ثبت شرکت در عمان: میسری برای مهاجرت به عمان

چند سالی است که متقاضیان فراوانی در مراجعه یا تماس با کارشناسان و متخصصان امور مهاجرتی، اعلام می‌کنند که مهاجرت به عمان را به چشم گزینه‌ای جدی برای مهاجرت تلقی می‌کنند. واقعیت این است که مهاجرت به عمان، به‌درستی، گزینه‌ای قابل حصول و امکان‌پذیر برای متقاضیان ایرانی است، هرچند همه‌ی روش‌های مهاجرت به عمان، برای همه‌ی متقاضیان به یک اندازه شدنی نیست. اما یکی از شدنی‌ترین روش‌های تحقق این خواسته، ثبت شرکت در عمان است. پیرو همین موضوع، در این مقاله که توسط مدیر تولید محتوای یک موسسه مهاجرتی تدوین و تنظیم شده، می‌خواهیم شما را با گزینه‌های مهاجرت به عمان آشنا سازیم و مزایای این نوع مهاجرت را تبیین نمایید.

اما چرا مهاجرت به عمان؟ دلایل این انتخاب واضح است: عمان کشوری به‌شدت توانمند و شکوفا است. رونق اقتصادی عمان سبب شده همه‌ی کارشناسان منطقه به آینده‌ی اقتصادی این کشور بسیار امیدوار باشند. برای اثبات این ادعا، چه دلیلی بالاتر از این‌که پول ملی این کشور یعنی ریال عمانی سال‌هاست که یکی از باارزش‌ترین ارزهای جهان است. شاید ندانید ارزش هر یک ریال عمانی در حال حاضر دو و نیم برابر هر یک دلار آمریکاست.

برای مهاجرت به عمان روش‌ها، مسیرها و گزینه‌های متعدد و مختلفی وجود دارد که هر مسیر و گزینه، بسته به شرایط هر متقاضی ممکن است متفاوت باشد. اما در مجموع، می‌توان گفت سه مورد از رایج‌ترین روش‌های کنونی برای مهاجرت به عمان عبارت‌اند از:

  • مهاجرت به عمان به روش سرمایه گذاری
  • مهاجرت به عمان به روش ثبت شرکت
  • مهاجرت به عمان به روش مهاجرت کاری و شغلی

مهاجرت به عمان به روش سرمایه گذاری

بی‌شک می‌توان مزایای بسیار فروانی برای مهاجرت به عمان برشمرد. اطلاع از این مزایای فراوان می‌تواند برای متقاضیان سرمایه گذاری در خارج از کشور، سودمند و جذاب باشد. موضوعی که برای اکثر متقاضیان اهمیت دارد، امنیت سرمایه‌گذاری است. نزدیکی به ایران نیز می‌تواند فاکتور مهمی باشد. اجازه دهید دلایل استقبال از سرمایه گذاری در کشور عمان برای متقاضیان ایرانی را فهرست‌وار بیان کنیم:

