انواع نمای ساختمان

 

طراحی نمای ساختمان و به ویژه نمای ساختمان های مسکونی و ویلایی جزء بیشترین درخواست ها به مهندسین معمار هستند

نمای ساختمان مهمترین جزء دیداری ساختمان است ، بنابراین طراحی یک نمای شیک و البته خاص تاثیرات بسیار زیادی بر روی تمامی مردم یک شهر دارد . در این بخش مجموعه ای از  مدلهای نمای ساختمان مسکونی با سبک های ( نمای مدرن ، نمای رومی ، نمای کلاسیک ، نمای نئوکلاسیک ) با متریال سنگ ، آجرنسوز ، چوب ترمووود و … آماده کردیم . البته قبل از معرفی مجموعه ، به چند نکته پرکاربر در حوزه نماسازی اشاره می کنیم

انواع متداول نمای ساختمان مسکونی – نوع مصالح

 

نمای سنگ

در چند دهه اخیر با توجه به پیشرفت ماشین آلات استخراج و فرآوری سنگ های ساختمانی ، شاهد استفاده چشمگیر ، از سنگ نمای ساختمان بوده ایم . سنگ تراورتن به واسطه خلل و فرجی که در سطحش دارد ، اتصالات خوبی را برای چسبندگی به بدنه نما ایجاد می کرد . در حال حاضر سنگ تراورتن پرکاربرد ترین سنگ نمای ساختمان مسکونی به شمار می رود . از جمله مزایای نمای سنگی می توان به موارد  ( مقاومت در برابر رطوبت ، مقاومت در برابر تغییر رنگ و گرد و غبار ، تنوع در رنگ و قیمت ، اجرای سریع و آسان ) اشاره کرد . علاوه بر این کشور ما ایران با دارا بودن منابع و معادن فراوان تامین کننده و حتی صادر کننده این نوع مصالح نیز هست .

نمای آجری

برای استفاده از آجر در طراحی نمای بیرونی ساختمان ، نیاز به آجر مخصوص نما (  آجر نسوز ) داریم . لازم به ذکر است آجر نسوز در رنگ های بیشماری تولید و عرضه می شود . امروزه برای اجرای نماهای آجری از سیستم خشک استفاده می کنند و به دین ترتیب از ملات برای اتصال آجر استفاده نمی شود !!!  برای اتصال آجرهایی که از این سیستم استفاده می کنند ، از تجهیزات فلزی همچون ریل استفاده می شود . از جمله مزایای نمای آجری می توان به موارد  ( عایق حرارتی و برودتی ، مقاوم در برابر تغییر رنگ ، تنوع در رنگ ، سرعت بالا در اجرا با سیستم خشک ) اشاره کرد . همچنین شکل و طرحی که نمای اجری به ساختمان میدهد جلوه ی خاصی را بر زیبایی یک ساختمان نمایش میدهد .

 

نمای چوبی

 

چوب یکی از مصالح بسیار قدیمی در طراحی نما بوده است . امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدل ها و نمونه های جدیدی از چوب نما وارد بازار شده است . چوب ترمووود یکی از این نمونه هاست که دارای مزایای زیادی از جمله ( مقاومت در برابر رطوبت ،  وزن کم ، تنوع در رنگ ،  نصب آسان و سریع ) است . البته این نوع نما در ایران به دلایلی متداول نیست که از جمله آن حفظ محیط زیست است .

 

نمای سیمانی

سیمان شسته یکی از مقاوم ترین و پر طرفدار ترین مصالح برای نماسازی ساختمان به شمار می رود . نماهای سیمانی مقاومت ساختمان را حفظ کرده و به دوام و پایداری ساختمان کمک می کند . از جمله مزایای نمای سیمانی می توان از ( صرفه جویی مالی ، سرعت اجرای بالا ، تهیه آسان و در دسترس بودن ، عدم ریزش پوسته نما در بلند مدت ) نام برد . البته نمای سیمانی معایبی از جمله ( عایق حرارتی و برودتی بسیار ضعیف ، امکان ترک برداشتن سیمان ، جذب دوده و گرد و خاک ) دارد . ازطرفی با رنگ خور بودن آن میتوان با استفاده از نقاشی نمای ساختمان جلوه زیبایی به نما بخشید .

مطلب دیگر :
هاست دانلود ابری راه‌کار برطرف کردن مشکل هاست وردپرس

 

نمای شیشه ای

شاید بتوان سبک مدرن را پایه گذار استفاده از نمای شیشه ای دانست . انواع نماهای شیشه ای که امروزه با آن مواجه هستیم عبارت اند از ( کرتیل وال ، اسپایدر ، نماهای دو پوسته شیشه ای و فریم لیس ) . از جمله مزایای نماهای شیشه می توان به ( کاهش بار مرده در ساختمان های بلند مرتبه ، سرعت در اجرا ، محدوده دید وسیع ) اشاره کرد . البته ساختمان های شیشه ای دارای معایبی از جمله ( جذب سریع گرد و خاک ، عایق حرارتی و برودتی بسیار ضعیف ، مقاومت پایین در برابر فشار ) هستند

 

نمای سرامیکی

نمای سرامیکی یکی دیگر از نماهای پر کاربرد در ایران است که طی سال های گذشته استفاده از این نما با افزایش همراه بوده است . نمای سرامیکی دارای مزایایی چون ( عایق رطوبتی ، تنوع در طرح و رنگ ، مقاومت در برابر یخ زدگی ، مقاومت فیزیکی بالا ، ضد حریق بودن ، قیمت مناسب ) می باشد . سرامیک نیز مانند کاشی در داخل ایران تیراژ تولید بسیار زیادی دارد که این مهم باعث کاهش قیمت و به صرفه بودن استفاده از آن میباشد .

 

نمای کامپوزیت

کامپوزیت ترکیبی از دو لایه پوششی آلومینیوم و یک هسته پلی اتیلن است . از جمله مزایای پنل های آلومینیوم کامپوزیت می توان به  ( مقاومت در شرایط مختلف آب و هوایی ، تنوع در رنگ ، عایق صورتی و حرارتی ، شکل پذیری در طراحی ) اشاره کرد . نماهای کامپوزیت برای انواع نمای ساختمان مسکونی و تجاری قابل استفاده اند

کاربرد کلایمر در نمای ساختمان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در جوامع مدرن نیاز انسان به بهره گیری از ابزاراآلات مدرن برای انجام دقیق و سریع تر امور بیشتر شده است . شرکت آذرکلایمر با بهره گیری از صنعت و تکنولوژی بومی خود توانسته با تولید ، فروش و اجاره انواع دستگاه بالابر نماوظیفه خود در خدمت رسانی به ملت شریف ایران را انجام دهد .

کلایمر بهترین گزینه برای جایگزینی داربست فلزی میباشد که نسبت به داربست ایمن تر است و سرعت انجام کار با آن بسیار سریع تر از کار با داربست است . از دیگر ویژگی های مهم دستگاه کلایمر میتوان به هزینه بسیار پایین نسبت به داربست فلزی اشاره کرد . نصب و مونتاژ دستگاه کلایمر نیز جزء از ویژگی های مثبت آن نسبت به داربست فلزی است .