سايت مقالات فارسی – بررسی قیمت تمام شده انرژی خورشیدی در مقایسه با گاز طبیعی بخش خانگی با …
1 min read
3d illustration of economic growth background
منافع پروژههای عمومی را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
- منافع مستقیم یا اولیه: شامل نتایج فوری و بلافصله ناشی از اجرای پروژههاست، مانند صرفهجویی ارزی.
- منافع غیرمستقیم: شامل نتایج جنبی ناشی از اجرای پروژه میباشد.
- منافع ناملموس: شامل منافعی است که محاسبه ریالی آن مشکل و یا غیرممکن باشد، مانند عدم تولید گازهای آلوده.
۲-۱-۵-۵- تحلیل هزینه ـ فایده
در این بخش به تحلیل هزینه و فایده و انواع آن میپردازیم.
الف: تعریف تحلیل هزینه ـ فایده
طبق تعریف سازمان ملل متحد هزینه – فایده روشی برای ارزیابی مطلوبیت یک طرح از طریق مقایسه درآمدهای طرح با هزینههای آن است که مبالغ آنها با یک نرخ تنزیل مناسب دفتری به ارزش حال تبدیل شده باشند. (کوپاهی، ۱۳۶۸)
در واقع تحلیل هزینه ـ فایده یک نظریه زیربنایی و تکنیکی در اقتصاد رفاه نئوکلاسیک است که با جهتگیری الگوی اقتصاد خرد نئوکلاسیک و تأکید آن بر نقش قیمتها در تخصیص منابع هماهنگ است و به نحوی گسترده در ارزیابی اقتصادی طرحها به کار میرود(خلیلی عراقی، ۱۳۷۲).
تحلیل هزینه فایده فینفسه نظریه نیست. بلکه فنی است که هدف آن ارائه مجموعهای از قواعد و روشهای درست نظری و نظاممند برای هدایت سرمایهگذاری بخش عمومی است و معمولاً برای کمک به شکلگیری سیاست در قالب ویژهای به اجرا در می آید. به عبارت دیگر تحلیل هزینه ـ فایده در جستجوی این است که نشان دهد تصمیمات مشخص، نتایج منطقی اهداف معینی میباشند. به اعتقاد روبرت ساگدن و آلن ویلیامز استفاده از تحلیل هزینه ـ فایده چارچوبی برای تصمیمگیری عمومی ارائه میدهد که تصمیمات مسئولانهتری را باعث میشود.
از آنجا که ارزیابی اقتصادی شیوه خاصی از تصمیمگیری و مدیریت طرحاست، تحلیل هزینه ـ فایده به عنوان یکی از روشهای ارزیابی اقتصادی، یک تکنیک عملی یا راهی برای سازمان دادن فکر و استدلال راجع به تصمیمگیری آن میباشدو یکی از هدفهای آن تعیین مطلوبیت اقتصادی پروژههای سرمایهگذاری از طریق تحلیل هزینهها و فوائد در طول عمر اقتصادی سرمایهگذاری است(جرالد. م. مایر، ۱۳۷۵).
ب: پیشینه تاریخی تحلیل هزینه ـ فایده
استفاده از تحلیل هزینه- فایده با ارزیابی طرحهای توسعه منابع آب امریکا در دهه ۱۹۳۰ شروع شد. علیرغم ارتباط نزدیکی که این تحلیل با علم اقتصاد دارد، این فن بیشتر توسط مهندسین پایهگذاری گردید. بعدها کاربرد این تحلیل از طرحهای توسعه منابع آب به سایر بخشها و حتی برنامهریزی دفاعی گسترش یافت. علاوه بر این در سالهای اخیر، در کشورهای اروپای شرقی نیز استفاده از این روش پیشرفت زیادی کرده است. (پاکزاد، ۱۳۷۲)
متدولوژی تحلیل هزینه ـ فایده در دهه ۱۹۳۰ در امریکا زمانی که دولت فدرال درباره طرحهای بسیار بزرگی نظیر طرحهای آبیاری و کشاورزی تصمیم میگرفت، توسعه یافت و بعنوان یک شیوه مدیریت غیر معطوف به نظریه اقتصادی (به تعبیر R. J. Hamond) به کار برده شد. (ربانی، ۱۳۵۰)
در ابتدای دهه ۱۹۵۰ شکوفایی دیگر در فعالیت رسمی هزینه ـ فایده ایجاد شد. در تلاشی برای منطقی کردن تفاوتهای داخلی در روشهای ارزیابی در گزارش سال ۱۹۵۰ کمیته آژانس داخلی به تدریج تحلیل هزینه ـ فایده از یک موضوع نسبتاً محرمانه دانشگاهی به یک موضوع زنده و مورد علاقه سیاسی در دوران جامعه بزرگ ریاست جمهوری جانسون تغییر کرده و سپس سیستم برنامهریزی و بودجهبندی برنامهای توسط دولت فدرال در سال ۱۹۶۵ اتخاذ شد که پنج عامل اصلی را نشان میداد. این پنج عامل که پایههای تحلیل هزینه ـ فایده را تشکیل میدهند عبارتند از:
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است |
- یک تصریح دقیق از هدفهای برنامه پایه در هر منطقه اصلی فعالیت دولتی.
- تلاش برای تجزیه و تحلیل دادههای هر برنامه دولتی.
- تلاش برای اندازهگیری هزینههای برنامه نه فقط برای یک سال بلکه برای چند سال آینده.
- تلاش برای مقایسه برنامههای متناوب با رقیب.
- تلاش برای ایجاد روشهای تحلیل مشترک و سراسری دولتی.
در نهایت از ابتدای دهه ۱۹۷۰ یک مجموعه ارزیابیهای واقعی یا تحلیلهای هزینه ـ فایده برای برنامههای متناوب پیریزی شد که این تحلیلها در نشریات تخصصی انتشار یافت و تا به امروز این روند ادامه یافته است.
ج: مفاهیم اساسی تحلیل هزینه ـ فایده
از آنجا که آشنایی با مفاهیم و تعاریف هر موضوع جهت اشتراک در درک آنها ضروری میباشد، در این بخش مفاهیم اساسی هزینه ـ فایده توضیح داده میشود: