10 پیشنهاد غذایی برای شادابی و سلامت بدن | تغذیه سالم

    No Comments تندرستی - پزشکی

    بر کسی پوشیده نیس که وقتی صحبت از رژیم غذایی سالم در میونه، راه رسیدن به اون هدفی متعادله. اما اگه بتونین مسائل مشکل ساز خاص رو فقط با خوراکیا برطرف کنین چی می شه؟

    مثلا اگه از ناراحتیای پوستی رنج می برید، می تونین افزایش مصرف توت، آووکادو، و تخمه کدو رو به عنوان تصمیمات پیش گیرنده در نظر داشته باشین. اینا می تونن قبل از این که جوشای آزاردهنده تموم صورت تون رو پر کنن، شما رو از دردسرهای درمان اون رها کنن.

    در ادامه اون چه رو کارشناسان گفتن بخونین و این ۱۰ پیشنهاد رو امتحان کنین تا بخشای جور واجور بدن تون رو تغذیه کنین.

    ۱. مغزتون رو تغذیه کنین

    اگه واسه تمرکز، به یاد آوردن چیزها، یا حفظ شفافیت هنگام تمرکز(اون احساس “مه آلود” تو ذهن تون) مشکل دارین، تحقیق نشون داده اضافه کردن بلوبری، سالمون وحشی، مغزها، دانه ها، و آووکادو می تونه به درد بخور باشه. اسیدهای چرب امگا۳ در این جا کلیدی هستن، چون شامل مواد ضدالتهاب هستن که واسه کارکرد مغز لازمه.

    ۲. به چشمای تون روشنی ببخشین

    یه رژیم غذایی که در کل سالمه، از جمله نوشیدن آب کافی، به چشمون تون همون درخشش رو میده که نشون از سلامتی داره. اما واسه پیش گیری از شروع مشکلات خوفناک مربوط به سن چه می تونیم بکنیم؟ پژوهشا، از جمله پژوهشی که در مرکز ملی چشم انجام شد، نشون میدن خوراکیای پر از زینک، ویتامین ث، ویتامین ای و اسیدهای چرب امگا۳ راه رسیدن به اون هستن. در رژیم غذایی تون مقادیر زیادی هویج، سبزی، مرکبات، توتا و بادام رو بذارین.

    ۳. به دستگاه گوارش تون رسیدگی کنین

    نفخ همیشه می تونه فورا “روحیه خوب” رو نابود کنه و این چیزیه که بیشتر روی زنان تاثیر بیش تری داره تا مردان. سینتیا یوشیدا، یکی از مولفان کتاب “مشکلات گوارشی دیگه کافیه: جوابایی که هر خانمی نیاز داره”، میگه: “اندامای گوارشی زنان با مردان یه جوره، اما این انداما، به همراه اندام تولید مثل، در شکمی کوچیک تر فشرده می شن. این یعنی اندامای گوارشی زنان وقتی با گاز، هوا، یا خوراکی اضافی پر می شه، ظرفیت زیادی نداره.”

    این شک نداشته باشین مساوی نیس! اما به جای این که واسه اون شکایت کنین، بایید تلاش کنیم و با فیبر و خوراکیای پر از آنتی اکسیدان از جمله برگای سبز، مرکبات، اسفناج، هویج، لوبیاها، بروکلی، غلات کامل، آب زغال اخته، کلم ترش و پیاز این مشکل رو رفع کنیم.

    ۴. دندونای تون رو درمان کنین

    مشکلات همیشگی دندون و لثه چیزیه که هیچ کدوم از ما دوست نداریم با اون کنار بیاییم! ارتودنتیست برجسته، دکتر اولگ درات میگه: خیلی از مریضی که من می بینم رژیم سالمی ندارن و زیادتر از اندازه نوشابه و خوراکیای بی کیفیت مصرف می کنن. رژیم غذایی که شامل مقادیر زیادی قند و اسیده می تونه مینای دندون رو نابود کنه، که غیر قابل جبرانه. مینای دندون مثل مو نیس، اگه از بین بره، دوباره بازسازی نمی شه.” دکتر درات تو یه رهنمود شفاهی سلامتی مصرف شکلای جور واجور سبزیجات، ماهیا، مغزها، و غلات کامل از جمله برنج قهوه ای، حبوبات، و جو رو پیشنهاد کرد.