  • رونق بی‌بدیل اقتصادی و چشم‌انداز آتی: در بیست‌ سی سال گذشته عمان همواره با روندی ثابت و صعودی، از نظر اقتصادی در حال پیشرفت و ترقی بوده است. همین رشد صعودی اقتصاد عمان و عدم تنزل این کشور از نظر اقتصادی، سبب گردیده تا عمان کشوری بسیار جذاب و امن برای سرمایه گذاران خارجی باشد. در واقع به همین علت نیز هست که مهاجرت به عمان برای سرمایه‌داران و سرمایه ‌گذاران ایرانی جذابیت خیلی زیادی داشته باشد. وانگهی، این موضوع نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است که بازگشت سرمایه در اقتصاد پررونق عمان، سریع‌تر از بازگشت سرمایه در سایر کشورهای عربی اتفاق می‌افتد.
  • همجواری و همسایگی با ایران: اکثر سرمایه ‌گذاران بسیار مشتاق‌اند سرمایه‌ی خود را به کشوری منتقل کنند که فاصله‌ی جغرافیایی‌اش با ایران زیاد نباشد زیرا هر وقت اراده نمودند بتوانند خیلی سریع, با یک پرواز کوتاه به ایران سفر کنند. اگرچه در دنیای کسب و کار در در جهانِ حرفه‌ای، شاید به نظر برسد این موضوع اهمیتی دست چندم دارد، اما در عمل، وقتی پای صحبت متقاضیان مهاجرت به عمان می‌نشینیم، می‌بینیم که همین نکته‌ی ساده، و همین نزدیکی عمان به ایران، عاملی تاثیرگذار در تصمیم‌گیری برای مهاجرت به عمان و سرمایه‌گذاری در این کشور است.
  • موقعیت جغرافیایی و مکانی عمان: جغرافیا و موقعیت مکانی عمان باعث شده است این کشور دارای مسیرها و مرزهای آبی بسیار زیادی با کشورهای مختلف در قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا باشد و از طریق همین مرزها، مبادلات بسیار گسترده‌ای با بازارهای لایتناهی جهانی داشته باشد و صاحبان بیزینس‌های مختلف در این کشور را به بازارهای قاره‌های مختلف پیوند بزند. این امکان و فرصت بی‌نظیر، بویژه برای متقاضیانی اهمیت خواهد داشت که حوزه‌ی فعالیت‌شان صادرات و واردات است.
  • منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی: اگرچه اصلی‌ترین پایه‌های اقتصاد کشور عمان مبتنی بر نفت و گاز است؛ اما افزون بر این ذخایر، عمان دارای منابع طبیعی فراوان دیگری نیز هست که استخراج و صادرات آن‌ها می‌تواند سود سرشاری نصیب کسانی کند که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را دارند.
  • حمایت‌های پایدار دولت عمان: یکی از اصلی‌ترین علل و دلایل رشد و شکوفایی اقتصادی کشور عمان آن است حمایت‌های پایدار و همیشگی دولت عمان از سرمایه گذاران خارجی است. این پشتیبانی‌های پایدار و مستمر سبب گردیده سرمایه گذاران خارجی برای تحقق ایده‌های خود و به ثمر نشستن سرمایه‌شان، می‌توانند از وام‌های بلندمدت و کم‌بهره‌ای که دولت عمان در اختیارشان می‌گذارد بهره‌مند گردند.
  • روابط دوستانه‌ی عمان با دیگر کشورها: در دهه‌های گذشته کشور عمان همواره و همیشه روابطی دوستانه و حسنه با تمام کشورهای دیگر داشته است. این کشور نه تنها در مناقشات سیاسی، جنگ‌های نظامی، و تنش‌های منطقه‌ای درگیر نبوده، بلکه همواره در قامت یک میانجی، برای حل اختلافات منطقه نهایت تلاش خود را نیز مصروف داشته و نزد همسایگان و دیگر کشورها، عمان به عنوان کشوری صلح‌طلب و امن شناخته می‌شود. این وجهه و چهره‌ی صلح‌جو سبب شده همگان عمان را به عنوان کشوری امن به رسمیت بشناسند. این امنیت برای کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند، حرف اول را می‌زند.
  • صرفه‌ی اقتصادی سرمایه گذاری در عمان: سرمایه گذاری در عمان اگرچه عبارت «سرمایه گذاری» را یدک می کشد و برای سرمایه گذاری باید سرمایه‌ای در اختیار داشت، اما واقعیت این است که سرمایه گذاری در عمان، در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، بسیار به صرفه است و نیاز به انتقال مقادیر زیادی سرمایه به این کشور ندارد. به عبارت دیگر، برای سرمایه گذاری به عمان، متقاضیان می توانند حتا با سرمایه‌هایی متوسط نیز اقدام کرده و موفق به اخذ اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری شوند.
مطلب دیگر :
بهترین مجموعه اصطلاحات کوچه بازاری مردم ایران قسمت 239

ثبت شرکت در عمان

یکی از بدیهی‌ترین و اولین قدم‌ها برای ثبت شرکت در کشور عمان آن است که مشخص سازیم قصد تاسیس چه نوع شرکتی را در عمان داریم. در کشور عمان نیز مانند هر کشور دیگر، شرکت‌ها از نظر ماهیت سهام و سهامداران خود، انواع مختلفی دارند: سهامی خاص، سهامی عام، تضامنی، مسئولیت محدود،… البته برخی تاسیس از انواع این شرکت‌ها فقط برای شهروندان خود عمان امکان پذیر است، اما راه تاسیس انواع مختلف شرکت برای خارجیان و غیرعمانی‌ها نیز وجود دارد.

اجازه دهید این بحث را با برشمردن مزایا و محاسن ثبت شرکت در کشور عمان به پایان برسانیم.

