می 10, 2021

امکان سنجی بکارگیری مربی گری (Coaching) در فعالیت های آموزش و بهسازی منابع انسانی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم- قسمت ۵- قسمت 3

1 min read

جزنی

 

 

کوشش در جهت بهبود عملکرد شاغل در ارتباط با انجام کار و مسائل مربوط به آن (جزنی، ۱۳۷۸)

 

 

 

هاریسون[۲۹]

 

 

در رشته مدیریت منابع انسانی، آموزش و بهسازی منابع انسانی زمینه ای است که با فعالیت های سازمانی هدفمند در جهت بهبود عملکرد افراد و گروه ها در زمینه های سازمانی سروکار دارد (ویکی پدیا[۳۰]).
عکس مرتبط با منابع انسانی

 

 

 

رنگریز و عظیمی

 

 

آموزش منابع انسانی عبارت است از ایجاد محیطی که در آن منابع انسانی، رفتارها، دانش، مهارت ها و توانایی های مربوط به شغل را فرا می گیرند (رنگریز و عظیمی، ۱۳۷۸)

 

 

بطور کلی می توان گفت که هریک از تعاریف فوق، به لحاظ مفهومی بر بعد خاصی از آموزش تمرکز دارند؛ از این رو می توان تعاریف ارائه شده از آموزش را در سه نوع تعریف زیر طبقه بندی نمود:
الف) تعریف فرایندی: آموزش توسعه سیستماتیک نگرش ها، آگاهی ها، مهارت ها و الگوهای رفتاری است که فرد برای انجام درست وظیفه یا شغل خود به آن نیاز دارد.
ب) تعریف موضوعی: آموزش عبارت است از ایجاد یا توسعه مهارت یا رشته ای از مهارت های ویژه و راهنمایی و تعلیم در یک فن، شغل یا حرفه است.
ج) تعریف مبتنی بر هدف: آموزش مجموعه کوشش هایی به منظور ارتقا سطح عملکرد نیروی انسانی در شغل مرتبط به کمک افزایش سطح توانایی های آنان می باشد (نیرومند و محبریان جزی، ۱۳۸۴ به نقل از محمدهادی، ۱۳۹۰).
دلایل نیاز به آموزش و بهسازی
امروزه آموزش توسط کارفرمایان به عنوان ابزاری مهم برای ارتقا دادن قابلیت ها و عملکرد کارکنان شناخته شده و مبالغ بسیاری در برنامه های آموزشی سرمایه گذاری شده است(چنج ، هامپسون،۲۰۰۸) آموزش و بهسازی نقش و تأثیری اساسی در دانش و مهارت افراد و بهبود نگرش آن ها نسبت به سازمان و وظایف و فعالیت های شغلی دارد. لذا سازمان ها و موسساتی که به نقش و تأثیر منابع انسانی در کارکنان و در نتیجه ارتقای توانایی و انگیزش آن ها واقفند، هزینه های آموزش و بهسازی را سرمایه گذاری تلقی کرده و در برنامه توسعه و بودجه سالیانه خود مبالغ در خور توجهی را به آموزش و توسعه کارکنان اختصاص می دهند (بزار جزایری، ۱۳۸۴). در پژوهشی که انجمن پرسنل و بهسازی[۳۱] در سال ۲۰۱۰ انجام شد حاکی از آن بود که کارکنان بطور متوسط ۸ روز در سال را آموزش دریافت می کنند (CIPD,2010) و انجمن آموزش و بهسازی آمریکا برآورد کرده است که سازمان های آمریکایی در سال ۲۰۰۸، ۵۶ میلیارد دلار صرف آموزش کرده اند (بیکر، ۲۰۱۰ )
آموزش همیشه به عنوان مهم ترین ابزار در جهت بهبود کلی عملکرد کارکنان در نظر گرفته می شود. برنامه‌های آموزشی به منظور درک تغییرات رفتاری مطلوبی که در نگرش ها، مهارت ها و دانش انعکاس می‌یابد طراحی شده اند. از دیدگاه نوئه[۳۲] آموزش، به تلاش برنامه ریزی شده ای اشاره دارد که توسط یک سازمان در جهت تسهیل یادگیری کارکنان از شایستگی های مرتبط شغلی بکار گرفته می شود (شاد، ۲۰۰۸) در سال ۲۰۰۶ انجمن آموزش و بهسازی آمریکا (ASTD[33]) در گزارش خود نشان داد زمانیکه رهبران کسب و کار بر رشد کارکنان رده بالا تأکید می کنند، ارزش یادگیری و آموزش بهتر درک می شود. محیط جهانی تشخیص می دهد که یک محیط کاری بهتر آموزش دیده عملکرد را بهبود می بخشد و سرمایه‌ی گذاری در آموزش و بهسازی منابع انسانی جهت کسب موفقیت امری ضروری و حیاتی است. در این گزارش، انجمن آموزش و بهسازی آمریکا برآورد کرده است که سازمان های آمریکایی سالانه ۱۰۹٫۲۵ میلیارد دلار صرف آموزش و بهسازی منابع انسانی می کنند، تقریباً سه چهارم (۷۹٫۷۵ میلیارد دلار) بر کارکرد داخلی یادیگری صرف می کنند و باقی مانده (۲۹٫۵۰ میلیارد دلار) صرف خدمات بیرونی می کنند (ریورا، پارادایس ،۲۰۰۶).

 

برای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.