    ۵. به قلب تون کمک کنین

    همونجوریکه شاید فهمیدین، قلب عضو خیلی مهمی در بدنه و شایسته بهترین تغذیه ممکنه! ورزش این جا یه عامل حیاتی و مهمه، اما می تونین با خوردن سالمون وحشی و ماهی تن اسیدهای چرب امگا۳ رو ذخیره کنین. میوه های پر از آنتی اکسیدان و سبزیجات از قلب تون در برابر بیماریا مراقبت می کنن و می گن چای جریان خون رو زیاد می کنه.

    ۶. به کبدتون عشق بورزید

    اگه خوراکیای فرآوری شده، سرخ شده و چرب رو زیاد مصرف کنیم، کبدمون کمی آسیب می بینه. خبر عجیب اینه که شما می تونین کبدتون رو با خوراکیایی که عاشق شونه، تمیز کنین، مثل سیر، گریپفروت، چغندر، هویج، چای سبز، سبزیای برگ دار، آووکادو، سیب، روغن زیتون، کوینولا، ارزن، لیمو، کلم، و چیزی که شاید به زودی بهترین دوست جدید کبدتون باشه یعنی زردچوبه.

    ۷. با کلیه هاتون مهربون باشین

    درود بر ابرخوراکیایی که علم ثابت کرده که خطر دچار شدن به مریضی رو کاهش میدن و به خوشحال و سالم موندن کلیه هاتون کمک می کنن! از همه بهتر این که این ابرخوراکیا شامل بلوبری، تمشک، زغال اخته، گیلاس، و انگورهای فراخوشمزه هستن. می تونین واسه بیشترین حد فایده، این مجموعه رو با سیب، فلفل دلمه ای، کلم، و پیاز کامل کنین.

    ۸. روده بزرگ تون رو تمیز کنین

    آره، شاید کمی بیریخت باشه اما به هر حال یه ضرورته، چون ممکنه خوراکی واسه یه مدت طولانی اون جا زندونی بمونه- پس باید خوراکی خوبی باشه. این جا رهبر آبه، پس در طول روز جرعه جرعه بخورین! پیشنهاد درمان گره های طبیعی واسه جفت و جور کردن آنزیمای گوارشی، سبزیجات خام؛ واسه تحریک مخاط روده، فیبر؛ و واسه حفظ این باکتری سلامت آور عجیب پروبیوتیکا، مانند کلم ترش و میسو(یه جور سوپ ژاپنی شامل سبزیجات) است.

    ۹. پوست تون رو گرامی بدارین

    اگه پوستان رو از درون درمان می کنین، خیلی بیشتر از درمانای سطحی از راه لوسیونا و داروهای گرون(بیشتر بی فایده) که پر از مواد شیمیایی هستن، می تونین به پوست تون کمک کنین. پژوهشا نشون دادن افزایش مصرف توتا، به عنوان منبع غنی ویتامین ث، به تولید کلاژن به وسیله پوست کمک می کنه.

    ۱۰. به مو و ناخنای تون کمک کنین

    اگه رژیم غذایی تون پر از خوراکی هاییه که سلولا رو ملتهب می کنه و کلاژن، کراتین، و الاستین رو می شکنه، که عناصر کلیدی سلامت مو و ناخن هستن، ، هیچ مقدار از هیچ محصولی نمی تونه به مو و ناخن تون کمک کنه. به جای خوراکیای فرآوری شده، دائم جو دوسر، برگای سبز، بادام خام، سیب زمینی شیرین، کدو و تخمه کدو استفاده کنین. بعد تماشاگر تغییر سریع مو و ناخن تون از شلختگی به زیبایی باشین.

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *