راهنمای کامل آشنایی با برندینگ و استراتژی­های آن

    Uncategorized

    با دیدن و خوندن این مقاله به خاطر طولانی بودن اون امیدوارم خسته نشید و جرقه ای در شروع کار و کاسبی خود داشته باشین.

    پیشرفت و پیشبرد روش هدف دار­های برندینگ یکی از مشکل ­ترین قدم­ها در روند بازاریابی به حساب می­آید. بیشتر این المان بیشتر کسب ­و­کارا رو با رقابت­های بزرگ مواجه می­کنه اما توصعه­ برند یه قدم حیاتی واسه هویت یه شرکت به حساب می­آید. این روش هدف دار سه عامل اصلی کسب­ و­کار شما رو دربر گرفته و به عنوان طرحی واسه پیشرفت روش هدف دار­ها و تاکتیک­های بازاریابی شما درنظر گرفته می­شه. سه عامل­ اصلی کسب­ و­کار عبارتند از :

      1. هدف: کار و کاسبی شما باید دارای یه هدف مشخص و راهبردی باشه.
      2. ثبات و سازگاری: بدون این عامل هر کسب­ و­کاری واسه باقی موندن با مشکلات زیادی مواجه می شه.
      3. مشکلات

    1. تاثیر احساسی: احساسات مولف ه­ا هستش که کمک می­کنه تا مشتریان با شما رابطه برقرار کنن و یه روش هدف دار برندینگ می­تونه این احساسات رو در مشتریان به­ وجود بیاره.

    واسه شروع پیشرفت­ روش هدف دار برندینگ باید درک درستی از اجزاء جور واجور بازاریابی داشته باشین. از جمله این اجزاء می­توان به مشتریان هدف، رقابت، اجناس، خدمات و پیشنهادهای فروش منحصر به فرد اشاره کرد. با شناسایی اجزاء برنامه­ بازاریابی می­تونید پایه­ های اولیه­ روش هدف دار برندینگ خود رو بنا کنین. یه روند موثر برندینگ باید منتهی به شکل­ گیری یه هویت منحصر به فرد واسه برند شما شده و شما رو  نسبت به رقیباتون جدا کنه. واسه همینه که از این عامل به عنوان قلب یه روش هدف دار رقابتی نام برده می­شه.

    طراحی روش هدف دار برندینگ شما می­تونه به آسونی با دنبال کردن نکات آورده شده در این مطلب انجام شه.

    1. برندینگ چیه و چه اهمیت­هایی داره؟

    برندینگ یه وسیله قدرتمنده که پیشنهاد شما رو واسه مشتریان نسبت به بقیه جدا می­کنه. برندینگ می­تونه یه نام، یه شعار، یه علامت، یه سمبل، یه طرح و یا ترکیبی از این المان­ها باشه که اجناس یا خدمات یه شرکت رو معرفی می­کنه. این المان­ها بین اجناس و خدمات یه شرکت و رقیبان اون شرکت فرق بوجود می­آورد. به عنوان تعریفی دیگه می­توان گفت که برندینگ چیزی بالاتر از یه لوگو یا یه المان تجاریه. وقتی­که به برند خود می­اندیشید،  واقعا باید همه تجربیات مشتری هاتون رو در نظر بگیرین. لوگو، وب­سایت، شبکه­ های اجتماعی، روش­ رابطه با مشتریان و چگونگی­ استفاده­ی مشتریان از محصول یا خدمات شما، همه باید در روند برندینگ مورد توجه قرار گیرند. بطور خلاصه می­توان گفت برند شما، دید مشتریان به مجموعه تجارت شما رو شکل می­دهد.

    یه برند چه کارایی باید بکنه؟

    برندینگ باید باعث شه که بازار هدف اجناس و یا خدمات شما رو از بین همه گزینه های موجود و رقیبان شما، انتخاب کنه. اهدافی که یه برند خوب باید به اونا برسه عبارتند از:

    • پیام شرکت رو به روشنی ارائه دهد
    • اعتبار شما رو تایید کنه
    • رابطه احساسی بین اجناس و مشتریان بسازه
    • مشتریان رو به خرید ترقیب کنه
    • موجب وفاداری مشتریان به اجناس شرکت شه

     

