روش‌های طراحی سایت

امروزه روش‌های طراحی سایت و اینترنت توسعه فراوانی یافته است و نقش آن در کسب و کارها نیز بسیار پررنگ شده است. به گونه‌ای هر فرد و شرکتی برای توسعه کار خود و حتی ادامۀ مسیر نیاز به طراحی وب سایت دارد. هر کسب و کاری با توجه به نوع آن نیاز به یک وب سایت خاص دارد. به عنوان مثال برای کسب و کارهایی که در کار فروش محصولات هستند، طراحی وب سایت ووکامرس یا طراحی وب سایت فروشگاهی نیاز است.

بنابراین هر فردی که قصد طراحی وب سایت برای فعالیت خود دارد، باید با انواع وب سایت‌ها و روش‌های طراحی سایت آشنایی داشته باشد و تا در نهایت انتخابی متناسب با نیازهایش بکند. معمولاً شرکت‌های معتبری که کار طراحی سایت را انجام می‌دهند، می‌توانند هر نوع سایتی را طراحی کنند. به این موضوع نیز دقت داشته باشید که طراحی وب سایت شما بیشتر بستگی به نیازتان و هزینه‌ای که می‌کنید، دارد.
در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع سایت‌ها و تاریخچه‌های آن‌ها آشنا کنیم. همراه ما باشید.

طراحی وب سایت از ابتدا تا کنون

اولین وب سایت‌هایی که ساخته شدند، تماماً با استفاده از زبان نشانه گذاری HTML ساخته می‌شدند. این زبان بسیار ساده است و صفحاتی ساده نیز می‌توان با آن طراحی کرد. در واقع این زبان تنها قادر است که میان پاراگراف‌ها، تیترها، لینک صفحات و اینچنین عناصری در صفحه تمایز ایجاد کند. اما در سال‌های بعدی طراحی وب سایت دچار پیشرفت شد و زبان HTML توسعه یافت که باعث شد ساختار صفحات کمی از آن سادگی خود درآیند. در ابتدای طراحی وب سایت با زبان HTML برای چیدمان صفحه از جداول استفاده می‌کردند. اما بعد از گذشت زمانی زبان CSS معرفی شد که تغییرات چشمگیری در طراحی سایت ایجاد کرد و باعث شد روش‌های قدیمی دیگر کاربرد نداشته باشند.

ولی باز هم با گذشت زمان دیتابیس‌های و زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور مانند ASP و PHP به وجود آمدند که تغییری اساسی در ساختار صفحات وب ایجاد کردند. این زبان‌ها و ساختارها امروزه آنقدر پیشرفت کرده‌اند که هر روز یک مدل جدید طراحی می‌شود. در ادامه توضیحاتی بیشتری ارائه خواهیم کرد.

انواع وب سایت‌های کدنویسی شده

وب سایت‌ها از نظر کاربرد و نوع کدنویسی که دارند، به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند در زیر به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سایت‌های استاتیک یا ثابت

سایت‌های استاتیک همانطور که از اسمشان پیداست کاملاً ثابت هستند و شما باید در همان ابتدای طراحی سایت هر اطلاعاتی که لازم دارید را در سایت قرار دهید. در واقع برای ایجاد هرگونه تغییری در سایت، باید سررشته‌ای از کدنویسی سایت داشته باشید تا بتوانید تغییر مدنظر را ایجاد کنید. سایت‌های استاتیک با زبان HTML طراحی شده‌اند و به این دلیل که حجم کدها در چنین سایت‌هایی پایین است، خیلی سریع لود می‌شوند. علاوه بر این هر چه ساختار سایت تعداد کمتری کد داشته باشد، ایندکس شدن صفحات سایت توسط موتورهای جستجو افزایش می‌یابد.

