با خواص موز آشنا شوید؛ از کاهش کلسترول خون تا پیشگیری از سرطان

موز یه میوه‌ی خوشمزه و بسیار مقویه و از اون واسه پیشگیری از نوعای جورواجور مریضی‌ها می‌توان کمک کرد.
از اونجا که این میوه نرمه و پوستش خیلی راحت گرفته می‌شه، یه ماده مغذی و سالم واسه کودکان بشمار می‌رود.

موز خواص زیادی داره، خون‌سازه و واسه تقویت معده و روده میوه مناسبی بشمار می‌رود. به خاطر داشتن پتاسیم بالا ضد سرطانه. ملینه و می‌توان واسه درمان اسهال و اسهال خونی از اون کمک گرفت. کلسترول خون رو پایین می‌آورد و حتی می‌تونید واسه رفع ضعف عمومی بدن، یه عدد موز رو به همراه عسل بخورین.

علاوه بر همه موارد گفته شده واسه این میوه خوشمزه، خوبه بدونین که موز خواص دیگری هم داره که شاید کمتر در مورد اونا شنیده باشین. واسه آشنایی با این موارد پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب رو تا انتها بخونین.

موز از شکلای جور واجور سرطان‌ها و تومورها پیشگیری می‌کنه

موز شامل یه جور پروتئین خاصه (عامل مردگی بافت تومور) است که از شکل‌گیری بافت‌های سرطانی و توور پیشگیری می‌کنه. جالبه بدونین که میوه‌ی رسیده موز بیشتر از نمونه‌های کال اون این پروتئین رو داره.
پس، پیشنهاد می‌شه موزهایی رو بخرین که روی پوست زرد اونا لکه‌های مشکی هست.

این میوه گرمسیری از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کنه

کمبود مواد معدنی یکی از عادی‌ترین دلایل گرفتگی عضلات و اسپاسمه. با مصرف مواد غذایی پر از پتاسیم و منیزیوم می‌تونید از مشکل گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها پیشگیری کنین. موز بهترین منبع پتاسیم بشمار می‌رود. به همین خاطره که در رژیم غذایی بیشتر ورزشکاران همیشه یه عدد موز هست.

موز از بروز مشکلات کلیه جلوگیری می‌کنه

مواد غذایی شامل پتاسیم – مثل موز – هم اینکه از شکل‌گیری سنگ کلیه هم پیشگیری می‌کنن. براساس تحقیقی علمی ثابت شده مصرف موز به طور منظم می‌تونه تا ۴۰ درصد احتمال شکل‌گیری سنگ کلیه رو کم کنه.

موز قلب رو تقویت می‌کنه

آدمایی که مشکلات قلبی و عروقی دارن بهتره مصرف مواد غذایی شامل پتاسیم رو زیاد کنن. مصرف روزانه  ۱٫۳ گرم پتاسیم خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی رو تا ۲۶ درصد کاهش می‌دهد. واسه تامین این اندازه از پتاسیم یه نفر باید روزانه ۲ تا ۳ عدد موز رسیده بخوره. البته این موضوع به وزن اون بستگی داره.

مطلب دیگر :
۲۰ نکته ای که باید برای نوشتن یک پایان نامه خوب بدانید

این میوه گرمسیری به پاکسازی رگ‌ها و عروق می‌پردازه

کلسترول اصلی‌ترین دلیل انسداد عروقه. این می‌تونه منتهی به تصلب شرایین (سخت شدن شاهرگ‌ها) شه.
موز شامل فیتوستروله و اندازه کلسترول خون رو کاهش می‌دهد، باعث پاکسازی رگ‌ها شده و قلب و عروق داخلی بدن رو در سلامت کامل نگه می‌داره.

مصرف همیشگی موز به تقویت معده کمک می‌کنه

آدمایی که زخم معده دارن یا کسایی که در خطر دچار شدن به این مریضی هستن می‌تونن با مصرف روزانه موز این مشکل رو برطرف کنن. موز شامل آنزیم‌های خاصیه که اندازه ترشح خلط و مواد لزجی که از دیواره‌های معده و روده مراقبت می‌کنن رو افزایش می‌دهد.

موز منبع انرژیه

این میوه گرمسیری بسیار خوشمزه منبع غنی شکلای جور واجور ویتامین‌ها و مواد معدنیه. بخاطر این بهترین انرژی‌زای طبیعی بشمار می‌رود. کربوهیدرات‌های ساده به سرعت هضم شده و دلیل افزایش انرژی بدن می‌شن.

این میوه گرمسیری دلیل بهبود خلق‌وخو می‌شه

موز شامل دوپامین (هورمون خوشحالی)، ویتامین ب کمپلکسه که مستقیما روی سیستم عصبی بدن اثر میذاره.
این ویژگی باعث می‌شه تا موز بهترین گزینه واسه کسایی باشه که بی‌حوصله و خسته هستن و می‌خواهند در سریع‌ترین زمان حالشون خوب شه و خوش اخلاق شن.

موز به دیابتی‌ها کمک می‌کنه

موز شامل یه جور نشاسته مقاومه که واسه افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ خوبه. البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که موز سبز بیشتر این ماده رو در خود داره.
یه موز سبز با اندازه متوسط شامل ۱۲٫۵ گرم نشاسته س در حالی که موز رسیده شامل ۵ گرم نشاسته س.

واسه لاغری خوبه

نشاسته مقاوم هم اینکه از جمع شدن چربی در بدن پیشگیری می‌کنه و اندازه انرژی رو افزایش می‌دهد. پس واسه رژیم لاغری گزینه خوبیه. شما با مصرف روزانه ۱۰ گرم از نشاسته مقاوم می‌تونید فعال و پرانرژی بمونین و عادت‌های غذایی خود رو تحتِ کنترل داشته باشین.