    برندینگ و داشتن دید درست نسبت به خواسته های مشتریان

    واسه موفقیت در روند برندینگ، شما باید یه درک درستی از نیازها و خواسته ­های مشتریان داشته باشین. این موضوع باید با به کار گیری همه راه­های ارتباطی بین شما و مشتریان تحقق یابد. از برندینگ باید واسه معرفی هویت شرکت یا سازمان شما و چیزی که ارائه می­بدین استفاده شه. مثلا اگه یه برند توانایی صحبت کردن داشت خود رو این جوری معرفی می­کرد:

    • “من …………….. هستم.
    • من به دلیل ………………………… بوجود اومده ­ام.
    • پس اگه شما با من در رابطه هستین، ممکنه اجناس و خدمات من علاقه مند شید و بخواین که ارتباطتونرو با من حفظ کنین و درمورد من به دوستان و آشنایانتان اطلاع رسانی کنین”.

    اهمیت برندینگ

    در ادامه ۱۰ دلیل واسه بیان اهمیت برندینگ به شما ارائه می شه:

    • برندینگ تجارت شما رو به مشتریان معرفی می­کنه

    مردم بیشتر تمایل دارن که از اجناس و خدمات شرکت­هایی استفاده کنن که نام تجاری آشنایی داشته باشن. اگه برند شما به اندازه­ کافی ثبات داشته و به آسونی قابل تشخیص باشه، مشتریان با آرامش خاطر بیشتری از اجناس شما استفاده می کنن.

    • برند شما باعث ایجاد فرق بین شما و رقیباتون می­شه

    امروزه در بازارهای جهانی جدا شدن از دیگر رقبا و دیده شدن خیلی مهمه. دیگه شرکت­ها فقط با رقبای محلی خود رقابت نمی­کنن بلکه سطح رقابت بسیار گسترده­ تر شده و همه شرکت­های در رابطه رو در سراسر جهان دربر می­گیرد. برندینگ به شما کمک می­کنه تا بتونین خود رو از هزاران حریف خود در نقاط جور واجور دنیا جدا کنین.

    • برند شما نشون دهنده­ قدمت و تجربیات تجارت شماس

    همه تجربیات برند شما، از چگونگی­ خدمت رسانی گرفته تا شکل ظاهری لوگوی شما، به مشتریان نشون میده که شرکت شما چیجوری بوده و در چه سطحی قرار داره.

    • برند شما موجب ایجاد انگیزه در کارکنانتون می شه

    یه روش هدف دار قوی برندینگ، به کارکنان اون برند القا می­کنه که باید همیشه در کارشون موفق باشن. به اونا نشون می­دهد که چیجوری عمل کنن، چیجوری پیروز شن و چیجوری با اهداف شرکت شما بر بخورن.

    • یه برند قوی موجب ایجاد علاقه در مشتریان نسبت به خود می­شه

    مردم علاقه دارن که درمورد برنده های مورد علاقه­ خود صحبت کنن. مردم همیشه تلاش می­کنن که برند بپوشن، برند بنوشن، به یه برند گوش بدن و پیوسته علاقه دارن تا در مورد برنده های مورد علاقه­ خود با بقیه گفتگو کنن. پس باید درنظر داشته باشین که مردم درمورد برندی که اونو بخاطر نمی­بیارن نمی تونن گفتگو کنن. پس یه برند قوی موجب می شه تا علاقه مندی در مشتریان به­ وجود بیاد.

    • یه برند قوی نشون می­دهد که مشتریان باید چه انتظاراتی داشته باشن

    یه برند پایدار و روشن همیشه آسایش رو واسه مشتریان جفت و جور می­آورد. چون همیشه مشتریان می­دانند که با چه محصول  یا خدمتی و با چه سطحی از کیفیت مواجه هستن.

    • برند تجاری همیشه شما و تعهداتتون رو به مشتریان یادآوری می­کنه

    شما، اجناس و همه وسایل بازاریابی مربوط به شما همه جزئی از برند حساب می­شید. مهمه بدونین که مشتریان درباره­ی شما و خدماتی که به اونا وعده داده­ اید چه تفکراتی دارن.

    • برندینگ به شما کمک می­کنه تا پیوسته روی اهدافتون متمرکز باشین

    یه روش هدف دار برندینگ روشن، به شما کمک می­کنه تا همیشه روی ماموریت­ها و چشم­اندازه های تجارت خود تمرکز کنین. این روش هدف دار می­تونه بازاریابی شما رو هدایت کرده و موجب صرفه­ جویی در وقت و هزینه شه.