علاوه بر مواردی که بیان شد، سایت‌های استاتیک مزیت‌های دیگری نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینۀ کمتر و امنیت بیشتر اشاره کرد. اما مشکلی که دارد این است که مدیر سایت توانایی تغییر محتوای سایت را ندارد و به همین دلیل امکان بروزرسانی وب سایت به راحتی وجود ندارد. با این وجود این نوع طراحی تنها برای سایت‌هایی مناسب است که در طول سال تنها چند بار نیاز به ایجاد تغییر در آن‌ها می‌باشد.

سایت‌های داینامیک یا پویا

سایت‌های داینامیک کاملا برعکس سایت‌های استاتیک هستند و امکان دسترسی آزاد در بخش مدیریت آن‌ها وجود دارد. در واقع مدیر سایت می‌تواند در هر لحظه‌ای محتوای سایت خود را تغییر دهد. در این نوع طراحی قالب سایت از محتوای آن به گونه‌ای جدا شده است و برنامه نویس تنها قالب را طراحی می‌کند، به گونه‌ای که مدیر به راحتی می‌تواند محتوای سایت را در آن درج کند، تغییر دهد یا حذف کند. کدهای این سایت با زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور مانند، ASP.Net، ASP و PHP نوشته می‌شوند. برای زیباسازی ظاهر سایت نیز از زبان CSS در آن استفاده می‌شود که قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.

از جمله مزیت‌هایی که این سایت‌ها دارند این است که هیچ گونه محدودیتی در آن‌ها برای تغییر، افزودن یا حذف مطلبی وجود ندارد. علاوه بر این در این سایت‌ها با استفاده از امکانات و قابلیت‌هایی که زبان‌های برنامه نویسی پیشرفته دارند، می‌تواند مواردی مانند صفحه هوشمند، فرم، دکمۀ جستجو و ….  را به صفحات اضافه کرد. اما همانطور که در مورد سایت‌های استاتیک گفتیم که به دلیل کم بودن حجم کدها، سرعت سایت بالاست، در این نوع سایت‌ها به دلیل حجم زیاد کدها، سرعت لود شدن سایت پایین می‌آید.

مطلب دیگر :
انواع نمای ساختمان

سایت‌های پورتال

این نوع سایت‌ها از چند سایت داینامیک تشکیل شده‌اند که یک هدف جامع را دنبال می‌کنند. یک نمونه از این سایت‌ها، سایت‌های خبری هستند که شکل پورتالی دارند و به طور کلی برای هدف خاصی طراحی می‌شوند و فعالیت می‌کنند. این نوع سایت‌ها تمامی ویژگی‌های سایت‌های داینامیک را دارا می‌باشند.

سایت‌های فلش

سایت‌های فلش شکل جدید طراحی سایت هستند که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده‌اند. این نوع سایت‌ها به دو دستۀ نیمه داینامیک و استاتیک دسته بندی می‌شوند که ویژگی‌های آن‌ها دقیقاً همان ویژگی‌هاست. طراحی این نوع سایت‌ها توسط نرم‌ افزارهای خاصی انجام می‌شود که افراد بسیاری عقیده دارند که طراحی آن‌ها نسبت به دیگر سایت‌ها زیباتر است.
اما سایت‌های فلش مشکلاتی دارند مانند اینکه محتوای این نوع سایت‌ها توسط موتورهای جستجو تشخیص داده نمی‌شوند و اثر منفی روی بحث سئو دارند و همچنین به دلیل حجم بسیار زیادی که دارند، سرعت لود آن‌ها پایین است.

