10 پرسش اساسی درباره چگونگی کاهش وزن | تغذیه سالم

    No Comments تندرستی - پزشکی

    10 سوال اساسی درباره چگونگی کاهش وزن

    خیلی از افراد بارها رژیمای سخت و شکننده ای رو واسه رسیدن به وزن و اندام ایده آل، تجربه کردن که خیلی از اونا نه فقط اثرات مثبت و امیدوارکننده ای نداشته بلکه، پس از یه مدت به صورت داغون کننده تری در بدن فرد ظاهر می شن.

     

     

    اما باید در اول پرسید که ما به چه دلیل چاق میشیم؟ چه اتفاقی در بدن ما اتفاق می افته که منتهی به اضافه وزن می شه؟ و یا اینکه چاقی در دنیای پزشکی چه تعاریفی داره؟

    در ادامه موضوع چاقی رو کمی موشکافانه تر برسی می کنیم.

    چاقی یه مریضی طولانی است و مثل هر مریضی طولانی دیگری نیاز به درمان داره. باتوجه به زیادی افرادچاق ولاغر در جامعه و وجود این افراد در بیشتر خونواده ها؛ بدیش اینه چاقی و لاغری امروزه یه امرطبیعی به نظر می رسه.درحالی که محققان علم تغذیه ،چاقی رو طاعون قرن نام بردن.

     

    چاق کیست؟ مردم به آدمایی چاق میگن که شکم بزرگی داشته باشن .پزشکان اضافه وزن بیشتر از 10 الی 15 درصد رو چاق میگن . نیاز به توضیحه که سه نوع وزن داریم : 1- وزن ایده آل 2- وزن مناسب 3- وزن سلامتی .

    وزن مناسب همون وزنای گفته شده درجدول وزن و قد هستش ، وزن ایده آل10 درصد پایینتر و وزن سلامتی 10 درصد بالاتر از اون هستش . بهتره افراد، زیر 30 سال از وزن ایده آل ، بالای 50 سال از وزن سلامتی و بین 30 تا 50 سال از وزن مناسب بهره مند باشن.

     

    چاقی و لاغری چیجوری به وجود می آید؟ همانطورکه می دونین بدن سوخت لازم خود رو از مواد غذایی تأمین می کنه که اگه اندازه دریافت غذایی مساوی با نیازای بدن باشه نه چاق میشیم و نه لاغر، ولی اگه بیشتر از نیاز غذا بخوریم، کالری اضافی که دریافت شده، در بدن به صورت بافت چربی ذخیره و دلیل زیاد شدن وزن می شه. هم اینکه اگه انرژی دریافتی شخصی کمتر از نیاز اون باشه بدن مجبوره مقداری از انرژیای ذخیره خود (چربی) رو استفاده کنه. که این موجب کاهش وزن می شه. البته استفاده بدن از بافتای چربی در صورتی اتفاق میفته که شخص از رژیم مناسبی جهت لاغری استفاده کنه وگرنه ممکنه بدن به جای به کار گیری چربیا واسه تأمین انرژی از بافتای حیاتی مثل کبد، کلیه، قلب و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده کرده و هر چند دلیل کاهش وزن شه، ولی به بدن آسیب برسونه. پس باید دونست که رژیم باید مناسب با سن، جنس، وزن، قد، اندازه فعالیت و بقیه عوامل باشه تا بتونه بدون آسیب به بدن، فرد رو به وزن ایده آل خود برسونه.

    همونجوریکه اطلاع دارین انرژی دریاف تی ما براساس کالری نام گذاری می شه و به صورت میانگین هر فرد واسه یه کیلو وزن بدن خود نیاز به 30 کالری در روز داره مثلاً یه شخص 60 کیلویی 1800 کالری در روز نیاز داره حال اگه این شخص بیشتر از این مقدار کالری بگیره، چاق و اگه کمتر دریافت کنه لاغر می شه .

     

    چقدر کالری لازم است تا یه کیلو چاق شیم ؟ واسه اینکه یه کیلو چربی در بدن ذخیره شه دریافت 7500 کالری اضافه بر نیاز بدن لازم هستش ،

    پس اگه شخص 60 کیلویی به جای 1800 کالری در روز) 2050 یعنی 250 کالری بیشتر از نیاز) دریافت کنه ماهیانه یه کیلو به وزنش اضافه می شه. 250) کالری برابر با 50 گرم چیپسه.)

