ژانویه 22, 2021

منابع مقالات علمی : بررسی معامله مسلمان با کافر از دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران- قسمت ۷

1 min read

پس حرب، گرچه در لغت به معنی جنگ است، ولی در اصطلاح فقها کافر حربی تنها به کسانی که اعلام جنگ با مسلمانان کرده باشد، گفته نمی شود، بلکه اعم است از کفاری که آماده جنگ با مسلمانان هستند و کافرانی که از اهل کتابند و پیمان و عقد «ذمه» با مسلمانان نبسته ولی جنگ هم ندارند.
و برخی گفته اند تنها کافران ذمی اهل کتابند، ولی کفار حربی، اعم از آن دسته ی اهل کتاب که عقد ذمه ندارند و دیگر اقسام حتی مشرکان و بت پرستان هستند.
قرآن کریم، در مورد قبول جزیه می فرماید:
«قاتلوا الذین بالله و لا بالیوم الآخر و لا یحرّمون ما حرمّ الله و رسوله و لایدینون دین الحقّ من الذین اوتوا الکتاب حتّی یعطوا عن ید و هم صاغرون»[۲۰]
با هر کس از اهل کتاب که به خدا و روز قیامت ایمان نیاورد و حلال خدا و پیامبرش را حلال و حرامش را حرام نداند و به دین حق نگرود، پیکار کنید تا آن گاه با [اظهار] کوچکی در برابر اسلام، جزیه بپردازد.
۲-۲-۱-۲-۳- کافرانی که احتمال نزول کتاب آسمانی درباره آنان وجود دارد
علامه شهرستانی می گوید:
«صحفی که برای ابراهیم (ع) بوده است. احتمال می رود کتاب آسمانی بوده باشد و در آن روشهای علمی و دستورهای علمی و دستورهای عملی وجود دارد».[۲۱]
«مجوس و مانویه، دو فرقه هستند که شبهه نزول کتاب آسمانی بر آنان وجود دارد».[۲۲]
بنابر آنچه گفته شد، کافرانی که شبهه کتاب آسمانی دارند، جزو اهل کتاب، نخواهند بود.
۲-۲-۱-۲-۴- کسانی که برای آنان کتابی نیست ولی حدود و احکام دارند
شهرستانی در ملل و نحلل به تفصیل درباره باورهای صابئین و دسته های آنان و نیز اعتقادات و باورهای آنان سخن گفته است و برخی از حدود و احکام ایشان را نقل کرده است.[۲۳]
وی در جای دیگر می نویسد:
«فرقه های یهود و نصارا، فرقه هایی هستند که مسلماً بر آنان کتاب آسمانی نازل شده است. مجوس و مانویه نیز، فرقه هایی هستند که احتمال نزول کتاب بر آنان هست.
دسته نخست صائبین کسانی هستند که کتاب بر آنان نازل نشده ولی حدود و احکام دارند. دهریون و ستاره پرستان و بت پرستان و بر همائیان کسانی هستند که نه حدود دارند و نه احکام شرعی».[۲۴]
۲-۲-۱-۲-۵- مرتد
ارتداد به معنی بریدن و پشت کردن به اسلام است، در سخن یا کردار، مانند انکار ضروریات دین و سجده کردن بر بت و انداختن قرآن در مکان های آلوده و … هر فردی که به یکی از عناوین یاد شده از دین خارج شود، مرتد نامیده می شود و این نام از سوی قرآن بر کسی که از دین بر می گردد، گذاشته شده است. پس کلمه «مرتد» یک اصطلاح قرآنی است.
در قرآن از عنوان مرتد، انگیزه ها و عوامل ارتداد و احکام ارتداد، فراوان سخن رفته است.
مرتد در اصطلاح اهل فقه و شریعت بر دو قسم است:

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

  1. مرتد فطری
  2. مرتد ملّی

مرتد فطری آن است که یکی از والدینش در حال انعقاد نطفه او مسلمان باشد و خود پس از بلوغ، دین اسلام را برگزیند، سپس از اسلام خارج شود و به کفر اولی خود برگردد.
مرتد ملی آن است که پدر و مادر وی در حال انعقاد نطفه اش، کافر باشند و خود در حال بلوغ تظاهر به کفر کند که در این صورت بالاصالۀ کافر است و آن گاه (پس از کفر) اسلام آورد و بار دیگر به سوی کفر باز گردد.[۲۵]
چکیده سخن این که تعالیم اسلام، کافران، به اقسام زیر تقسیم می شوند:

  1. مشرک.
  2. کتاب ذمّی.
  3. کتابی حربی.
  4. کافرانی که شبهه احتمال نزول کتاب آسمانی بر آنان وجود دارد.
  5. کفاری که کتاب و شبهه نزول آن را ندارند، ولی حدود و احکام دارند، مانند صابئین.
  6. مرتد ملی و فطری

باید توجه داشت که دسته بندی کافر در گروههای یاد شده، بدان جهت است که از دیدگاه قرآن هر یک از دسته ها احکامی جداگانه و ویژه دارند.
۲-۲-۲- اصل مسلّم در رابطه مسلمانان با کفار
یکی از اصول استوار و بنیادین قرآن، نفی هر گونه سلطه کفار بر مسلمانان است. این اصل بر تمامی قوانین و قراردادها حاکم است و از آن با عنوان «قاعده نفی سبیل» یاد می شود. پیش از پرداختن به موضوع رابطه مسلمانان با کفار، بایسته است نگاهی فشرده و گذرا به این اصل مهم و تأثیر آن بر فقه قرآنی بیفکنیم.
سبیل در لغت به معنی «راه» است و گاهی شریعت و قانون نیز به کار رفته است. منظور از «سبیل» در این جا همان معنای اصطلاحی، یعنی راه تسلّط و نفوذ است.
بنابراین، منظور از قاعده یاد شده آن است که خداوند در تشریع اسلام، راه هر گونه سلطه را از سوی کفار بر مسلمانان بسته است و کافر در هیچ زمینه ای نمی تواند بر مسلمانان، تسلط یابد. بر این اساس، هرگونه رابطه بین کافر و مسلمان که منجر به سلطه کفار بر مسلمانان گردد، در شریعت اسلام، حرام و ناسازگار با دین است.
روشن است که نفی سلطه کفار بر مسلمانان، نفی سلطه فیزیکی و تکوینی نیست، زیرا نفی سلطه فیزیکی، بسته به اراده و تحرک و همت خود مسلمانان و تا حدی به شرایط زمانی و مکانی است، بلکه غرض، نفی سلطه تشریعی و قانونی کفار است، یعنی قوانین و مقررات دین، راه هیچ نوع سلطه را برای کفار، باز نگذارده است.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.