ژانویه 24, 2021

مقاله علمی با منبع : بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن …

1 min read

وَ هُم أَهلُ بَیتِ المُصطَفَی خَاتَمُ الرُّسُلِ
(الامینی، ۱۳۹۷هـ ،ج۲: ۳۰۱)

ترجمه: به نام خدا برکشتیهای نجاتی که خاندان خاتم پیمبران محمّد مصطفی(ص) است، سوار شدم.
متن غایب:
مَثَلُ أَهلِ بَیتِی فِیکُم کَمَثَلِ سَفِینَهِ نُوحٍ مَن رَکَبَهَا نَجَا وَ مَن تَخَلَّفَ عَنهَا غَرِقَ (مجلسی، ۱۳۸۲ش، ج۲۳: ۱۰۵)
ترجمه: مثل اهل بیت من در میان شما همچون کشتی نوح است، کسی که بر آن سوار شود، نجات مییابد، و هر کس از آن تخلّف کند غرق میگردد.
عملیات بینامتنی: این فراز از شعر عبدی، اشاره به حدیث سفینه رسول اکرم(ص) دارد. مبنی بر این که در این حدیث پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع) را کشتی نوح معرّفی میکند و کسانی را که از ایشان پیروی مینمایند را همچون سوار شدگان کشتی و نجات یافته قلمداد میکند، و کسانی را که از پیروی ایشان سر باز میزنند را همچون جا ماندگان از کشتی نوح و هلاک یافته میپندارد. طبق این حدیث، شکّ نیست که هر کس از همراهی با اهل بیت رسول الله(ص) خودداری نماید، از اسلام بیرون و جزء هلاک یافتگان است. رابطهی بینامتنی این بیت از شعر عبدی با کلام پیامبر(ص)، هم از نوع نفی جزئی است؛ مبنی بر این که واژگان کلیدی موجود در متن حاضر «سُفُن، النَّجَا و أَهلُ بَیت»، ذهن را به سوی متن غایب میکشاند و هم از نوع نفی متوازی است؛ مبنی بر این که شاعر برای بیان مقصود خویش از مضمون کلام بهره برده است.
متن حاضر:

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

لا یَقبِلُ اللهُ لِعَبدٍ عَمَلاً حَتَّی یُوَالِیهِم بِإِخلاصِ الوِلا
(الامینی، ۱۳۹۷هـ ،ج۲: ۳۰۱)

ترجمه: خداوند عمل بندهای را نمیپذیرد مگر آنگاه که به اخلاص دل به مهر آنها ببندد.
متن غایب:
قال رسول الله(ص): لَو أَنَّ رَجُلاً صَفَنَ بَینَ الرُّکنِ وَ المَقَامِ فَصَلَّی وَ صَامَ ثَمَّ لَقَی الله وَ هُوَ مُبغِضٌ لأهلِ بَیتِ مُحُمَّد دَخَلَ النَّارَ (النیشابوری، ۱۴۱۱هـ ، ج۳: ۱۴۹).
ترجمه: اگر مردى بین رکن و مقام به نماز و روزه بایستد پس از آن خدا را ملاقات کند و دشمن اهل بیت(ع) باشد، داخل دوزخ خواهد شد
عملیات بینامتنی: با دقت و امعان نظر در این بیت از شعر عبدی، میتوان چنین بیان داشت که مضمون بیت به این امر اشاره دارد که، شرط قبولی اعمال نیک و حسنهی انسان، همان پذیرش ولایت امیر المؤمنین علی(ع) و فرزندان ایشان است، اگر شخصی ایمان به ولایت ایشان نداشته باشد در واقع بازار ایمانش کساد بوده و رونقی ندارد؛ چرا که طبق گفتهی رسول اکرم(ص) اعمال بدون ایمان به ولایت علی(ع) قبول نیست و صاحبان این اعمال داخل در آتش جهنماند. در بررسی روابط بینامتنی این فراز از شعر شاعر میتوان چنین بیان کرد که، شاعر برای بیان مقصود خویش از مضمون کلام رسول اکرم(ص) سود جسته است و رابطهی معنوی بین دو متن شکل گرفته است، پس این رابطهی بینامتنی از نوع نفی متوازی است.
متن حاضر:

وَ لا یَتِمُّ لإِمرِءٍ صَلاتُهَ إِلا بِذِکرَاهُم وَ لا یَزکُو الدُّعَا
(الامینی، ۱۳۹۷هـ ،ج۲: ۳۰۲)

ترجمه: و نماز نمازگزار تمام نمیشود، و دعای دعاگو بالا نمیرود، مگر به ذکر آنها (اهل بیت(ع)).

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.