10 کاربرد پروبیوتیک ها | تغذیه سالم

    No Comments تندرستی - پزشکی

    بدونین و بدونین که پروبیوتیکا به بدن تون قدرت میدن تا با میکروبا مقابله و هر نوع مریضی و عفونتی رو از شما دور کنه.

    کلمه پروبیوتیک از یه کلمه یونانی به نام واسه زندگی گرفته شده. این باکتریای به درد بخور واسه هضم راحت غذا به درد بخور بوده و به طور طبیعی در بعضی مواد غذایی مانند ماست، شوکروت(خوراک فرانسوی جفت و جور شده از کلم)، کفیر و چیزای دیگه ای به جز اینا هست.

    یافته های بررسیای علمی زیاد نشون داده که ارتباطی بین باکتریای فعال موجود در پروبیوتیکا و پیشگیری و درمان بعضی از بیماریا هست. در این مطلب به 10 فایده پروبیوتیکا اشاره کرده و شما رو به مصرف بیشتر مواد غذایی شامل این ترکیبات دعوت می کنیم.

    پروبیوتیکا و هضم راحت غذا
    اگه در هضم غذا مشکل دارین بهتره مصرف مواد غذایی پر از پروبیوتیک رو شروع کنین. هم اینکه می تونین از مکملای پروبیوتیک استفاده کنین تا با مشکلاتی مانند نبود تحمل لاکتوز مقابله کنین. این باکتریای به درد بخور به شما کمک می کنن تا بهتر بتونین از عهده هضم اجناس لبنی و البته دیگر مواد غذایی بر بیایید.

    پروبیوتیکا واسه جذب بهتر مواد مغذی
    می خواین بیشترین اندازه ویتامینا و مواد معدنی موجود در مواد غذایی رو جذب کنین؟ مصرف پروبیوتیکا باعث جذب بیشتر مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی تون می شه. مثلا پروبیوتیکا تاثیر زیادی در جذب کلسیم و ویتامین B داره.

    پروبیوتیکا: واسه مقابله با عفونتا و ویروسا
    بدونین و بدونین که پروبیوتیکا به بدن تون قدرت میدن تا با میکروبا مقابله و هر نوع مریضی و عفونتی رو از شما دور کنه. در واقع این ترکیبات به درد بخور مانند نگهبانان بدن هستن که باعث کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قارچی(میکوز) و عفونتای مجاری ادرار شده و یه اسلحه خوب در برابر جوش و آلودگی به E.coli باکتری حساب می شه. مجاری ادراری هم نیاز به تعادل بین باکتریای خوب و بد دارن. به خاطر همین هم مصرف پروبیوتیکا می تونن مانع از بروز عفونت در مجاری ادراری بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها شه.

    پروبیوتیکا واسه تقویت سیستم ایمنی بدن
    میدونید که مصرف مکمل یا مواد غذایی پر از پروبیوتیکا باعث بهتر شدن و حفظ فلور  دستگاه گوارش می شه؟ باید بدایند که سیستم گوارش سالم مستقیما روی سیستم ایمنی بدن هم تاثیر میذاره. در نتیجه با تولید هر چی بیشتر لنفوسیتا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شه.

    پروبیوتیکا واسه دفع راحت
    اگه از یبوست رنج می برید و به طور گذرا یا در بیشتر مواقع در دفع دچار مشکل میشین حتما پروبیوتیکا رو امتحان کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که پروبیوتیکا مانع از این می شن که مدفوع آبکی(اسهال) یا خیلی سفت(یبوست) شه. این ترکیبات به درد بخور از بدن در برابر یبوست مسافرتی و دیگه بیماریای مسافرتی حفاظت می کنه.

    پروبیوتیکا واسه کاهش آلرژیا
    با وجود اینکه هنوز محققان به یافته های قطعی در این مورد نرسیده ان اما بر این باور هستن که مواد غذایی پر از پروبیوتیکا باعث کاهش واکنشای آلرژیک بدن می شه. یافته های چند تحقیق که در این مورد انجام شده نشون میده خانومای بارداری که اجناس غذایی شامل پروبیوتیک مصرف می کنن به اندازه 30 درصد کمتر از دیگر خانوما بچه های آلرژیک به دنیا میارن. در واقع کودکان این مادرها کمتر در برابر آسم، التهاب و اگزما قرار می گیرن.

    پروبیوتیکا واسه تمیزکاری بدن
    پروبیوتیکا به بدن کمک می کنن تا به طور طبیعی خود رو سم زدایی و تمیز کنه. پس پیشنهاد می کنیم به جای خرید ملینا و دیگه تمیز کننده های روده ها از مواد غذایی شامل پروبیوتیک ها استفاده کنین. این ترکیبات هم اینکه به کمک قدرت تمیزکنندگی خود باعث کاهش زخمای گوارشی و بوی بد دهن می شن.

    پروبیوتیکا واسه خنثی کردن اثرات منفی آنتی بیوتیکا
    مصرف آنتی بیوتیک ها واسه درمان بیماریا معمولا باعث از بین رفتن باکتریای به درد بخور سیستم گوارشی می شه. واقعیت اینه که این داروها واسه نابود کردن باکتریا هستن و اینطوری نمی تونن بین باکتریای خوب و بد فرقی قایل شن. واسه همینه که در بین مصرف آنتی بیوتیکا دچار مشکلات گوارشی یا اسهال میشین. معمولا پزشکان به همراه آنتی بیوتیکا، مکمل پروبیوتیک هم تجویز می کنن تا فلور روده رو بازسازی کنه. این باکتریای به درد بخور به شما کمک می کنن تا بهتر بتونین از عهده هضم مواد غذایی بر بیایید.

    پروبیوتیکا واسه سلامت خانوما
    واژن خانوما هم مثل دستگاه گوارش، نیاز به تعادل بین باکتریای خوب و بد داره. اگه این تعادل به هم بخوره مشکلاتی مانند قارچ یا عفونت باکتریایی بروز می کنن. مصرف و به کار گیری پروبیوتیکا واسه حفظ تعادل فلور باکتریایی واژن و پیشگیری از عفونت خوبه. اگه به طور مرتب از قارچ یا بقیه عفونتای زنونه رنج می برید با دکتر مشورت کرده و مکمل پروبیوتیک استفاده کنین.

    پروبیوتیکا واسه مقابله با عفونتای ادراری
    مجاری ادراری هم نیاز به تعادل بین باکتریای خوب و بد دارن. به خاطر همین هم مصرف پروبیوتیکا می تونن مانع از بروز عفونت در مجاری ادراری بعد از مصرف آنتی بیوتیکا شه. یافته های بررسیای انجام شده در دانشگاه ماریلاند آمریکا نشون میده که مصرف پروبیوتیکا مانع از گسترش باکتریای مضر در مجاری ادراری شده و باعث حفظ باکتریای خوب این مناطق می شه.

    منبع : تبیان

    جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

    • مطالب در رابطه

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *