10 کاری که سرزنده ها قبل خواب انجام می دهند

    No Comments تندرستی - پزشکی

    :
    10 کاری که سرزندها قبل خواب انجام میدن

    :

    ماهنامه همشهری تندرستی – ترجمه فاطمه محمودی نیا: خواب یکی از مهم ترین بخشای زندگی هر فرده، پس کارایی که قبل از خواب انجام می دیم هم مهمه. بسیاری افراد، قبل از خوابیدن تا دیروقت برنامه های تلویزیونی تماشا می کنن، مقدار زیادی فست فود به همراه نوشیدنی میل می کنن، شبکه های اجتماعی در دسترس شون رو چک می کنن یا تا جایی که از شدت خستگی خواب شون ببره، کار می کنن؛ اما افراد سرحال واسه زمان قبل از خواب برنامه خاصی دارن تا خواب آرامش بخش و لذت بخشی داشته باشن. در این جا به بعضی از این رفتارها می پردازیم تا شمام یه بار عادتای قبل از خواب تون رو مورد بررسی قرار بدین.

    1- قبل از خوابیدن ذهن شون رو آروم می کنن
    افراد سرحال قبل از خوابیدن وقتی رو واسه کسب آرامش ذهنی صرف می کنن. آثار مثبت این رفتار از نظر علمی ثابت شده و انجام اون به صورت مرتب باعث بهتر شدن کارکرد مغز و کاهش استرس و افسردگی می شه و از طرف دیگه خطر حمله و ایست قلبی رو کم می کنه. با انجام این کار قبل از خواب، شما ذهن تون رو از همه مشکلات روز خالی کرده و واسه استراحت کردن و داشتن یه روز خوشحال، خود رو آماده می کنین.
    2- برنامه ریزی می کنن
    دونستن برنامه فردا و این که فردا چه کارایی باید انجام بدین، باعث می شه که احساس راحتی و آرامش کنین. قبل از خواب، افراد سرحال و سرحال واسه روز بعد برنامه ریزی می کنن و اینطوری وقتی از خواب بیدار می شن با عزم و اراده بالا کارایی رو که واسه اون برنامه ریزی کرده بودن، انجام میدن.
    3- وقتی رو به مطالعه اختصاص میدن
    افراد سرحال قبل از خواب مطالعه می کنن. در این جا حرف از خوندن اخبار و مجلات و پستای شبکه های اجتماعی نیس و درواقع افراد سرحال و خوشحال  قبل از خواب مبادرت به خوندن کتاب، مقالات و داستانایی که اونا رو تحت تاثیر قرار میدن، می کنن. خوندن یه کتاب موثر بسیار خوب، باعث می شه که قوه تخیل شما، خیالات و انرژی مثبتی دریافت کنه و این انرژی مثبت به زندگی تون هم تسری پیدا کنه. اگه شما با افکار مثبت بخوابین، جسم و روح شما به طور کامل استراحت می کنه و صبح با تمایل بالایی واسه انجام اهداف زندگی تون بیدار میشین.

    4- موشکافی می کنن
    زمان باارزش ترین چیزیه که آدم در اختیار داره و باید به درستی ازش استفاده کنه. سرزندها در آخر هر روز کارای خوبی رو که انجام دادن، مرور می کنن و هر ساعت اون روز رو موشکافی می کنن. این کار باعث می شه بفهمن چه نتیجه هایی کسب کرده و چه کارایی باید در ادامه بکنن. 5 تا 10 دقیقه قبل از خواب تلاش کنین اینجور کاری انجام بدین.
    5- قدردان هستن.
    افراد سرحال همیشه به خاطر داراییای شون و آدمایی که می شناسن، قدردان هستن. این کار خوبیه؛ تلاش کنین قبل از خوابیدن چشمون تون رو واسه چند لحظه ببندین و در مورد چیزایی که باید به خاطر داشتن شون سپاس گزار خدا و دور و بریا تون باشین، فکر کنین. از همکارتون که ماشینش رو در اختیار شما قرار داده از پیش خدمتی که وقتی که شما عجله داشتین به سرعت غذای شما رو آماده کرده یا همسرتون که به شما در انجام امورتون کمک کرده، تشکر کنین. تشکر یه حس خوبه که باعث می شه شما انگیزه بالایی پیدا کنین. اگه با افکار خوب بخوابین، پرانرژی و سرحال از خواب بیدار میشین.
    6- آروم و راحت خاطر هستن
    افراد جور واجور، راه های متفاوتی واسه آرامش خاطر دارن. افراد سرحال، می دونن که شک نداشته باشین یه زندگی پراسترس مانع از خوشبختی و خوشحالیه. بعضی از افراد با یه حموم آب گرم خود رو آروم می کنن، بعضی از خوردن یه فنجون چای حال می کنن و آرامش پیدا می کنن و یه سریای دیگه با انجام سرگرمیای مورد علاقه شون مثل بافتنی و… آروم و قرار پیدا میکنن. درباره چیزایی که باعث آرامش شما می شه، فکر کنین و تلاش کنین قبل از خواب این کارا رو انجام بدین.
    7- غذای سالم می خورن
    البته این که قبل از خواب هیچ چیزی نخورین، کار بهتریه ولی با این وجود اگه تمایل دارین قبل از خواب چیزی بخورین، بعضی اجناس واسه خواب به درد بخور هستن. مثلا، خوردن موز قبل از خواب، به خاطر داشتن ماده غذایی سروتونین، به آرامش قبل از خواب کمک می کنه؛ نوشیدن یه لیوان شیر و عسل گرم هم واسه این کار خوبه و باعث آرامش و خواب آلودگی شما می شه. بعضی مواد هستن که شما اصلا نباید قبل از خواب بخورین مثل قهوه. افراد سرحال از دید جسمی و روحی احساس بسیار خوبی دارن. اگه قبل از خواب سه عدد همبرگر خورده باشین اصلا حال جسمی خوبی دارین.
    8- ورزش می کنن
    این افراد تناسب اندام دارن. دویدن و وزنه زدن قبل از خواب ورزشای مناسبی نیستن، چون به انرژی زیادی نیاز دارن و برگشتن بدن به حالت عادی و آروم گرفتن بدن سخت تر هستش و در نتیجه نمیشه خوب استراحت کرد. انجام ورزشای کششی، یوگا و مثل این ورزشا واسه قبل از خواب گزینه های مناسبی هستن.
    9- قبل از خواب از فناوری فاصله می گیرن
    وسایل غیرضروری بسیاری هست که قبل از خواب باید از محل خواب دور شن، چون باعث سرگرم شدن افراد می شن. خیلی از ما قبل از خواب ایمیلای خود رو چک می کنیم، آخرین اخبار رو بررسی می کینم، پست دوستان مون در شبکه های اجتماعی رو چک می کنیم و در همین حال خواب مون می بره.

    این چیزها فایده خاصی ندارن و فقط وقت تلف کردن هستن و به جای این کارا می تونیم کارای بسیار مهم تری رو که واسه یه استراحت خوب لازمه، انجام بدیم.
    10- فضای مناسبی جفت و جور می کنن
    خوابیدن یکی از کارهاییه که می تونه باعث سرحال و سر حال شدن شما شه. موسیقیای آرامش بخش، تنظیم گرما اتاق خواب و خوشبو کردن هوای اون به داشتن یه خواب خوب کمک می کنه. افراد سرحال، اتاق خواب راحتی و مناسبی دارن. مطمئن شید که تشک و بالش تون راحت باشه و هیچ چیزی که اثر منفی روی خواب شما بزاره در اتاق تون وجود نداره.

    منبع : برترینا

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *