ژانویه 19, 2021

دسته بندی علمی – پژوهشی : پیش بینی رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین(مطالعه موردی …

1 min read

۲-۱۴-۱-۵- پرداخت همراه :
پرداخت همراه روش پرداخت جایگزین و وفقپذیر جدیدی به خصوص در آسیا و اروپا بهشمار میآید . در عوض پرداخت نقدی، چک یا کارت اعتباری، مصرفکنندگان میتوانند تلفن همراه را برای طیف گستردهای از خدمات ، محصولات دیجیتال و یا محصولات فیزیکی استفاده کنند . به عنوان مثال :
– موسیقی ، فیلم ، آهنگ ، بازی آنلاین و یا استراک اقلام ، تصویر زمینه و دیگر محصولات دیجیتال
– کرایه حمل و نقل ( اتوبوس ، مترو و یا قطار ) مترو پارکینگ و سایر خدمات
– کتابها ، مجلات ، بلیط و دیگر اجسام فیزیکی
چهار مدل اصلی برای پرداختهای تلفن همراه وجود دارد :
– پرداخت بر مبنای اشتراک پیام کوتاه
– صدور مستقیم صورتحساب موبایل
– پرداخت موبایل وب
-بدون تماس (ارتباط میدان نزدیک)
پرداخت همراه در بسیاری از نقاط اروپا و آسیا به خوبی وفق یافته است . بازار مشترک برای تمام انواع پرداختهای همرا انتظار دارد تا سال ۲۰۱۳ مقدار معاملات به بیش از ۶۰۰ بیلیون دلار در سطح جهان برسد، در حالی که بازار پرداخت همراه برای کالاها وخدمات، به استثنای معاملات بدون تماس و انتقال پول، انتظار میرود به بیش از ۳۰۰ بیلیون دلار در سطح جهان تا سال ۲۰۱۳ برسد(نیلی،۱۳۸۶؛۱۹).
برخی از راهحلهای پرداخت تلفن همراه نیز در کشورهای درحالتوسعه برای ریز پرداخت استفاده میشود .

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

۲-۱۴-۱-۶- پرداخت بر مبنای اشتراک پیام کوتاه :

مصرفکننده درخواست پرداخت را از طریق متن پیام کوتاه یا کد دستوری میفرستد و هزینه اشتراک بر روی قبض موبایل یا کیف پول موبایل او اعمال میشود . فروشنده مورد نظر از موفقیت آمیز بودن پرداخت مطلع میشود و پس از آن میتواند مانند سابق هزینه را واریز شده بپندارد .
از آنجایی که یک آدرس قابل اعتماد برای تحویل داده نمیشود ، این کالاها اغلب بصورت دیجیتال با استفاده از سرویس پیام چند رسانهای برای ارائه موسیقی خریداری شده ، زنگ ، تصاویر پس زمینه و غیره مورد استفاده قرار میگیرد خدمات پیام چند رسانهای همچنین میتواند بارکد را اسکن شده برای تایید پرداخت توسط فروشنده به او ارائه کند . این به عنوان بلیت الکترونیکی برای دسترسی به رویدادها و یا برای جمعآوری محصولات سخت استفاده میشود
پرداختهای تراکنشی در آسیا و اروپا بسیار محبوب گشته است ، اما در حال حاضر توسط روشهای دیگر پرداخت همراه انجام میگیرد از جمله پرداختهای وب همراه، پرداختهای همراه مشتری و قبض مستقیم صورتحساب موبایل به این دلایل :
– قابلیت اطمینان ضعیف – پرداخت تراکنشی به راحتی می تواند با گم شدن پیام ، منجر به شکست شود .
– سرعت کم – ارسال پیام میتواند آهسته باشد و میتواند ساعتها وقت فروشنده را بگیرد . مصرفکنندگان نمیخواهند بیش از چند ثانیه منتظر پرداخت بمانند .
– امنیت – رمزنگاری پیام کوتاه
– هزینه بالا – هزینههای بالایی در ارتباط با این روش پرداخت وجود دارد .
– هزینه راه اندازی کدهای کوتاه
– پرداخت پول برای تحویل از رسانهها از طریق سرویس پیام چند رسانهای
– هزینههای حمایت از مشتری برای حسابرسیکاربری برای تعداد پیامهای که از دست رفته و یا به تعویق افتاده است .
– نرخ پایین پرداختها – اپراتور هزینههای بالایی را در اجرا و حمایت از پرداختهای معاملاتی متحمل می شود که منجر به کاهش ۳۰ درصدی میزان پرداختها به فروشنده است .
– پیگیری کم در فروش – پرداخت پس از آن که پیام ارسال شده است و محصولات دریافت گردید ، مصرفکنندگان قابلیتهای کمی برای انجام دارند . برای آنها به یاد داشتن خرید کالا یا چگونگی خرید دشوار است (حسینی،۱۳۸۵؛۴۳).

۲-۱۴-۱-۷- صورتحساب مستقیم موبایل :

مصرفکننده با استفاده از گزینه صدور صورتحساب تلفن همراه در سایت تجارتالکترونیک ، مانند سایت بازی آنلاین پرداخت را انجام میدهد . پس از دو فاکتور تایید هویت مربوط به «پی آی ان[۴۷]» و رمز عبور یک بار مصرف، حساب تلفن همراه مصرفکننده برای خرید شارژ میشود . این روش جایگزین پرداخت نیازی به استفاده از کارت اعتباری بانکی یا ثبت نام در سیستم پرداخت آنلاین مانند پی پال ندارد ، در نتیجه نیاز به بانک ها و شرکتهای کارت اعتباری از سر برداشته میشود . این نوع روش پرداخت تلفن همراه ، که در آسیا بسیار رایج و محبوب شده است مزایای زیر را در بر دارد :
– امنیت – دو عامل احراز هویت و مدیریت ریسک از تقلب جلوگیری میکند .
– راحتی – بدون ثبت نام و عدم نیاز به هیچ نرم افزار جدید تلفن همراه
– آسانی – این گزینهای دیگر در روند پرداخت است .
– سرعت – بیشترین معاملات در کمتر از ۱۰ ثانیه به پایان میرسد .
– اثبات شده – ۷۰% از خرید محتویات دیجیتال آنلاین در برخی از مناطق آسیا با استفاده از روش مستقیم موبایل انجام گرفته است(فتحی،۱۳۸۴؛۱۸) .

۲-۱۴-۱-۸- موبایل وب (وی آی پی[۴۸]):

مصرفکننده با استفاده از صفحات وب نمایش داده و یا برنامههای اضافی دریافت شده و نصب بر روی تلفن همراه پرداخت را انجام میدهد . این روش از وی آ پی (پروتکل برنامه بی سیم) به عنوان تکنولوژی زیربنایی استفاده میکند و تمام مزایا و معایب وی آ پی را به ارث میبرد . با این حال ، استفاده از مدل پرداخت وب آشنا ، مزایای زیر را خواهد داشت :
– پیشگیری در فروش این صفحات دارای یک آدرس اینترنتی است و میتواند نشانهدار شود تا ویزیت دوباره و یا به اشتراک گذاری با دوستان آسان شود .
– رضایت بالای مشتری از پرداختهای سریع و قابل پیشبینی
– سهولت استفاده از مجموعهای آشنا از صفحات پرداخت آنلاین

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.