    • برند شما کمک می­کنه که شما بتونین به شکل احساسی با مشتری هاتون رابطه برقرار کنین

    یه برند خوب موجب شکل­ گیری یه حس خوب در مشتری موقع خرید می شه. باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بعضی وقتا فرقی در اجناس ارائه شده به وسیله شرکت­های جور واجور وجود نداره و فقط این حس خوب به یه برنده که باعث می­شه مشتری انتخاب خود رو بکنه.

    • یه برند خوب واسه شرکت شما یه دارایی به حساب می­آید

    برند قوی بالاتر از دارایی­های فیزیکی به عنوان یه دارایی غیر مادی واسه هر شرکت به حساب می­آید.  به شرکت­های بزرگ مانند Apple و google توجه کنین. آیاارزش حقیقی این شرکت­ها فقط با محاسبه­ ارزش کارخانه­ ها، انبارها، لوازم و اجناس اونا تخمین زده می­شه؟ نه. این شرکت­ها بسیار بیشتر از دارایی­های فیزیکی­ که دارن می­ارزند. برند اونا ارزشی بالاتر از دارایی­های دیگه اونا پیدا کرده.

    1. نوعای جورواجور برند کدوما هستن؟

    هر برند خاص واسه بازاریابی تو یه بخش­ی خاص کاربرد داره. کلا چند نوع برند هست که برند شمام می­تونه یکی از این­ها باشه:

    برند اجناس: وقتی که در بازار اجناس شما ویژگی­ها و جذابیت­های خاصی نسبت به بقیه ارائه کنه و خود رو نسبت به دیگر اجناس جدا نشون بده، اون زمان محصول (کالا) شما تبدیل به یه برند شده.

    برند خدمات: خدمات کالاهایی هستن که از چشم مردم مخفی می­مانند. مردم دقیقا براساس اعتماد به شخص یا شرکتی که اون خدمات رو ارائه می­دهد، خدمات رو خریداری می­کنن. پس اگه شما به دنبال تولید یه برند خدماتی هستین باید به مراتب قابل اعتمادتر از بقیه عمل کنین و تصویری مثبت از برند خود به­ جا بذارین.

    برند تجاری (Business brand): شما می­تونید علاوه بر برند اجناس و خدمات واسه کسب­ وکار خود یه برند تجاری جدا از هم داشته باشین. اگه بنا به توان و بودجه ­ای که دارین فقط از عهده­­ تولید و گسترش یه برند برمی­آیید، بهتره از برند تجاری استفاده کنین. چون این برند می­تونه هم زمان خواهندگان کار، سرمایه­ گذاران و از همه مهمتر مشتریان رو جذب کنه.

    برند شخصی: هر فردی خواسته یا ناخواسته واسه بقیه یه برند حساب می­شه. اگه مردم اسم شما رو بدونن و یا چهره­ شما رو به خاطر بیارن، تصویر برند شما تو ذهن اونا شکل می گیره.

    برند شخصیتی: اگه یه برند شخصی بسیار بزرگ شه تبدیل به یه برند شخصیتی می شه. این برنده ها وقتی که با یه محصول یا خدمت همراه شن به اونو بسیار مهم می کنن. مثلا پروفسور سمیعی یه برند شخصیتیه و جراحی که به وسیله پروفسور سمیعی انجام می­شه یه محصول همراه با برند شخصیتیه. پروفسور سمیعی تنها یه نامه اما این نام واسه مردم یادآور خدمات پزشکی ممتازه.

    اگه هدف شما رهبری بر صنعتیه که در اون فعالیت می­کنین، باید یه برند شخصیتی قوی بسازین تا از اون به عنوان اهرمی واسه شناساندن اجناس و خدمات خود به بازار هدف استفاده کنین.

    1. برندینک و بازاریابی (Marketing) چه فرق­هایی با همدیگه دارن؟

    در این رابطه طیف گسترده ­ای از نظرات ارائه می­شه اما کلا به کلیه فعالیت­هایی که منتهی به گسترش به کار گیری یه محصول یا خدمت می­شه، بازاریابی گفته می­شه. پیام بازاریابی اینه که “اجناس ما رو استفاده کنین چون از اجناس بقیه بهتر، جذاب­تر و محبوب­تره و فلان شخص از محصول ما استفاده می­کنه یا شما فلان مشکل رو دارین و محصول ما راه حل اون هستش و …”. اما این کار، برندینگ نیس! وظیفه­ یه برند معرفی و شناساندن شما و مجموعه کاری شما به مخاطبه. واقعا می­توان گفت بازاریابی پیام شما رو می­رساند در حالی که برندینگ شما رو معرفی می­کنه. برند به مشتریان کمک می­کنه تا محصول مورد نظرشون رو بخرن اما مستقیما به اونا نمی­گوید که “منو بخر” عوضش به اونا می­گوید ” این چیزیه که هستم و به خاطر این تولید شده ­ام. اگه شما با من موافق هستین می­تونید منو خریداری کرده و ازم پشتیبانی کنین و منو به دوستانتون پیشنهاد بدین”.

