کبودی های بی دلیل و ناگهانی بدن نشانه چه هستند؟

کبودی گاه و بیگاه بدن، بعد از یه ضربه سفت یا افتادن روی زمین، چیزی طبیعیه، اما وقتی بدن بی دلیل کبود می شه چه؟ به چه دلیل این اتفاق میفته و این مسأله نگران کننده س؟ در ادامه می خوایم ببینیم دلیل کبودیای بی دلیل و زیاد بدن چیه.

 

۱- وزنه زدن، بلند کردن وسایل سنگین

 

وزنه زدن نقشی فرعی در ظاهر شدن کبودی روی بدن داره.

واقعا، این عروق خونی شمان که ضعیفند، به خاطر همین فعالیت بدنی روی اونا اثر میذاره.
با این حال، فعایت بدنی بیشتر از اندازه می تونه به سالم ترین مویرگا هم آسیب بزنه. مثلا، وزنه زدن بدون آمادگی لازم می تونه خطرناک باشه.

در کودکان کبودیایی به دلیل سنگین بودن کیف مدرسه اونا بسیار شایعه.

عقیده بر اینه که اینجور کبودیایی خیلی خطرناک نیستن اما این مسأله نشون دهنده تکرار عامل بروز کبودیه.

۲- مصرف دارو

مصرف بعضی داروها که روی خون اثر می ذارن ممکنه منتهی به کبودیایی شه که می تونن بی خطر یا بسیار خطرناک باشن. بیشتر وقتا، داروهای ضد افسردگی، مسکنا، داروهای ضد التهاب، داروهای شامل آهن یا ضد آسما، ایجاد کبودی می کنن.

شایع ترین دارویی که خون رو رقیق و ایجاد کبودی می کنه آسپیرینه.

اگه فهمیدین که میان داروهایی که مصرف می کنین و التهاب پوست تون رابطه هست، باید به دکتر مراجعه کنین، چون ممکنه لازم باشه واسه جلوگیری از خونریزی داخلی مصرف داروهایتان رو قطع کنین.

۳- بیماریای خونی

بیماریای خونی و عروقی می تونن منتهی به کبودی شن. واریس، مریضی فون ویلبراند (یه جور مشکل خونی ارثی)، ترومبوسیتوپنی (مشکل در پلاکتای خون) یا سرطان خون، بیشتر در اثر بروز مشکلی در جریان خون به وجود میان.

حتما به دکتر مراجعه کنین، مخصوصا اگه علائم دیگری هم دارین مثل درد یا متورم شدن پاها، خونریزی لثه، خالای مویرگی روی بدن یا خون دماغ شدن.

۴- کمبود مواد مغذی

بعضی از کبودیا نشون دهنده کمبود مواد مغذی در بدن هستن.

مثلا ویتامین ب ۱۲ در تولید خون نقش داره، کار بستن خون رو دوش ویتامین که و ویتامین سی نقشی اساسی در ساخت بافتای جدید داره و بدون اون، رگا بسیار ضعیف می شن.

یه ویتامین مهم دیگه ویتامین په. بدون اون، ساخت ماده کلاژن در بدن غیر ممکنه، پس رگا نازک می شن و پوست آسیب می بینه.

تعادل سطح آهن واسه بدن بسیار لازمه. کم یا زیاد بودن این ماده، به مویرگا آسیب می زنه.

اما نباید در مصرف ویتامینا شتاب زده عمل کنین. اول لازمه آزمایش بدین تا فهمیده باشین کمبود کدوم مواد مغذی رو دارین، بعد رژیم غذایی تون رو بهتر کنین.

منابع ویتامین پ، چای سبز، سیب، کدو حلوایی و سیر هستن. ویتامین ک در موز، تخم مرغ، آجیل و ماهیای چرب پیدا میشه. ویتامین ب ۱۲ هم در جگر، ماهی، پنیر و کاهو هست.

مطلب دیگر :
سریال وسترن جدید «یلو استون» با بازی «کوین کاستنر» که این روزها خبرساز شده است
۵- نبود تعادل هورمونی

نوسانات هورمونی یکی از کلی ترین دلایل بروز کبودیه. وقتی سطح استروژن یا همون هورمون جنسی زنونه در بدن کم باشه، کبودیا ظاهر می شن.

یائسگی، مصرف داروهای هورمونی و بارداری، از دلایل این هستن. کمبود هورمون استروژن، عروق خونی رو خیلی ضعیف کردن می کنه و دیواره های مویرگا خیلی راحت آسیب می بینه.

۶- تغییرات به وجود اومده به وسیله افزایش سن

یکی از دلایل ایجاد کبودی، روند طبیعی افزایش سن یا واقعا، فرسودگی مویرگا هستش.
با بالا رفتن سن، سیستم عروقی بدن ضعیف کردن می شه و بافتا توانایی ارتجاعی خود رو از دست میدن.

کبودیای به وجود اومده به وسیله افزایش سن بیشتر روی پاها ظاهر می شن.
کوچیک ترین فشاری می تونه منتهی به بروز این کبودیا شه.

 

۷- دیابت

 

وقتی صحبت از مریضی دیابت می شه، خون و قند اولین چیزیه که تو ذهن ما تداعی می شه.

ابن مریضی اثری منفی بر روند گردش خون داره، پس کبودی بدن بسیار شدنیه. هم اینکه کبودیا می تونن یکی از علائم دیابت در مراحل اولیه این مریضی باشن.

دیگه نشونه های مریضی دیابت عبارتند از احساس تشنگی در بیشتر وقتا، دیر بازسازی شدن زخما، زود خسته شدن، تاری دید و لکه های سفید روی پوست.

کدوم کبودیا خطرناک و کدوم یکی بی خطرند؟

در بیشتر مواقع، بدون این دست اون دست کردن بعد از آسیب دیدن، کبودیایی به رنگ قرمز روی بدن ظاهر می شه.
این واقعا رنگ خون در زیر پوسته. بعد از یه مدت، بدن شروع به تجزیه این خون می کنه و کبودیا به رنگ مشکی، آبی و حتی بنفش در میان. ظرف ۵ تا ۱۰ روز، ناحیه آسیب دیده باید زرد یا سبز رنگ شه.
در مرحله آخر، بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز از زمان آسیب دیدن، کبودی به رنگ قهوه ای در میاد و بعد از اون، روشن تر و روشن تر می شه.

معمولا کبودیا ظرف ۲ هفته بعد از آسیب، به طور کامل از بین می رن. اگه فهمیدین کبودی هاتون تغییر رنگی جز موارد گفته شده دارن یا بعد از گذشت ۲ هفته هنوز از بین نرفته ان، حتما به دکتر مراجعه کنین.