دست اون دست کردن این سایت به شما اطلاع دهد.

ایجاد صفحات و پروفایلای جعلی به نام شما در شبکه های اجتماعی


بعضی وقتا اسپمرها حسابایی جعلی در شبکه های اجتماعی به اسم شرکت شما یا سایت شما ایجاد می کنن و به تخریب معروفیت و اعتبار برند شما می پردازن. اگه این موارد کم تعداد باشن مشکلی وجود نداره، اما در حملات سئو منفی با فعالیت سازمان پیدا کردی به نام خود در شبکه های اجتماعی مواجه هستین که همیشهً اسم برند شما رو زیر مطالب و محتواهای نامربوط یا داغون کننده، منشن می کنن.

مشکلی

چیجوری لیست ایمیل خود رو افزایش بدیم؟

راه حل

با گزارش دادن این حسابا به عنوان اسپم، اونا رو قبل اینکه فالوئر جذب کنن، خط بزنین. اگه می خواین بدونین کی داره از اسم برند شما استفاده می کنه می تونین از  Mention.net استفاده کنین. با این وسیله به محض اینکه کسی نام تجاری شما رو در هر شبکه اجتماعی یا وب سایتی منشن کنه به شما اطلاع داده می شه و بعد می تونین تصمیم بگیرین که لازمه اقدامی انجام بدین یا خیر.

نگاه گوگل به سئو منفی چیه؟

گوگل، همیشه پتانسیل و اندازه خطر سئو منفی رو کم نشون داده. مثلاً در سال ۲۰۱۲ مت کاتس از مدیر تیم وب اسپم گوگل اعلام کرد که با معرفی وسیله  Disavow Links سئوی منفی یا Negative Seo در بدترین حالت یه مزاحمت حساب می شه. با اینکه گوگل قبول می کنه که حملات سئوی منفی امکان اتفاق افتادن دارن، اما اصرار داره این حملات بسیار غیرمعمول هستن. هم اینکه، گوگل میتونه خاطیان رو شناسایی کرده و با اونا برخورد کنه. هم اینکه، گوگل به وب مسترها پیشنهاد می کنه که هشیار باشن و موارد وب اسپم رو گزارش بدن و هر جا که لازم بود از وسیله Disavow استفاده کنن.

با این حال با کمی دقت مشخص می شه که موضع گوگل درباره سئو منفی درزمان سالیان گذشته کمی تغییر کرده. مثلاً وقتی گوگل اعلام کرد که

رقبا تقریباً هیچ کاری نمی تونن واسه آسیب زدن به رتبه شما یا خارج کردن سایت شما از ایندکس گوگل بکنن

اما بعدتر گفت که:

گوگل شدیدا تلاش می کنه تا از هر گونه امکانی که وبسترهای دیگه رو قادر سازه به رتبه شما آسیب بزنن یا سایت شما رو از ایندکس ما خارج کنن، جلوگیری کنه.

در واقع، با اینکه گوگل تایید می کنه احتمال اتفاق افتادن سئوی منفی هست، اما اصرار داره این شرکت اقدامات و وسیله لازم واسه روبرو شدن با اینجور مشکلی رو پیش بینی کرده و جای نگرانی وجود نداره.

نشونه هایی که میگن شما قربونی سئوی منفی شدین

اگه نشونه های زیر رو در لینک بیلدینگ سایت خود مشاهده می کنین، انگار قربونی سئوی منفی شدین:

  • لینکای خیلی زیاد از فرومای خارجی
  • تعداد بسیار زیادی لینک از سایتایی با دامنه های .ru، .cz،.cn، .pl، .ro، .bg، .bz، .com.ar، .com.br و info. البته تموم این لینکا شایدً عجیب نیستن، اما اگه یهو با سیل بزرگی از لینکایی از سایتای خارجی روبه رو شدید، این موج لینکای عجیب و غریب می تونه نشونه ای از یه حمله باشه.
  • تعداد زیادی لینک از پستای وبلاگی به طور کاملً نامرتبط و غیرعادی.
  • تعداد زیادی لینک دارای انکر تکست از منابع زیاد. البته باید یادآوری کنیم که دریافت یه لینک Sitewide از یه منبع قابل شناسایی، نشونه سئوی منفی نیس، حتی اگه به صورت یهویی هزاران لینک از اون منبع به سمت شما سرازیر شه.
  • موج یهویی و بزرگی از لینکای مربوط به سایتای غیرمجاز مثل سایتای غیراخلاقی یا سایتای شرط بندی و … .

واقعاً باید نگران سئو منفی بود؟

واقعیت اینه که گوگل خوب تلاش می کنه تا وب سایتا رو با الگوریتمای خاص خود از این نوع مشکلات حفظ کنه و باید گفت که بیشتر کسب و کارا و سایتا لازم نیس نگران حملات سئوی منفی باشن چون معمولاً سایتایی مورد حملات سئو منفی قرار می گیرن که در بازاری شدیدا رقابتی و پرسود فعالیت می کنن. پس در بیشتر موارد اگه سایت و کار و کاسبی شما اینجور شرایطی نداره پس جای نگرانی نیس، هر چند که پیشنهاد همیشگی اینه که احتیاط شرط عقله.

مشکلات

با مطالعه این مقاله حالا فهمیدیم سئو منفی چیه و واقعا شدنیه که افراد دیگری بتونن وضعیت سئوی سایت ما رو دستکاری کنن یا خیر. هم اینکه از راه هایی باخبر شدیم که خرابکاران یا رقبا می تونن واسه ضربه زدن به جایگاه و رتبه سایت ما در یافته های جستجو استفاده کنن. این روش ها به طور خلاصه عبارتند از:

  • هک کردن سایت
  • لینک بیلدینگ جعلی و اسپم به سایت که باعث می شه بدون این دست اون دست کردن از چشم موتورهای جستجوگر بیفتید!
  • کپی کردن محتوا و پخش گسترده اون در اینترنت.
  • حذف بهترین بک لینکاتون با فرستادن درخواستای جعلی به نام شما واسه صاحبان سایتا و درخواست حذف بک لینک از اونا.
  • ایجاد صفحات و اکانتای جعلی به نام شما در شبکه های اجتماعی و فعالیت داغون کننده در این شبکه ها با اسم و برند شما

از طرف دیگه دیدیم که گوگل بازم سئوی منفی رو به چشم یه مشکل گسترده نمی بینه و با در نظر گرفتن کارایی که هم جهت با پیشگیری و مقابله با حملات سئوی منفی انجام داده، اونو در بدترین حالت مزاحمتی قابل رفع می دونه. با این وجود ما به شما پیشنهاد می کنیم اگه کار و کاسبی ای بزرگ هستین یا جایگاهی عالی در یافته های جستجوی گوگل و رقبایی پر طاقت و سمج در مورد فعالیت خود دارین همیشه بهتره طرف احتیاط رو رعایت و در صورت ضرورت از راهکارهایی که در این مقاله معرفی شد استفاده کنین.

با امید به اینکه مطالعه این مقاله براتون به درد بخور بوده باشه. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

 

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بای

من، علی بای، چند سالی هست در مورد تولید، مدیریت و سردبیری محتوا فعالیت میکنم. به خاطر تحصیلاتم در زبانشناسی، بخش علاقه خودم پیوند محتوا در فضای وب با زبون فارسی، نوشتن، دستور و چیزای مهم معناییش و چگونگی تاثیر اینا در جفت و جور محتوایی باکیفیت، موثر و شهودی هست.

پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

برگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی چیه؟

باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشین؟

روشای ساخت بک لینک

از باز کردن لینک در پنجرۀ جدید بر حذر باشین
Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.