    راه حل

    1. چیجوری می­توان برند رو تعریف کرد؟

    تعریف برند اولین قدم در پیشرفت یه روش هدف دار برندینگ به حساب می­آید. تعریف برند پایه­ ای واسه شکل­ گیری دیگه اجزاء برندینگ به حساب می­آید. این روند با جواب به چند سوال شروع می­شه:

    • شما چه محصول یا خدمتی رو به مشتریان ارائه می­بدین؟ کیفیت اجناس یا خدمات خود رو واسه مشتریان بگید
    • ارزش­های اصلی اجناس یا خدمات شما کدوما هستن؟ ارزش اصلی شرکت شما چیه؟
    • ماموریت شرکت شما چیه؟
    • شرکت شما در چه موضوعی تخصص داره؟
    • بازار هدف شما چه کسائی هستن؟ سرویس یا محصول شما چه کسائی رو به خود جذب می­کنه؟
    • شعار تبلیغاتی شما چیه؟ این شعار چه پیامی رو به مخاطب انتقال می­دهد؟
    • فعالیت­های شما منتهی به تشکیل یه شخصیت و کاراکتر خاص واسه شرکت شما می­شه. این کاراکتر چیجوری ترسیم می­شه؟ چه کیفیتی رو به نمایش می­گذارد؟ این شخصیت به اندازه کافی خلاق، نوآورانه و پرانرژی ترسیم می­شه؟
    • اگه از شخصیت برند خود واسه ایجاد رابطه با جامعه­ هدف استفاده کنین، چه بازخوردهایی دریافت می کنین؟ چه ویژگی­ از برند شما موجب جلب توجه مخاطب می شه؟

    باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در همه مراحل پاسخگویی به این سوالات باید مخاطب خود رو در نظر داشته باشین.

    1. اهداف برند خود رو مشخص کنین

    مدیریت موثر برند یعنی یه تعریف روشن از مخاطب برند و اهدافی که برند به دنبال رسیدن به اون هستش. واسه تعیین اهداف برند خود باید جواب مناسبی واسه این سوالات پیدا کنین:

    • از برند خود می­خواهید چه نقشی در شرکت شما اجرا کنه؟
    • می­خواهید بقیه چه چیزایی رو در مورد اجناس شما بدونن؟

    تعریف یه هدف به همراه یه برنامه زمانبندی مشخص واسه رسیدن یه اون راه رسیدن به اون هدف رو بسیار روشن و آسون می کنه. با تعریف درست این برنامه شما یه نقشه راه دارین و دقیقا می­دونین که چیجوری و در چه وقتی به اهداف خود می­رسید.

    فرض کنین می خواید شرکت خود رو تا حدی پیشرفت بدین که به عنوان رهبر صنعت خود شناخته شید. چیجوری این کار رو انجام می­بدین؟ شما می­تونید:

    • یکی از اعضای تیم رو مامور صحبت در برنامه­ های تجاری تلویزیون کنین
    • برنامه­ هایی واسه سخنرانی در جمع گروه­های حرفه­ای صنعت خود ترتیب بدین
    • مقالات خود رو در روزنامه­ ها، مجلات و رسانه ­های آنلاین انتشار بدین
    1. روی مشتریان هدف متمرکز شید

    قدرت برند به توانایی تمرکز اون برند روی بازار هدف وابسته. این تمرکز باعث می شه تا تاثیر گذاری برند به مراتب روی مخاطب بالاتر بره. باید طوری با مخاطب هدف خود رابطه برقرار کنین که فهمیده باشه روی صحبت شما دقیقا با اونه.