مزایا و محاسن ثبت شرکت در کشور عمان

  • اگر مراحل و پیچیدگی‌های ثبت شرکت در کشور عمان را با مرحل و پیچیدگی‌های ثبت شرکت در ایران مقایسه کنیم، به راحتی می‌توان دریافت که ثبت شرکت در عمان بسیار ساده و به دور از پیچیدگی‌های حقوقی و قانونی موجود در ذهن ما ایرانیان است. به عبارت دیگر در کشور عمان می‌توان به‌راحتی اقدام به ثبت شرکت نمود و بلافاصله شروع به فعالیت بر اساس اساسنامه آن شرکت کرد.
  • کشور عمان از موقعیت مکانی و ژئوپلتیک بسیار منحصر به فردی برخوردار است. این کشور بواسطه‌ی مرزهای پهناور آبی خود در دریای عمان، خلیج فارس، خلیج عدن و دریای سرخ، جایگاه ممتاز و یگانه‌ای دارد. سوای این مرزهای آبی، فرودگاه‌های بین المللی عمان نیز مرزهای هوایی این کشور با سایر کشورها را متصل می‌کند تا سیاست‌هایی که این کشور برای توسعه اقتصادی دارد به بهترین نحو تحقق یابد.
  • عضویت عمان در سازمان تجاری جهانی نیز فاکتور بسیار مهمی تلقی می شود زیرا همین عضویت، این امکان را به صاحبان سرمایه و متقاضیان ثبت شرکت در عمان می‌دهد تا افق‌های تازه‌ای از کسب و کار را در برابر خویش ببینند و تعاملات‌شان با دنیا، به راحتی صورت پذیرد.
  • مزیت بعدی و مهمی که ثبت شرکت در عمان دارد آن است که با ثبت شرکت در عمان می‌توان اقامت این کشور را دریافت کرد. منجر به اخذ اقامت این کشور می‌شود.
  • فاکتور و مزیت مهم بعدی برای ثبت شرکت در عمان آن است که صاحبان شرکت در عمان، خواهند توانست اقدام به افتتاح حساب بانکی در این کشور کنند. حساب‌های بانکی در کشور عمان, عمدتا بین‌المللی هستند و صاحبان این حساب‌ها قادر خواهند بود تراکنش‌های خود با شرکا و مشتریان خود در اقصی‌ نقاط جهان را به راحتی انجام دهند.
  • عمان دارای چهار منطقه‌ی آزاد تجاری است. ثبت شرکت در هر کدام از این مناطق آزادی تجاری به طور پیش‌فرض سبب خواهد شد متقاضی، تا 50 سال از پرداخت مالیات معاف گردد و در عین حال، از حمایت‌های بسیار زیاد دولت عمان بهره‌مند شود.
  • اگر شرکتی که متقاضی در عمان به ثبت می‌رساند از نوع «شرکت با مسئولیت محدود» باشد، صاحب چنین شرکتی قادر خواهد بود از مالیات‌های مختلفی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی‌ها، مالیات بر سود سهام، و…معاف شود.
  • برای پیشبرد سیاست‌های توسعه‌ای و پیشبرد و رشد اقتصادی خود، دولت عمان بودجه چشمگیری صرف توسعه‌ی اقتصادی خود می‌کند. همین سرمایه گذاری و سیاست‌ها سبب شده خارجیانی که اقدام به ثبت شرکت در عمان می‌کنند وارد قراردهای نگین تجاری با دولت عمان شوند و از این طریق سود زیادی عایدشان شود. یکی از رویکردهای دولت عمان برای تشویق سرمایه‌گذاران، همین است که پروژه‌های کلان خود را به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی واگذار می‌کند.
  • کشور عمان از نظر هزینه‌های لازم بر ثبت و اداره‌ی شرکت کشوری ارزان محسوب می‌شود و از این رو ثبت شرکت در این کشور را باید گزینه‌ای اقتصادی و به‌صرفه محسوب می‌شود.
  • افرادی که از طریق ثبت شرکت در عمان وارد این کور می شوشند می‌توانند برای خود، خانواده خود، شرکای خود و برای خاننواده شرکای خود اقامت بگیرندو این اقامت، یک ساله است و مادامی که فرد، همچنان سهامدار آن رکت باشد، اقامتش نیز تمدید خواهد شد.
  • دارندگان کارت اقامت عمان می‌توانند بدون هییچ محدودیتی به کشورهای کویت، قطر و امارات رفت و آمد نمایند.