راهکارهای افزایش سوخت و ساز بدن [بخش دوم]

در بخش اول این نوشته، به بررسی ۶ راه حل نه خیلی سخت واسه افزایش اندازه متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن پرداختیم. در این نوشته هم بر آنیم که بخش دوم رو با برشمردن ۶ مورد جدید دیگه، مورد مطالعه بذاریم.

۱- از نوشیدن یه فنجون چای یا قهوه لذت ببرین

استُولمن در مورد کافئین عقیده داره که مصرف کافئین، اندازه متابولیسم رو ۸ درصد زیاد می کنه.
اگه چای دم شه می تونه این افزایش متابولیسم رو تا ۱۰ درصد بالا ببره و در مورد چای سبز هم به دلیل وجود ماده ای به نام کتچین در اون این تاثیر بیشتر هم می شه.
پینکاس، متخصص تغذیه ای که در بخش اول این نوشته هم به بررسی نظراتش پرداختیم، سه تا چهار فنجون از این نوع چای رو واسه سوزوندن ۵۰ تا ۱۰۰ کالری پیشنهاد می کنه.
همیشه باید این رو هم به خاطر داشته باشیم که نوشیدن چای سبز یا یه فنجون قهوه لاته پر از شکر اصلا ایده خوبی واسه رسوندن کافئین به بدن نیس.
یادتون باشه که اصلا از این نوشیدنیای شیرین، به عنوان دسر استفاده نکنین.

۲- مصرف کالری رو بیشتر از اندازه کاهش ندین

یادتون باشه اینکه بیشتر از اندازه اندازه کالری وارد شده به بدن تون رو کم کنین، باعث می شه که بدن این تصور رو از جا در آورد که در حال تلف شدن از گرسنگیه. خانوم اَن فلچر در کتاب خود با عنوان «۱۰ راه حل لاغر شدن» میگه: “اگه با کم شدن بیشتر از اندازه کالری به بدن تون این پیغام رو بدین که اندازه خیلی از کالری رو از اون گرفتین، در این صورت بدن تون، اندازه متابولیسم قبلی خود رو واسه جبران این روش، کم می کنه.” واقعیت اینه که اگه از خوردن یه یا دو وعده غذایی، صرفنظر کنین، امکان داره که در کوتاه مدت، عواقب خوبی داشته باشه اما در مدت طولانی آسیبایی رو حتی در روند سوخت و ساز بدن تون به وجود میارید.

 

۳- حتما صبحونه بخورین

 

پیکاس در این مورد هم نظراتی داره و میگه اگه بدون اینکه به اندازه کافی پروتئین دریافت کرده باشین، صبح از خونه خارج شید و یا صبحونه ای که میل می کنین، بدون مقدار لازم پروتئین باشه، اون وقت، در طول روز شانس ساخته شدن عضله رو از بدن خود گرفتین و واسه جبران اونم نمی تونین دو برابر پروتئین رو در وعده شب دریافت کنین چون که بدن فقط می تونه بخشی از اونو مورد مصرف بذاره. پس تلاش کنین حتی به اندازه کم  در وعده صبحونه خود، پروتئین رو بذارین.

۴- غذاهایی رو که میل می کنین، مزه دار کنین

اضافه کردن بعضی از طعم دهنده ها مثل فلفل چیلی و قرمز می تونه تا ۸ درصد اندازه متابولیسم بدن رو زیاد کنه.
اما یادتون باشه از این روش واسه مصرف غذاهای پرچرب بیرون از منزل که طعم دار هم هستن استفاده نکنین. یکی از کارشناسان تغذیه میگه می تونین در تخم مرغی که هنگام صبحونه مصرف می کنین از پاشیدن کمی از این طعم دهنده ها استفاده کنین و حتی در بقیه وعده های غذایی خود و وقتی که ماهی، مرغ، یا گوشت رو در خونه درست می کنین از اینجور فلفلایی روی اونا بپاشید تا هم خوشمزه تر شه و هم سوخت و ساز بدن تون رو زیاد کنه.

مطلب دیگر :
قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۱۸؛ کشورهای آسیایی در صدر

۵- حتی اگه سر کارین، فعالیت بدنی داشته باشین

این معنیش این نیس که از صبح تا عصر به کلاسای ورزش برید. در مجله تغذیه آمریکا، نشون داده شده که بعضی از فعالیتای ناچیز بدنی وقتی که پشت میز کارتون نشسته اید مانند تکون دادن پاها و یا کمی تکون خوردن روی همون صندلی که نشسته اید، می تونه به سوزوندن چربی کمک کنه.
پیکاس در این مورد میگه، نباید کار کردن واسه شما تبدیل به نشستن طولانی و همیشگی پشت میزتون شه.
بعضی وقتا از جاتون بلند شین و کمی قدم بزنین. واسه اینکه اینجور جنب و جوش کمی رو یادتون نره می تونین هر یک ساعت با تنظیم ساعت گوشی همراه تون، چند دقیقه ای بلند شید و جنب و جوش داشته باشین.

۶- وسایل نقیله روزانه خود رو تغییر بدین

تحقیقی که تازگیا یافته های اون در مجله سلامت عمومی انجمن رویال آمریکا به منتشر کردن رسیده، نشون داده، ساعات تقریبا طولانی کار کردن و سریع ترین رسیدن به محلای کار واسه شروع کار روزانه دلیل می شه که اندازه فعالیت بدنی کاهش پیدا کنه که می تونه دلیل کم شدن اندازه خواب و افزایش ۲۹ درصدی مصرف مواد غذایی شه.

به دلیل کمبود زمان کافی واسه درست کردن غذای خونگی، خیلی از کارمندان مجبور به خوردن غذاهای آماده و پرکالری بیرون از منزل هستن که ایده خیلی خوبی به نظر نمی رسه. واسه اینکه همه این اتفاقات نه خیلی خوبی که واسه بدن مون میفته رو جبران کنیم، بد نیس که در راه رفت و برگشت به محل کارمون از وسایل نقلیه عمومی و یا دوچرخه استفاده کنیم و یا پیاده بریم. زمانیکه بخشی از راه روزانه به سمت کار رو یا در صورت نزدیک بودن نسبی اون همه راه رو پیاده می رید، نه فقط به سلامتی جسم خود اهمیت دادین، بلکه از دید روحی هم با وضعیت بهتر و انرژی بیشتری سر کارتون حضور پیدا می کنین.