    دلیل اهمیت بازار هدف در برندینگ چیه؟

    جدا از ماموریت برند، شناسایی و گرفتن پشتیبانی مخاطب هدف یکی از مهمترین فاکتورهای رسیدن به اهداف برند حساب می­شه. واسه رسیدن به این اهداف باید با شناخت کافی از بازار هدف، اطلاعات مورد نیازتون رو از این بازار بدست بیارین. شما می­تونید این کار رو با انجام یه موشکافی روی بازار، انجام بدین. بسته به اینکه اطلاعات شما از بازار واسه انجام این بررسی چقدر باشه، خروجی این بررسی به شما کمک می کنه تا اطلاعات لازم واسه رسیدن به اهداف خود رو بدست بیارین. شناخت شما از مخاطب به شما کمک می کنه تا پیام­های موثرتری به مخاطب ارائه بدین و با اعتماد به نفس بیشتر با اونا رابطه برقرار کنین.

    موشکافی

    واسه پیشرفت­ بهتر روش هدف دار برندینگ توجه به دو مورد بسیار لازمه:

      1. انجام یه موشکافی غیر رسمی از بازار

    تا جایی که می­تونید تحقیقات رو کامل­تر انجام بدین. واسه تحقیق از اینترنت بهره بگیرین. اخبار مربوط به بازار هدف رو زیر نظر بگیرین تا بتونین با شناخت دقیق از چیزای مورد علاقه، جمعیت و روند حرکت این بازار، به جامعه­­ هدف نزدیک و نزدیکتر شید. جواب به سوالات زیر به شما کمک می کنه تا بررسی بهتری نسبت به بازار هدف انجام بدین:

    • مخاطب هدف شما کیست؟
    • مخاطب هدف شما در چه مکان­هایی گذاشته شده­ ان؟
    • اونا در مورد برند شما چه نظری دارن؟
    • شما علاقه دارین که اونا نسبت به برند شما چه نظراتی داشته باشن؟
    • چیجوری می­خواهید اونا رو به اجناس یا خدمات خود جذب کنین؟
    • چه کسائی واسه گرفتن پشتیبانی این مخاطبان با شما رقابت می­کنن؟
    • جامعه­ هدف شما مصرف کننده هستن یا شرکت­های واسطه رو هدف قرار داده ­اید؟
    1. توصیفی از جامعه­­ هدف جفت و جور کنین

    با جواب به سوال­نامه­ ای که در ادامه ارائه می­شه توصیف دقیقی از جامعه­ هدف جفت و جور کنین. تا جایی که می­تونید جواب خود رو خاص و مشخص ارائه بدین:

      • جمعیت هدف شما در چه محدوده­ سنی قرار دارن؟ بررسی کنین که هدف شما کودکانه و یا جوانان یا بزرگسالان رو مخاطب خود می­دونین؟ شما هیچوقت نباید در تشخیص سن مخاطب خود اشتباه کنین.
      • جنسیت مخاطب شما چیه؟ زن یا مرد؟
      • مشتریان بالقوه شما از چه سطح درآمدی بهره مند هستن؟ شما می­خواهید به اونا اجناس لوکس بفروشین؟ باید بررسی کنین که توان خرید مشتریان چقدر س و اجناس رو متناسب با اون ارائه کنین.
      • وضعیت خانوادگی جامعه­­ هدف شما چیجوریه؟ متاهل هستن یا مجرد؟ در حال تحصیل هستن یا شاغل حساب می­شن؟
      • تاهل

    • محصول شما واسه جامعه­ هدف احتیاجی رو برطرف می­کنه یا فقط یه کالای لوکس حساب می­شه؟
    • معمولا مخاطب واسه خرید محصول شما از قبل برنامه ­ریزی کرده و پس ­انداز می­کنه یا الابختکی از شما خرید می کنه؟
    • چه ویژگی­هایی در محصول شما واسه مخاطب جذاب میشه؟
    • کلا مخاطب به چه خصوصیاتی از محصول یا سرویس شما علاقه داره و به کدوم بی ­علاقه س؟

    با جواب به این سوالات یه پیش­نویس خوب واسه شناخت جامعه­ هدف دارین و می­تونید راحت­تر و بهتر واسه رابطه با اونا برنامه­ ریزی کنین.

    برندینگ هویت شما در بازار حساب می­شه. با مطالعه­ دقیق دور و بر این موضوع و بهره­ گیری از پیشنهاد­ های این مقاله در سئو روز و جواب به سوالات مهم مطرح شده در اون می­تونید کار تولید برند خود رو شروع کنین و در کنار به­ کارگیری روش­های بازاریابی موفق، یه کسب­ و کار پر رونق رو راه ­اندازی کنین.