می 10, 2021

احادیث مهدویت در صحاح سته- قسمت 15

(یوحنا ،بی نا، بی تا،باب 2، آیه 22)
همان طور که گفته شد درباره دجال ، احادیث فراوانی در مصادراهل سنت ونیز صحاح سته موجود است وتمامی این مصادر، خروج دجال رااز علایم آخرالزمان ونشانه های قیامت ذکرکرده اند. در منابع اهل سنت روایاتی است که تصریح دارد دجال از زمان رسول خدا ص زنده بوده است .
دجال کارهای سحرآمیز وخارق العاده انجام می دهد ومردم را گمراه کرده وادعای ربوبیت می کند وآخر، حضرت عیسی ع اورامی کشد . (قادری ،1388ش،ص145)
متن احادیث:

  1. پیامبرص در بعضی از نمازها ودعاهایش ، از فتنه دجال به خدا پناه می برد :

در سنن نسائی به سند خود در این مورد احادیث متعددی آورده است ؛
ازجمله از ابوهریره نقل کرده است که رسول خدا ص چنین دعا می کرد :
اللهم انی اعوذ بک من عذاب القبرواعوذ بک من عذاب النار… واعوذ بک من شرالمسیح الدجال؛
پروردگارا به تو پناه می برم از عذاب قبر . به توپناه می برم از عذاب آتش جهنم .. وبه توپناه می برم از شرمسیح دجال.( نسائی ،بی تا،ص275)

  1. همچنین در صحیح بخاری از عایشه نقل شده است:

سمعت رسول الله «ص» یستعیذ فی صلاته من فتنه الدجال ؛ شنیدم رسول خدا ص در نمازهایش ، از فتنه دجال به خدا پنا می برد.( بخاری،1401ق، ج8 ،ص103)

  1. پیامبر« ص» امتش راازاوبرحذرداشته است :

درصحیح بخاری با اسناد خود از انس نقل کرده است که پیامبرص فرمود:
مابعث نبی الاانذرامته الاعورالکذاب…؛ هیچ پیامبری مبعوث نشد ، مگران که امتش راازاعورکذاب(دجال) برحذر داشته است.(همان، همان)

  1. دجال ، کافر است :

در صحیح بخاری ازرسول خدا «ص» روایت کرده است که فرمود :
ان بین عینیه مکتوب کافر؛ بین دو چشم او نوشته شده است: کافر.«ترجمه ماتن» (بخاری،1401ق، ج8 ص103)
شاید این تعبیررسول خدا ص تاکید کنایی بر حتمی بودن کفردجال باشد.
در صحیح مسلم نیز این حدیث از رسول خدا ص روایت شده است .( مسلم ،1932ق،ج8ص193)
مسلم ، در باب «صفه الدجال» چندین حدیث با اسناد متعدد می آورد، مبنی براین که دجال ، کافراست وبین دو چشمش نوشته شده : کافراست.(همان، ص195)

  1. دجال ، ادعای ربوبیت می کند:

درسنن ابن ماجه ، حدیثی از رسول خدا ص نقل می کند که دجال به مردم می گوید:« انا ربکم ؛ من پروردگار شما هستم»ترجمه ماتن ( ابن ماجه،1429ق، ج2 ح4077)

  1. دجال ، امور خارق العاده را ارائه می کند:

درصحیح بخاری از حذیفه نقل می کند که رسول خداص فرمود :
انّ معه ماء ونارا ، فناره ماء بارد وماوءه نار؛
همانا با دجال ، آب وآتش است ؛ پس آتش او ، آب گوارا است وآب او، آتش است.
( بخاری ،1401ق ،ج8 ص103)
درصحیح مسلم همین حدیث بخاری رابااسناد متعددی نقل می کند وگاهی مضامین آن کمی اختلاف دارد . «ماتن»

  1. باز، درصحیح مسلم از رسول خداص نقل کرده است که فرمود :

معه نهران یجریان احدهما رای العین ماء ابیض والاخررای العین نار…؛ با دجال دوچشمه است؛ یک چشمه رامردم، آب سفید می بینند ویک چشمه دیگررا آتش.( مسلم ،1932ق،ج8ص193)
درسنن ابن ماجه از رسول خداص چنین نقل می کند:
انّ معه طعام وشراب ؛ همراه دجال ، غذا وشراب است.( ابن ماجه ،1429،بی تا،ج2 ح4073)

  1. درسنن ترمذی ازرسول خدا«ص» نقل کرده است که فرمود:

…فیامرالسماء ان تمطر فتمطر ویامرالارض ان تنبت فتنبت …؛
دجال به آسمان امر می کند که ببارد وآسمان ، می باردوامرمی کند به زمین که برویاند وزمین می رویاند.«ترجمه ماتن» (ترمذی،1403ق، ج3 ،ح2341)

  1. دجال وارد مدینه نمی شود:

در صحیح بخاری از انس از رسول خدا «ص» چنین روایت کرده است :
المدینه یاتیها الدجال فیجد الملائکه یحرسونها فلایقربها الدجال ولاالطاعون ان شاءالله؛
دجال به سمت مدینه می آید ؛ سپس می یابد که ملائکه از مدینه حراست می کنند؛ پس دجال وارد مدینه نمی شودوهمچنین طاعون ؛ اگر خدا بخواهد.( بخاری ،1401ق،ج8 ،ص103)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.