قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۱۸؛ کشورهای آسیایی در صدر

می دونستین قدرتمندترین پاسپورتای جهان واسه چه کشورهاییه؟! شاید کمتر چیزی به اندازه سفر کردن خوشحال کننده و باحال بوده و واسه بر طرف کردن خستگی به وجود اومده به وسیله ماه ها کار سخت مناسب باشه. هر چند شاید واسه سفر به هر کشوری که بخواین مشکل چندانی دارین اما بعضی از کشورها پاسپورتای قدرتمندتری داشته و بدون مشکلی جدی و به آسون ترین شکل ممکن میشه با به کار گیری پاسپورت اونا به کشورای دیگه سفر کرد.
شاید آسون ترین سفرها در میان کشورای عضو اتحادیه اروپا برقرار باشه که سفر در اونا مانند رفتن از شهری به شهر دیگه بدون هیچ محدودیتیه اما براساس گزارش موسسه «هنلی ایندکس» (Henley Index) در فوریه ۲۰۱۸، در کمال ناباوری بعضی کشورای آسیایی در این مورد گوی سبقت رو از اروپاییا ربوده ان.

براساس این گزارش در جهان فقط دو کشور می تونن بدون نیاز به ویزا به بیشتر از ۱۸۰ کشور جهان سفر کنن و در کمال تعجب این دو کشور آسیایی هستن. ژاپن و سنگاپور الان قدرتمندترین پاسپورتای جهان رو دارن. این دو کشور تونسته ان آلمان رو از بالاترین جایگاه این جدول در سال گذشته به زیر بکشن که با به کار گیری پاسپورت اون و بدون نیاز به ویزا میشه به ۱۷۹ کشور جهان سفر داشت. دلیل قرار گرفتن این دو کشور در بالاترین جایگاه بیشتر به این خاطر بود که ازبکستان در اوایل فوریه امسال نیاز به اخذ ویزا واسه شهروندان ژاپنی و سنگاپوری در سفر به این کشور رو ملغی کرد.
افزایش ثروت در کشورای آسیایی نامبرده و هم اینکه قدرت تجاری اونا و صلح جو بودنشون نقش مهمی در به دست آوردن این رتبه داشته.

شهروندان این دو کشور کلا در فعالیتای تجاری و سرمایه گذاری نقش داشته و علاوه بر ارز بیاری داشتن واسه کشورای مقصد، هیچ تهدید امنیتی هم ایجاد نمی کنن. کره جنوبی همراه با کشورای اروپایی دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئد با امکن سفر بدون ویزا به ۱۷۸ کشور جهان در این رده بندی در رتبه سوم قرار داره.
مالزی هم در این رتبه بندی رشد داشته و با امکان سفر به ۱۶۹ کشور جهان بدون نیاز به ویزا، یازدهمین کشور از نظر قدرت پاسپورت در جهان حساب می شه.
آمریکا هم در رتبه پنجم این رده بندی قرار داره که با داشتن پاسپورت اون و بدون نیاز به ویزا میشه به ۱۷۶ کشور جهان سفر کرد.
تازگیاً کشورای ترکیه و جمهوری آفریقای مرکزی نیاز به ویزا واسه شهروندان این کشور به خاطر ورود به خاک خود رو از نو ملغی کردن. روسیه هم با با سه رتبه صعود تونسته خود رو به رتبه ۴۵اُم جهان برسونه.

مطلب دیگر :
سرماخوردگی تابستانی را چگونه در خانه درمان کنیم؟

وقتی که پای سفر بدون نیاز به ویزا به میان میاد، امارات متحده عربی رو باید برنده بزرگ قرن نامید چون در ۱۰ سال گذشته تونسته ۳۴ رتبه بالا اومده و تنها سال گذشته با اجازه ورود بدون ویزای شهروندانش به چین و ایرلند تونست ۱۱ رتبه صعود رو تجربه کنه.
اوکراین و گرجستان هم به ترتیب با قرار گرفتن در رتبه های ۴۲ و ۵۴ این فهرست بیشترین صعود رو در این رتبه بندی به خود دادن و هر کدوم به ترتیب ۱۶ و ۱۴ رتبه بالا اومده ان.

رتبه بندی قدرت پاسپورت براساس برآورده های موسسه هنلی:

۱- ژاپن و سنگاپور: ۱۸۰ کشور

۲- آلمان: ۱۷۹ کشور

۳- دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، سوئد، اسپانیا و کره جنوبی: ۱۷۸ کشور

۴- نروژ، بریتانیا، اتریش، لوگزامبورگ، هلند و پرتغال: ۱۷۷ کشور

۵- سوییس، ایرلند، آمریکا و کانادا: ۱۷۶ کشور

۶- بلژیک، استرالیا و یونان: ۱۷۴ کشور

۷- نیوزیلند، جمهوری چک و مالت: ۱۷۴ کشور

۸- ایسلند: ۱۷۲ کشور

۹- مجارستان: ۱۷۱ کشور

 

۱۰- لیتوانی: ۱۷۰ کشور

 

اما بی ارزش ترین پاسپورت در میان کشورای جهان واسه کدوم کشوره؟

آخرین کشور در این رتبه بندی که پاسپورت اون کم ترین اعتبار و قدرت رو داره افغانستانه که شهروندانش بدون نیاز به ویزا تنها می تونن به ۲۴ کشور جهان سفر کنن و پس از اونم عراق (۲۷ کشور)، سوریه (۲۸ کشور)، پاکستان (۳۰ کشور) و سومالی (۳۲ کشور) در رتبه های بعدی قرار دارن. ایران هم در رده بندی قدرتمندترین پاسپورتا در رتبه ۹۷اُم قرار گرفته و شهروندان این کشور بدون نیاز به ویزا می تونن به ۳۸ کشور جهان سفر داشته باشن.

با ۱۹ کشوری آشنا شید که در سال ۲۰۱۷ معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورتای جهان رو دارن

 

با ۲۵ پاسپورت معتبر و قوی در جهان آشنا شید

 

به چه دلیل پاسپورت در سراسر جهان فقط در چهار رنگ عرضه می شه؟