نرم افزار ROSA برای طراحی اسمز معکوس صنعتی

اگر شما هم قصد طراحی و ساخت یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس (RO) را داشته باشید، قطعا اسم نرم افزار ROSA به گوشتان خورده است. این نرم افزار توسط شرکت DOW FILMTEC ارائه شده است و می‌توانید با آن سیستم‌های تصفیه آب صنعتی RO را طراحی و شبیه سازی کنید. پس با ما همراه باشید با آموزش نرم افزار ROSA و کاربرد آن در شبیه سازی اسمز معکوس صنعتی.

دانلود و نصب نرم افزار ROSA روی ویندوز

خوب اولین قدم پیدا کردن این نرم افزار است. برای این منظور کافیست درون گوگل عبارت دانلود نرم افزار ROSA را جستجو کنید. اولین نتیجه را کلیک کنید و وارد سایت مورد نظر شوید و نرم افزار طراحی اسمز معکوس rosa را دانلود کنید. شبیه ساز روزا را می‌توانید بر روی انواع سیستم عامل‌های ویندوزی نصب و استفاده کنید. با این حال، پیشنهاد ما استفاده از ویندوز ۱۰ است. طریقه نصب مانند دیگر نرم افزارهای ویندوزی ساده است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

آموزش نرم افزار ROSA برای طراحی اسمز معکوس

بعد ازنصب موقت آمیز نرم افزار آن را اجرا کنید، البته دقت کنید که آن را در حالت مدیریت ویندوز اجرا کنید تا به درستی کار کند. بعد از اجرا با صفحه‌ای مطابق شکل زیر روبرو می‌شوید. ظاهر نرم افزار بسیار ساده است و تمام بخش‌های آن در شش بخش که در پایین به ترتیب از ۱ تا ۶ قرار گرفته‌اند مرتب شده است. طراحی یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس صنعتی دقیقا به همین ترتیب از ۱ تا ۶ انجام می‌شود.

۱. وارد کردن اطلاعات پروژه در نرم افزار rosa

در این بخش اطلاعات کلی اولیه ‌ای از پروژه، باید وارد کنید، مثل نام طراح سیستم RO و نام کارفرما را وارد کنید. ولی مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در این بخش وارد کنیم واحد‌هایی است که میخواهیم طراحی را بر اساس آن انجام دهیم. بطور مثال ترجیح ما این است که واحد‌های دبی را بر اساس متر مکعب در روز وارد کنیم یا متر مکعب در ساعت، یا فشار و دما را در واحد‌های آمریکایی میخوایم یا استاندارد. پس حتما در این قسمت واحد‌های مورد نظرتان را تنظیم کنید تا بعدا دچار خطا نشوید.

 

۲. اطلاعات مربوط به خوراک دستگاه تصفیه آب

در این بخش آنالیز دقیق خوراک ورودی به سیستم RO را وارد می‌کنیم. البته باید توجه داشت منظور از خوراک آبی است که مستقیم وارد المان‌های اسمز معکوس می‌شود. پس در صورت استفاده از پیش تصفیه مشخصات آب خوراک بعد از آن را وارد کنید. هر چه اطلاعات این بخش دقیق تر باشد نتایج شبیه سازی شما هم به واقعیت نزدیکتر خواهد بود. می‌توانید به جای استفاده از آنالیز دقیق طراحی خود را بر اساس پارامتر TDS نیز انجام دهید، ولی توصیه می‌کنیم در این بخش وسواس بیشتری به خرج دهید و حتما آنالیز را دقیق وارد کنید.

۳. اطلاعات مربوط به رسوب یا scaling

اگر در بخش قبل آنالیز را بر اساس پارامتر TDS وارد کرده باشید این قسمت غیر فعال است و نمی‌تواند اطلاعات مربوط به رسوب و جرم گرفتگی را برای شما مخاسبه کند. پس اگر آنالیز دقیق را وارد کرده باشید با استفاده از این بخش می‌توانید اطلاعات دقیقی از جرم گرفتگی روی ماژول‌های اسمز معکوس بدست آورد، و بر اساس آن طراحی را به گونه‌ای انجام دادکه رسوبات در سیستم اسمز معکوس به حداقل برسد.

مطلب دیگر :
خرید رپورتاژ آگهی از تسمینو

۴. طراحی و پیکربندی سیستم RO

این بخش مهم‌ترین قسمت نرم افزار rosa است، چون پارامتر‌های مربوط به طراحی را دقیقا در همین بخش وارد می‌کنیم. در بخش پیکربندی می‌توانیم محاسباتی که روی کاغذ انجام داده‌ایم از قبیل نوع و تعداد المان‌های اسمز معکوس و یا تعداد مراحل را به نرم افزار معرفی کنیم. ابتدا دبی آب تصفیه شده مورد نیازمان و درصد ریکاوری سیستم را تعیین می‌کنیم، و بعد به سراغ انتخاب نوع المان اسمز معکوس و تعداد آن می‌رویم. تعداد ممبران را با انتخاب تعداد و ظرفیت پرشروسل‌های موجود تعیین می‌کنیم. ممکن است سوال کنید که خوب این تعداد بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله طراحی قدم به قدم اسمز معکوس را مطالعه کنید.

۵. گزارش طراحی RO در نرم افزار ROSA

وقتی تمام اطلاعات ۴ تب قبلی را وارد کردید کافی‌ است برای اجرای شبیه سازی روی تب گزارش یا report کلیک کنید تا نرم افزار محاسبات را برای شما انجام دهد. بعد از گزارش گیری اطلاعات کلی مربوط به طراحی که در بخش‌های قبل انجام داده‌ایم را مشاهده خواهیم کرد. در صورتی که خطایی در طراحی وجود داشته باشد با پیامی مواجه می‌شویم که نوع خطا و دلیل آن را به ما نشان می‌دهد. با استفاده از اطلاعات این بخش می‌توان به مراحل قبلی برگشت و با تغییر اطلاعات مربوط به طراحی خطای موجود را از بین برد. ولی بعید است بدون داشتن یک نقشه راه استاندارد بدانید که کدام بخش از طراحی خود را باید تغییر دهید تا خطای مورد نظر برطرف شود. پس نیاز به یک دستورالعمل رفع خطا دارید که دقیقا به شما بگوید چه تغییراتی باید انجام دهید تا خطای مورد نظر از بین برود.

در این مقاله یک دید کلی نسبت به نرم افزار طراحی اسمز معکوس rosa پیدا کردیم و یاد گرفتیم که برای طراحی یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس از آن استفاده می‌شود. با این نرم افزار به ترتیب در ۶ تب مختلف می‌توانید سیستم را شبیه سازی کنید و اطلاعات ارزشمندی دریافت کنید تا قبل از ساخت سیستم اطمینان حاصل کنید که به درستی کار می‌کند و قادر است نیازهای مربوط به پروژه مورد نظرتان را برآورده کند. ولی برای درک بهتر و توانمندی بیشتر در طراحی و تحلیل نتایج شبیه سازی یک سیستم RO شما باید به اصول طراحی این سیستم‌ها نیز مسلط باشید.