۳ استراتژی مذاکره در مورد دستمزد که برد شما را تضمین خواهند کرد

دستمزد، گفتگو در مورد دستمزد و روشای هدف دار گفتگو در این مورد همیشه از مهمترین مسایلی بوده که کارمندان و فعالان بخش اقتصاد و تجارت غیر داخلی با اون روبرو بودن. هروقت به این نتیجه می رسیم که دستمزدمان کافی نیس، کمتر از همکارانمانه، با هزینه هامون همخوانی نداره و یا با اندازه کار و فعالیتی که می کنیم مطابقت نداره به فکر گفتگو واسه بالا بردن دستمزد می افتیم. این وسط دونستن بعضی فنون گفتگو دستمزد مطمئنا به شما در تحقق پیدا کردن خواسته هاتون کمک کرده و شانس شما رو در این مورد زیاد می کنه.
اما کمتر کسی با روشای هدف دار و فنونی خاص در این مورد آشنایی داره.
در ادامه این مطلب می خوایم سه فن گفتگو موثر درباره دستمزد رو که همیشه سهم زیادی در به ثمر نشستن مذاکرات داشتن با شما در میان بذاریم.

۱- خودتون مانع برنده شدنتون در گفتگو نشید

در مذاکرات مربوط به کار و دستمزد بعضی وقتا خودمون راه رو بر خودمون می بندیم و ناخواسته باعث میشیم که به یافته های و خواسته های مطلوبمان نرسیم. بعضی وقتا فرصت هامون واسه گفتگو رو از دست می دیم، تنها روی نقاط ضعفمون تمرکز می کنیم و قبل از همه در مغز خودمون با بن بست مواجه میشیم، حتی قبل از این که مذاکرات افزایش دستمزد به صورت واقعی شروع شه.
این دیالوگای داخلی همون چیزیه که از قبل از شروع مذاکرات اونو با شکست مواجه میسازن. قبل از همه باید اطلاعات کافی جمع آوری کنین تا بتونین از خواسته های خود دفاع کنین. در واقع باید اون قدر اطلاعات داشته باشین که خودتون هم به این نتیجه برسین که خواسته هاتون مناسب و قابل دفاع هستن. خودتون رو واسه صحبت کردن در مورد ارزشی که به شرکت یا موسسه نامبرده می دید آماده کنین.

گزینه های جایگزینی واسه مذاکرات الان جفت و جور کنین تا انعطاف پذیریتان در میز گفتگو رو زیاد کنین و یادتون باشه که گزینه ها و پیشنهادهای جانشین طرف مقابل می تونه جذابیت بسیار کمتری نسبت به پیشنهادهای جانشین خودتون داشته باشن. علاوه بر این ضعفای خود رو هم مورد بررسی بذارین و از همون اول واسه جبران اونا اقدام و برنامه ریزی کنین. مثلا اگه واسه یه دوره بیکاری در دوران کاری خود نگرانین بهتره به کارای مهمی فکر کنین که در اون مدت انجام دادین و این تجربیات رو با طرف مقابل در میان بذارین.

۲- شرایط رو در نظر بگیرین

شرکتای بزرگ و جاافتاده بیشتر واسه خواهندگان کار واسه کارای تعریف شده جور واجور، دستمزدهای متفاوتی در نظر می گیرن. علاوه بر این ممکنه شما مجبور باشین در مورد دستمزد با فرد خاصی غیر از رییس شرکت گفتگو کنین. در این شرایط وقتی که آماده گفتگو شدید و روش هدف دار خود رو تعیین کردین بهتره اطلاعات کاملی در مورد دستمزدهایی که افراد با تحصیلات، تواناییا و تجربیات شما دریافت می کنن رو بدست بیارین. بعد آخر دستمزدی که می تونین با این شرایط دریافت کنین رو طبق این اطلاعات واسه خود مشخص کنین. اگه طرف گفتگو از شما خواست که دستمزد درخواستی خود رو اعلام کنین چه باید بکنین؟

مطلب دیگر :
با خواص موز آشنا شوید؛ از کاهش کلسترول خون تا پیشگیری از سرطان

می گن که در این شرایط باید تلاش کنین پیشنهادی ندین و یا تلاش کنین صحبت رو طوری ادامه بدین که در جهت خواستهاتون پیش بره بدون این که زیادتر از اندازه یا گستاخانه به نظر برسه. مثلا فرض کنین تحقیقاتتون نشون میده که شخصی با تحصیلات و تجربه شما بین ۲ تا ۳ میلیون حقوق دریافت می کنه اما رسیدن به حقوقی بالاتر هم شدنیه. در این شرایط به  جای اینکه بگید:” فکر می کنم لیافت دریافت ۳ میلیون رو دارم” بهتره این جور بگید:” اگه اشتباه می کنم حرفم رو اصلاح کنین اما من شنیدم که آدمایی با شرایط من معمولا بین ۳ تا ۴ میلیون دستمزد می گیرن”.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این یه پیشنهاد نیس اما با در نظر گرفتن قدرتی که در این گفته شما هست اینجور صحبتی می تونه شانس شما واسه دریافت بالاترین حد دستمزد رو زیاد کنه.
در مورد استخدام شدن در شرکتا و موسساتی که تازه شروع به کار کردن شاید شما قدرت چانه زنی و آزادی عمل بیشتری داشته باشین.

۳- روش خود رو واسه رسیدن به بیشترین موفقیت کاهش کنین

تفاوتای کوچیک و شخصی در مورد سبک گفتگو و گفتگو دستمزد روش گفتگو رو تعیین کرده و تاثیر زیادی بر نتیجه مذاکرات داره.
تحقیقات نشون داده که معمولاً پنج روش گفتگو در مورد دستمزد هست: مشارکتی (وارد شدن در گفتگو ای واسه رفع مشکلات به خاطر رسیدن به بهترین نتیجه واسه دو طرف)، رقابتی (تلاش واسه گرفتن بیشترین موفقیت بدون توجه به خواسته های طرف مقابل)، مددکارانه (در اولویت قرار دادن خواستا و نگرانیای طرف مقابل)، سازشکارانه (تلاش واسه رسیدن به نتیجه برد-برد) و تهاجمی (شونِه خالی کردن از گفتگو کلا).

جدای از قدرتی که افراد موقع حضور پشت میز گفتگو دارن، انتخاب روش هدف دار گفتگو عامل مهم و تعیین کننده ای در انجام یه گفتگو دستمزد موثر و با نتیجه مطلوب واسه طرفینه. تحقیقات میدونی نشون میده معمولا کسایی که تلاش کردن به جای قبول کردن پیشنهاد اولیه طرف مقابل، در موضوع دستمزد با اون گفتگو کنن همیشه دستمزد بیشتری دریافت کرده و در بیشتر موارد از راه های هدف دار رقابتی و مشارکتی استفاده کردن. کسایی که از راه رقابتی استفاده کرده بودن همیشه نتیجه مطلوب تری نسبت به کسایی که روی مشارکت تمرکز داشتن کسب کرده بودن اما کسایی که از راه هدف دار مشارکتی استفاده می کردن نسبت به کسایی که روش هدف دار رقابتی رو اختیار کرده بودن رضایت بهتر و بیشتری از روند مذاکرات داشتن. در مقابل کسایی که از راه های هدف دار سازشکارانه و یا مددکارانه استفاده می کنن با احتمال خیلی کم به خواستای مطلوب خود رسیده بودن.

در آخر باید گفت که در مورد اندازه دستمزد و یا بالا بردن اون قاطعانه گفتگو کرد.