     

      چاقی و لاغری ارثی است ؟ در جواب باید بگیم : نه، به چه دلیل فرزندان افراد چاق مثل خودشون چاق می شن ؟ هرچند چاقی و لاغری ارثی نیس ولی رفتارای تغذیه ای ارثی بوده و چون رفتار قابل کنترل هست پس فرزندان افراد چاق می تونن با کنترل رفتارای تغذیه ای از وزن ایده آل و تناسب اندام بهره مند باشن .

     

    به چه دلیل می بگیم چاقی خطر ناک است ؟ باید بدونیم که طول عمر آدم رابطه معکوسی با چاقی داره هر چی وزن اضافه شه طول عمر کمتر می شه، بیمارستانا رو چاقا پر می کنن، علاوه بر اون از CCU بیشتر از درصد تختای مشکلات مهم چاقی موارد زیر رو میشه نام برد: درد مفاصل مخصوصا زانوها که باید وزن سنگینی رو تحمل کنن، مشکل، تنفسی، دیابت، آسم، واریس، فشار خون، چربی خون، سکته قلبی، ضعف جنسی، بزرگی قلب، آرترواسکلوروز، نازایی، سنگ صفراوی و بسیاری مشکلات دیگه.

     

    بهترین راه کاهش وزن چیه ؟ راه های زیادی واسه کاهش وزن هست ولی هر کدوم عوارضی داره از جمله :داروها، جراحی، طب سوزنی، برداشتن چربی، گوشواره لاغری، کمربند لاغری و چیزای دیگه ای به جز اینا. پس بهترین راه کدامه؟ باید گفت بهترین راه، تغییر رفتارای تغذیه ای هستش. البته منظور از تغییر رفتار محرومیت از غذاها و تغییر سفره های غذایی نیس، بلکه منظور کنترل مقدار کالری دریافتیه. همون کاری که شما از امروز اونو به عنوان رژیم غذایی دریافت می کنین.

     

    بعضی تغییرات رفتاری که می تونه به کنترل دریافت کالری شما کمک کنه :

    1- وقتی گرسنه اید خرید نکنین

    2- اقلامی رو که می خواین بخرین لیست کرده و به اندازه نیاز با خود پول داشته باشین

    3- مواد غذایی رو خارج از دیدرس خود نگهدارین

    4- غذا رو به اندازه مصرف تو یه وعده درست کنین

    5- در ساعات منظم غذا بخورین

    6- هنگام غذا خوردن تلوزیون نگاه نکرده و روزنامه نخونین

    7- قابلمه غذا رو سر سفره نیارین

    8- تقسیم کننده غذا نباشین

    9- وقتی غذا خوردن رو تموم کردین از سر سفره غذا بلند شید

    10- باقی مونده غذاها رو نخورین

    11- پدر و مادرها باقی مونده غذای بچه ها رو حلال نکنن و اونو دور بریزین و یا غذا رو کم درست کنن

    12- با سرعت غذا نخورده و بعد از هر قاشق غذا خوردن ، قاشق رو داخل بشقاب بذارین

    13- غذا رو خوب بجوید

    14- در مهمانیا مواظب اندازه کالری دریافتی تون باشین و تا حد ممکن روز قبل از مهمانی کم غذا بخورین

    15- در مهمانیا بعد از کشیدن غذا تاحد امکان از غذاس ا دورتر بشینین

    16- درصورت امکان کارای روزمره خود رو پیاده انجام بدین

    17- به جای به کار گیری آسانسور از پله ها بالا روید.

     

    ضررهای کاهش وزن سریع:

    الف) چون هدف از رژیم درکاهش وزن، آموزش رفتارای تغذیه ای هست پس روشنه در کوتاه مدت تغییر این رفتارها خیلی راحت ممکن نیس.

    ب) وقتی وزن به سرعت کم بشه پوست توانایی یکی بودن سریع رو نداشته و احتمال چین و چروک در پوست زیاد می شه.