طراحی سایت بدون نیاز به کدنویسی

برای طراحی وب سایت بدون نیاز به کدنویسی، نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا می‌باشد. وردپرس یکی از این سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان است که به آن به راحتی می‌توانید یک سایت را راه اندازی کرده و مدیریت کنید. اساس این سیستم مدیریت محتوا زبان برنامه نویسی PHP و پایگاه دادۀ آن Mysql می‌باشد. تاکنون حدوداً 76 میلیون وب سایت با این سیستم مدیریت محتوا راه اندازی شده‌اند. با کمک وردپرس می‌توان هر نوع سایتی اعم از شخصی، عکاسی، خبری، کسب و کار، ورزشی، تجاری، فروشگاهی، دانشگاهی، اجتماعی و … را ایجاد و مدیریت کرد. وردپرس محبوبیت زیادی دارد و این به دلیل مزایای بسیاری است که این CMS دارد. در ادامه مزایای وردپرس را بیان می‌کنیم.

کاهش هزینه‌ها

همانطور که گفتیم این سیستم به صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و شما تنها برای اینکه از برخی افزونه‌ها و قالب‌های اختصاصی استفاده کنید، باید مبلغی را پرداخت کنید. این هزینه‌ها در برابر هزینه‌هایی که برای طراحی سایت با کدنویسی می‌شود، ناچیز است و به طور کلی استفاده از این سیستم مدیریت محتوا مقرون به صرفه تر می‌باشد.

مدیریت آسان

وردپرس دارای یک منوی پیشخوان است که از طریق آن می‌توان به تمام بخش‌های سایت دسترسی داشت و آن را مدیریت کرد. در واقع نیاز به هیچ برنامۀ جانبی برای مدیریت سایت نخواهد بود.

ظاهری کاربر پسند

با توجه به قالب‌های متوعی که برای این سیستم طراحی شده است، شما می‌توانید زیباترین و مناسب ترین آن‌ها را انتخاب کنید. حتی می‌توانید قالبی که مد نظرتان است را سفارش دهید تا از هر نظر خاص و منحصربفرد باشد.

سئو پذیری بالا

ورد پرس دارای استاندارد کدنویسی است که  باعث می‌شود سایت‌ها رتبۀ بهتری در گوگل داشته باشند. همچنین افزونه‌هایی در این سیستم مدیریت محتوا وجود دارد مانند یوست سئو که به شما در این زمینه کمک می‌کند.

امنیت بالا

امنیت و رفع مشکلاتی که وجود دارد جزء مسائل مهم هر سایت است که وردپرس به آن توجه ویژه‌ای دارد. هر بار که این سیستم بروزرسانی می‌شود باگ‌هایی که داشته است رفع می‌شوند. علاوه بر این افزونه‌های مرتبطی نیز هستند که به شما کمک می‌کنند.

بروزرسانی رایگان

همانطور که خود وردپرس رایگان است بروزرسانی‌های آن نیز کاملاً رایگان است و شما در هر لحظه امکان دسترسی به آن‌ها را از طریق سایت اصلی وردپرس دارید.

انعطاف پذیری بالا

در بین تمام CMS هایی که در جهان وجود دارند وردپرس انعطاف بیشتری دارد و اجازۀ این را به مدیران وب سایت می‌دهد که هرگونه تغییری را در سایت خود انجام دهند.

بهترین خدمات طراحی سایت با دیبا ارتباط

اگر شما هم تمایل دارید که کسب و کار خود را توسعه دهید و درآمد بیشتری از آن کسب کنید پیشنهاد ما طراحی وب سایت است. در این مقاله با انواع روش‌های طراحی سایت آشنا شدید و اکنون می‌دانیدکه به چه چیزهایی نیاز دارید. شما می‌توانید برای این نیازها طراحی سایت خود را به شرکت دیبا ارتباط بسپارید. این شرکت تضمین می‌کند که بهترین خدمات طراحی سایت را به شما ارائه دهد.
این مجموعه یک مرکز کامل خدمات طراحی سایت است و می‌تواند به شما در راه اندازی، تولید محتوا، بهینه سازی، طراحی لوگو، عکاسی و بسته بندی محصول کمک کند. همچنین هرگونه سوال یا مشکلی دارید می‌توانید از کارشناسان مجرب این شرکت بصورت رایگان مشاوره دریافت کنید.