10 کلید طلایی برای سلامت قلب

    No Comments تندرستی - پزشکی

    : تحقیقات اعضای فدراسیون جهانی قلب نشون میده با رعایت 10 نکته طلایی میشه تا 80 درصد از مرگ و میر به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی دوری کرد. این نکات عبارتند از :

    : 10 کلید طلایی واسه سلامت قلب

    آکا ایران: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، هرساله بیشتر از 17.3 میلیون نفر در سراسر جهان جون خود رو بر اثر بیماریای قلبی عروقی از دست میدن که حدود 80 درصد از این آمار با اتخاذ روش سالم زندگی و فعالیت بدنی و دوری از سیگار و الکل قابل دوری هستن.

    به گزارش ایرنا، براساس آمار فدراسیون جهانی قلب، مرگ و میر به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی تا سال 2030 به 23 میلیون نفر می رسه و این آمار نیازمند اهتمام کارشناسان و جامعه پزشکی واسه حل مشکل بیماریای قلبیه.
    فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، مصرف دخانیات، چاقی و مصرف کم میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این آسیب حساب می شن.
    تحقیقات اعضای فدراسیون جهانی قلب نشون میده با رعایت 10 نکته طلایی میشه تا 80 درصد از مرگ و میر به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی دوری کرد.
    این نکات عبارتند از :
    -سیگار رو ترک کنین
    -الکل رو کنار بذارین
    -مصرف نمک رو کم کنین
    -روزانه حدود 30 دقیقه ورزش کنین
    -با ماهی، غذاهای پرفیبر، میوه و سبزیجات آشتی کنین
    -خوشحال باشین و استرس رو کنار بذارین
    -به خواب خود اهمیت بدین
    -چکاپ دوره ای رو یادتون نره
    -از علایم بیماریای قلبی بدونین
    -در صورت وجود بیماریای قلبی در خونواده، به سلامت خود اهمیت بدین و نسبت به علایم مریضی بدونین
    تحقیقات انجمن قلب آمریکا نشون میده که چند عادت به ظاهر بی ضرر، احتمال بیماریای قلبی رو زیاد می کنن.
    1-نشستن طولانی مدت: نشست بیشتر از پنج ساعت در روز، یکی از مهمترین عوامل دچار شدن به بیماریای قلبیه. نشستن دراز مدت پشت کامپیوتر یا فرمون اتومبیل، به معنی زندگی بی تحرکه که زمینه رو واسه بیماریای قلبی جفت و جور می کنه.
    میشه با پنج دقیقه پیاده روی پس از 45 دقیقه نشستن، اثر داغون کننده نشستن رو خنثی کرد. این پیاده روی کوتاه به رگا کمک می کنه که حالت انعطاف پذیری خود رو حفظ کنن و گردش خون در بدن بهبود یابد.
    2-نبود توانایی در کنترل خشم: خشم همراه با اضطراب، یکی از دلایل دچار شدن به بیماریای قلبیه. آدمایی که به سرعت عصبانی می شن، سه برابر بیشتر در برابر بیماریای قلبی قرار دارن. خشم همراه با استرس دلیل افزایش فشار خون، مشکل در ضربان قلب و تصلب شرایین می شه. بهتره هنگام عصبانیت چند نفس عمیق بکشین؛ این کار اولین و مهمترین قدم در کنترل خشمه.
    3- نگاه با بدبینی: بدبینی و منفی نگری علاوه بر افزایش احتمال بیماریای قلبی، احتمال دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و افسردگی رو زیاد می کنه.
    4-کم خوابی: ضرر کم خوابی واسه بدن به اندازه استرسه. کم خوابی دلیل مشکل در هورمونای کورتیزول و آدرنالین می شه و احتمال بیماریای قلبی رو زیاد می کنه. هشت ساعت خواب واسه بزرگسالان پیشنهاد شده.
    5-نبود توجه به بهداشت دهن و دندون: نفوذ باکتریای حاصل از بیماریای لثه به عروق کرونر قلب، یکی از مهمترین دلایل دچار شدن به بیماریای قلبیه. متخصان پیشنهاد می کنن که علاوه بر مراجعه دوره ای به دکتر و به کار گیری مسواک و دهانشویه، به کار گیری نخ دندون هم جدی گرفته شه.
    6- بی توجهی به چکاپ دوره ای: خیلی از بیماریای قلبی رو در صورت مراجعه به موقع به دکتر، میشه خیلی راحت درمان کرد. مراجعه منظم به دکتر یکی از مهمترین روشای پیشگیری از بیماریای قلبیه.
    روز بیست و نهم سپتامبر واسه پیشگیری از عوامل خطر و افزایش آگاهی عمومی، روز جهانی قلب نامگذاری شده.

    مترجم سپیده علی کاشانی

     

     

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *