10 گام تا گوارشی بهتر | تغذیه سالم

    No Comments تندرستی - پزشکی

    حتی اگه غذاهایی با بالاترین کیفیت روی کره زمین رو هم بخورین، اگه گوارشتان ضعیف باشه و موادمغذی غذاتون رو جذب نکنین، نمی تونین از فواید اون غذاها بهره مند شید. تقویت دستگاه گوارش از این جهت اهمیت زیادی پیدا می کنه و به خاطر همین ۱۰ راه ساده تقدیم حضورتون می کنیم تا بتونین از راه اونا بیشترین استفاده رو از غذاهایی که می خورید، ببرین.  این روش ها بسیار ساده و عملی هستن که از علم سنتی شرق و علم نوین غرب استفاده کردن.

    ۱. به جای خوردن موادغذایی خام یا سرد، تلاش کنین از غذاهای پخته استفاده کنین.

    همونطور که پزشکی سنت شرق میگه، غذاها باید در «آتیش» گوارش «سوخته» شن. غذاهای سرد یا خام باید بیشتر از غذاهای پخته و گرم، گرم شن چون آتیش گوارش رو سرد و ضعیف می کنن. افرادیکه گوارش ضعیفی دارن بهتره از غذاها و نوشیدنیایی سرد یا نپخته استفاده نکنن. این یعنی سبزیجات و میوه های پخته واسه اونا بسیار بهتر از شکلای جور واجور خام اون هستش. هم اینکه بهتره آتیش گوارش خود رو با خوردن نوشیدنیای سرد و آب یخ خاموش نکنن.

    ۲. غذاهایتان رو خوب بجوید و با سرعت متوسط بخورین.

    در ایدآل ترین شرایط هر لقمه ای رو که در دهنتون می گذارید باید ۳۰ مرتبه بجوید، غذا رو به ریزترین قطعات تقسیم کرده و بذارین آنزیمای بزاقی کارشون رو واسه هضم غذا شروع کنن. پیشنهاد ما اینه که بعد از خوردن هر قاشق غذا، قاشق و چنگال رو زمین بذارین تا قبل اینکه قاشق بعدی رو در دهنتون بذارین، فرصت کافی واسه جویدن داشته باشین.

    ۳. غذاتون رو در محیطی آروم و راحت صرف کنین.

    اگه یه آزمایش مقایسه ای کوچیک انجام بدین، متوجه میشین که وقتی تو یه محیط آروم و راحت غذا می خورید، احساس بهتری پیدا کرده و گوارشتان هم نرم تر عمل می کنه. از تماشای تلویزیون، کتاب خوندن، کار کردن یا بحث کردن با بقیه موقع غذا خوردن دوری کنین. متوجه فرق اون میشین.

    ۴. ساده غذا بخورین.

    مخلوط کردن موادغذایی جور واجور، سیستم گوارش بدن رو سمی می کنه. غذاهای ساده که از دو تا سه ماده غذایی جور واجور درست شده باشه رو امتحان کنین.

    ۵. بین غذاها میوه بخورین نه همراه اون، و البته میوه های پخته بهتر هستن.

    میوه خام آتیش گوارش ما رو خاموش می کنه، مخصوصاً در طول فصل زمستون که سردمون هم هست، به خاطر همین اونایی که دستگاه گوارش ضعیفی دارن، با خوردن میوه خام همراه با غذا دچار نفخ و گاز معده می شن. میوه پخته می تونه دسری مناسب باشه و از میوه خام هم می تونین در میان وعده ها استفاده کنین.

    ۶. آب داغ و چایای گیاهی داغ بخورین، مخصوصاً اونایی که به تقویت گوارش کمک می کنن.

    آب داغ راهی فوق العاده واسه سم زدایی از بدن و تقویت گوارشه. انداختن چند برش ریشه زنجبیل در آب جوش، یه چای زنجبیلی عالی درست می کنه که گوارش رو بسیار تقویت می کنه. وجود زنجبیل در غذاها هم همین تاثیر رو داره. بقیه گیاهانی که سیستم گوارش بدن رو تقویت می کنه و واسه چایای گیاهی نیر عالی هستن عبارتند از: بابونه، نعناع کوهی و دارچین.

    ۷. غذاهای پخته تازه بخورین.

    غذاهای تازه پخته شده مغذی ترین غذاها هستن و بسیار بهتره که یه غذای ساده پخته شده رو استفاده کنین تا غذای پیچیده ای که از باقیمانده های غذاهای قبل تشکیل شده باشه.

    ۸. از پرخوری دوری کنین.

    مصرف زیاد غذا فشار بسیار زیادی به دستگاه گوارش وارد می کنه. پزشکی قدیم مصرف مقداری از غذا رو در هر وعده غذایی پیشنهاد می کنه که به اندازه دو مشتتون باشه. تلاش کنین وقتی هنوز کمی گرسنه اید، از سر میز غذا بلند شید.

    ۹. چند دقیقه بعد از خوردن غذا، آروم و ریلکس بشینین.

    گوارش و هضم غذا فرایندی بسیار جالبه — استیک رو به خون و سلولای بافتی تبدیل می کنه. استراحت کردن واسه چند دقیقه بعد از خوردن شروعی عالی واسه این روند بسیار پیچیده هستش و به منابع بدنتون فرصت میده به طور کامل روی موتور هضم و گوارش تمرکز کنه.

    ۱۰. اگه همه این روش ها با شکست مواجه شد، به دنبال کمک متخصص باشین تا منبع مشکلتون رو پیدا کنین.

    اگه این روشای ساده و عملی مشکل گوارشی شما رو حل نکرد، باید با یه دکتر متخصص گوارش یا تغذیه در این رابطه مشورت کنین و کمک بگیرین. متخصص تغذیه می تونه به شما کمک کنه بفهمین پروبیوتیکا و بقیه کمکای گوارشی دیگه می تونه براتون فایده داشته باشه یا خیر. هم اینکه تشخیص میده که یه مشکل جسمی دیگه موجب این ضعف گوارش شده یا خیر.

    .

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *