خرید سوربات پتاس

 

سوربات پتاس یک نمک بدون بو و بی‌مزه است سفید رنگ است که در دهه ۱۸۵۰ توسط فرانسویان کشف شد و به‌طور سنتزی از اسید سوربیک و هیدروکسید پتاسیم تولید می‌شود. این نمک سفید در آب بسیار محلول است (۵۸.۲% در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد) و قابلیت حل شوندگی در اتانول را نیز داراست.

سوربات پتاسیم بی‌ثبات است و به آسانی جذب هوای مرطوب می‌شود. این ماده شیمیایی دارای ثبات حرارتی خوب و دمای تجزیه تا ۲۷۰ است و یک ماده افزودنی شیمیایی است که به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان نگهدارنده در غذاها، نوشیدنی‌ها و محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌شود.

ساختار سوربات پتاسیم
تولید تجاری
اسید سوربیک با استفاده از روش تراکم کتن-کروتونالدهید به‌صورت تجاری تولید می‌شود. با تیمار اسید سوربیک با هیدروکسید سدیم، اسید کلریدریک و کربن فعال خالص می‌شود. نمک پتاسیم را می‌توان از جریان‌های تولید دسته‌ای یا اسید سوربیک قبل از خشک شدن تولید کرد. بیشتر توسط اکستروژن و پالت سازی دانه‌بندی می‌شود.

اسید سوربیک به طور طبیعی در برخی از توت‌ها وجود دارد، اما تقریباً کل اسید سوربیک در جهان که سوربات پتاسیم از آن گرفته می‌شود، به صورت مصنوعی تولید می‌شود.

عملکرد سوربات پتاسیم
با تغییر در ریخت شناسی و یکپارچگی غشای سلولی، از رشد میکروبی جلوگیری می‌کند.
عملکردهای حمل و نقل و فعالیت متابولیکی را مختل می‌کند.
می‌تواند از سایر مواد نگهدارنده مانند پروپیونات کلسیم و بنزوات سدیم در جلوگیری از رشد کپک در محصولات نانوایی مؤثرتر باشد.
ماندگاری محصول را با تأثیر محدود بر کیفیت غذا افزایش می‌دهد، اما اگر با غلظت بسیار بالا استفاده شود، می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر طعم و مزه بگذارد.
کاربردهای سوربات پتاسیم
سوربات پتاسیم (K-sorbate) یا سوربات پتاس ماده نگهدارنده غذایی است که معمولاً در صنعت پخت‌وپز برای جلوگیری از کپک‌زدگی، مخمر و میکروب‌ها استفاده می‌شود.

مطلب دیگر :
فروشگاه اینترنتی تجهیز محیط | بزرگترین و به روزترین فروشگاه تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی

این ماده شیمیایی به طور معمول در فرآورده‌های با خمیرمایه شیمیایی (مخلوط خشک با آرد) در سطح ۰.۰۳ تا ۰.۴ از وزن خمیر استفاده می‌شود. سوربات پتاس به دلیل اثر خرابی خود بر سلول‌های مخمر، می‌تواند حجم نان را کاهش دهد و خمیر چسبنده‌ای ایجاد کند که فرآوری آن دشوار است، بنابراین برای پخت نان مناسب نیست. پس از پخت نیز می‌توان آن را روی سطوح محصول پاشید.

 

خرید سوربات پتاس