    ج) کاهش وزن سریع ممکنه همراه با ریزش مو باشه .

    د) احتمال بی حالی و غش کردن زیاده.

     

    ریزش مو در رژیم کاهش وزن: ریزش مو در رژیم کاهش وزن موقتی بوده و با مصرف ویتامینای پیشنهاد شده از اندازه اون کم شده و بعد از تموم شدن رژیم به طور کاملً مرتفع می شه. پیشنهاد می شه کسائی که قبل از شروع رژیم دچار ریزش مو بودن با مشورت دکتر از همون اول رژیم شروع به خوردن ویتامین بکنن و اگه ریزش مو خیلی زیاده می تونین با مشورت دکتر از شامپوی مینوکسدیل 2 درصد استفاده بکنین .

     

    افتادگی شکم و چین و چروک پوست صورت در رژیم کاهش وزن: در برنامه رژیم کاهش وزن همه بدن لاغر می شه ولی مقادیر لاغری واسه هر عضوی فرق داره. مثلاً این مقدار واسه شکم 75 درصد وبرای باسن 10 درصد بوده و واسه صورت این مقدار تنها 1درصد هستش ولی همین مقدار کم لاغری در صورت ممکنه قابل لمس بوده و واسه شکم هم دلیل ایجاد چین و چروک شه پس چیکار باید کرد؟

    همونطور که ذکر شد 75 درصد کاش وزن نصیب شکم می شه یعنی به طور مثال اگه شخصی 30 کیلو وزن کم کنه 20 کیلوی آ ن از شکم کم می شه، پس روشنه اگه تدابیری به کار نگیریم مشکلاتی از واسه افتادگی شکم داریم . واسه پیشگیری از این مسئله کارای گفته شده در زیر رو دائمیً انجام بدین، به خصوص کسائی که تصمیم دارن مقدار بیشتری از وزن خود رو کم کنن :

    در مدت رژیم هر روز سه یا چهار بار شکم خود رو به طور کامل به طرف داخل کشیده و اونو به مدت 5تا 8 دقیقه به همون حال نگه داشته و به کار خود ادامه بدین و به آرومی تنفس کنین.

    البته یادتون باشه که این کار رو نباید در حالت درازکش انجام بدین بلکه انجام اون در موقع پیاده روی یا ایستادن و یا انجام کارای روزمره موثر هست . خانوما می تونن این کار رو هنگام آشپزی یا ظرف شستن ویا … بکنن .

    تذکر: اینم بگیم که خانومای با سن بالا و کسائی که سابقه چندین حاملگی رو دارن و دیواره شکمشون تغییرات برگشت ناپذیری رو پیدا کرده نباید توقع داشته باشن که با انجام این کار شکمشون به طور کامل صاف و بدون چروک شه به هرحال این روش در این افراد هم باعث یافته های درخشانی می شه .

    مطلب دوم در مورد پوست صورت است: پوست صورت حالا خوبیش اینه دارای حالت الاستیکیه و با لاغری اون پوست هم کشیده شده و چروک نمی افته، البته این شرایط الاستیکی واسه سن زیر 30 سال خاصیت یکی بودن زیادی داشته و رژیم در این سنین چین و چروکی در صورت ایجاد نمی کنه . در سنین بالای 30 سال کاهش سریع وزن دلیل ایجاد چین و چروک می شه اما اگه کاهش وزن با برنامه دقیق و همراه با مصرف روغن زیتون باشه این مشکل رو نداریم در سنین بالای 40 و 45 سالگی خاصیت الاستیکی پوست بازم ضعیف تر می شه در نتیجه پوست واسه یکی بودن وقت بیشتری نیاز داره.

     

    در درمان چاقی خود هیچ وقت عجله نداشته باشین، یادتون باشه که رژیم غذایی با کم شدن وزن کم کم علاوه بر اینکه قابل تحمل تره، عوارضی نداشته و تقریبا غیر قابل برگشت هستش.

     

    با اقتباس از کتاب راهنمای تغذیه و رژیم درمانی دکتر باقرزاده

    منبع :

    جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

    • مطالب در رابطه

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *