انواع کاور مبل و معرفی کاور ژلاتینی

ساخت کاور مبل سابقه طولانی دارد. اما رواج آن بر‌می‌گردد به آغاز قرن هجدهم میلادی

در آغاز قرن هجدهم میلادی هنگامی که اشراف انگلیس خیاطان را برای ساخت کاور سفارشی ساخته شده از پارچه‌های نفیس به کار گرفتند. ساخت کاور رواج پیدا کرد.

در طول دهه‌های 1940 و 1950 نیز روکشهای ساخته شده از وینیل یا پلاستیک شفاف تبدیل به روشی محبوب برای محافظت از مبلمان شد که امروزه در بازار ایران با عنوان کاور ژله‌ای یا کاور ژلاتینی شناخته می‌شوند.

اگر به دنبال بروزرسانی مبلمان قدیمی و ایجاد یک تغییر اساسی در دکوراسیون خانه خود هستید یا نگران این هستید که روی مبلمان شما لکه‌ای بیافتد خرید کاور می‌تواند چاره کار شما باشد. با ما تا پایان همراه باشید، این مقاله همان چیزی است که قبل از خرید کاور باید آن را مطالعه کنید.

کاور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روکش یا کاور پوشش‌های قابل حمل، قابل تعویض و قابل شستشو هستند که در اطراف مبلمان محکم می‌شوند. استفاده از روکش روشی آسان برای بروزرسانی مبلمان قدیمی و تغییر فضای خانه است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این روکش‌ها این است که بعضی از انواع آن مانند کاور ژلاتینی به راحتی تمیز می‌شوند و ضمن آن مانع از کثیف شدن مبلمانتان توسط کودکان یا حیوانات خانگی خواهند شد.

روکش را می‌توان روی مبل، صندلی، راحتی، کاناپه، صندلیهای میز ناهار‌خوری یا حتی تخت خوابها و غیره انداخت.

انواع کاور مبل

هنگام انتخاب نوع روکش برای تمامی محصولات مثل مبلمان کلاسیک و راحتی و استیل و سلطنتی و آوانگارد و … گزینه‌های مختلفی وجود دارد. اما شما باید بسته به نیازتان در مورد جنس و طرح این روکشها تصمیم بگیرید.

تقسیم‌بندی کاور بر اساس جنس آن

انتخاب جنس و مواد درست برای روکشهای مبل بستگی به طول عمر مبل شما دارد. از نظر جنس، کاور مبل تنوع بسیار بالایی دارد. مهمترین انواع روکشها بر اساس جنس عبارتند از:

1- پنبه

پنبه سبک و قابل شستشو است. استفاده از پنبه احساس راحت بودن می‌دهد. اگر مرتباً روکشهای مبل را بر می‌دارید این را در خاطر داشته باشید که اگرچه روکش‌های پنبه‌ای بادوام هستند اما ممکن است چین بخورند.

2- میکروفیبر

میکروفیبر یک گزینه محبوب است زیرا در برابر لک مقاوم است و به راحتی تمیز می‌شود. اگر چه در هنگام لمس لطافت و نرمی آن را احساس می‌کنید اما میکروفیبرها برای جلوگیری از نفوذ لک بر روی مبل به اندازه کافی ضخیم هستند.

3- پلی استر

پلی استر یکی از متداول‌ترین مواد برای ایجاد پوشش بر روی مبل است. زیرا علاوه بر زیبایی، دوام بالایی دارد و تمیز کردن آن آسان است. این مساله باعث می‌شود استفاده از روکشهای پلی استر برای مدت طولانی دکوراسیون منزل شما را زیبا نگهدارد.

الیاف محکم پلی استر به آن کمک می‌کند تا شکل خود را حفظ کرده و در برابر چروک شدن مقاومت کند.

4- پارچه کتان

کتان در حالی که نرم و لطیف است می‌تواند خنک‌کننده و بسیار بادوام باشد. روکشهای کتان مبل شما را به یک مبل راحت تبدیل می‌کند اما باید در نظر داشته باشید که کتان به راحتی چین و چروک می‌خورد.

مطلب دیگر :
شرکت تولید محتوا ،راهنمای کامل و رازهای انتخاب آن

5- مخمل

مخمل بادوام و نرم است که آن را به گزینه‌ای محبوب برای محافظت از مبل تبدیل می‌کند. مخمل ظاهری پر احساس و لطیف و جلوه‌ای بی نظیر به مبل شما می‌بخشد. مخمل می‌تواند به پنهان‌سازی لکه‌های آلودگی کمک کند.

6- چرم مصنوعی

اگر متوجه شدید مبل یا صندلی چرمی شما بسیار فرسوده شده است، برای محافظت از آن یک روکش چرم مصنوعی در نظر بگیرید. چرم مصنوعی بادوام است و با یک پارچه مرطوب به راحتی تمیز می‌شود.

7- ژله‌ای

یکی از محبوبترین پوششهای مبلمان این نوع روکش است که در ادامه بیشتر آن را شرح می‌دهیم.

کاور ژله‌ای

کاور ژلاتینی یا ژله‌ای روکشی است که از پلاستیک ساخته شده است و به آن روکش پلاستیکی نیز می‌گویند.

این نوع روکشها تقریبا از اولین روکشهای مبلمان بوده‌اند و اگر چه امروزه انواع کاور با ویژگی‌های مختلف به روی کار آمده‌اند اما هنور هم دلایلی وجود دارد که این گزینه را به یک گزینه مناسب تبدیل می‌کند. این 5 دلیل عبارتند از:

1- محافظت از مبلمان

مبلمان می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بزرگ باشد، بنابراین باید به فکر طول عمر، زیبایی و مراقبت از آن بود. در غیر این صورت وجود یک لکه بزرگ مثل جوهر سالها شما را آزار خواهد داد.

2- امکان فروش مجدد

با گذشت سالها محبوبیت خرید و فروش مبلمان افزایش یافته است. بنابراین مردم شروع به درک مزایای نگهداری درست از مبلمان خود برای فروش مجدد آن کرده‌اند. یک کاور پلاستیکی شفاف می‌تواند ارزش مبل را برای فروش مجدد تا 40٪ افزایش دهد.

3- طرحهای جدید

برخلاف کاور پلاستیکی قدیمی، کاورهای ژلاتینی جدید از مواد نرم ساخته شده‌اند تا از چسبندگی رانها و سرخوردگی جلوگیری کنند.

4- تمیز کردن راحت

همیشه نگرانی از کثیف شدن این کالای گرانقیمت وجود دارد. از مزایای کاور ژله‌ای این است که به راحتی تمیز می‌شود.

5- شفافیت

برخلاف روکشهای سنتی، کاور ژله‌ای با شفافیتی که دارد این امکان را می دهد تا بتوانید طرح مبلمان خود را در مقابل چشمانتان داشته باشید و از آن لذت ببرید.

خرید کاور

خرید کاور مستلزم شناخت شما از انواع روکشها و ویژگیهای آن است. در این مطلب به مرور اهمیت داشتن کاور مبل پرداختیم، انواع کاور را معرفی کردیم و دلایل مهم داشتن یک کاور ژله‌ای را شرح دادیم.

به خاطر داشته باشید که قبل از خرید کاور مبلمان باید سه مورد جنس، طرح و اندازه را در نظر بگیرید و بر اساس نیاز و بودجه خود اقدام به خرید نمایید.