اعتراض سازندگان سریال «بازی تاج و تخت» به استفاده دونالد ترامپ از تم «زمستان می آید»

این روزا در ایران بحث بر سر برگشت تحریمای گسترده آمریکا پس از خارج شدن این کشور از برجام بسیار داغ و نگران کننده س. هر چند مقامات رسمی ایران تلاش می کنن این تحریما رو کم اثرتر از اون چیزی که فکر می شه نشون بدن اما بدیش اینه جو به وجود اومده به وسیله نگرانی واسه برگشت این تحریما بر وضعیت معاش و کسب و کارا موثر بوده و همونطور که در ماه های گذشته تماشاگر بوده ایم، قیمت خیلی از اجناس شدیدا زیاد شده و در مواردی چند برابر شده.
هر چند مشکلاتی که این تحریمای گسترده که قراره صادرات نفت ایران رو شدیدا کم کنه رو نمیشه رد کرد اما هر چی به سیزده آبان (فردا) نزدیکتر می شدیم سخنان و تهدیدهای مقامات آمریکایی در مورد اندازه تاثیر این تحریما و فلج کننده بودن اونا واسه اقتصاد کشور بیشتر شد.

این وسط روز گذشته (جمعه) رییس جمهور ایالت متحده در صفحه توئیتر خود عکسی با الهام از تم سریال پرطرفدار «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) محصول شبکه HBO قرار داد که به جای عبارت «زمستون میاد» یا «زمستون در راه س» (Winter Is Coming)  از عبارت «تحریما در راهند» یا «تحریما میان» (Sanctions are coming) استفاده شده بود. در این پیام توئیتری، دونالد ترامپ اعلام کرده که همه تحریمای وضع شده قبل از توافق برجام روز دوشنبه چهاردهم آبان مصادف با ۵ نوامبر برمی گردن. این تحریما که به خاطر فعالیتای هسته ای ایران وضع شده بود در سال ۲۰۱۵ در دولت باراک اوباما و پس از توافق موسوم به برجام ورداشته شده بود. در این توئیت که جنجالی شده تصویری از خود دونالد ترامپ استفاده شده و این موضوع قبل از عکس العمل مقامات رسمی ایران با عکس العمل مسئولان شبکه HBO مواجه شده.

اونا در جواب خود به این توییت، با برگشت به زبون ساختگی دوثراکی (Dothraki) که در سریال «بازی تاج و تخت» ازش استفاده شده اینجور نوشتن: « در زبون دوثراکی به سوء به کار گیری برند تجاری چه می گین؟». تحریمای آمریکا علیه ایران در روز دوشنبه این هفته برگشته و بخش کشتیرانی، مالی و انرژی ایران رو در اندازه زیادی هدف قرار میده. این دومین بسته از تحریمای تنبیهیه که دولت آمریکا از زمان خارج شدن دونالد ترامپ از برجام در ماه می گذشته علیه ایران به اجرا میذاره.
این تحریما با چند مورد محدود معافیت، کشورهایی که از ایران نفت وارد می کنن و شرکتای خارجی که با شخصیتای حقیقی و حقوقی قرار گرفته در بلک لیست (بلک لیست (لیست سیاه)) خزانه داری آمریکا دوستی تجاری داشته باشن رو تحریم می کنه.

از جمله این شخصیتا و شرکتای ایرونی که در این فهرست مشکی قرار داده شدن میشه به بانک مرکزی، چندین موسسه اقتصادی خصوصی و شرکتای کشتیرانی دولتی میشه اشاره کرد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز در سخنانی اینجور ادعا کرد که این تحریما «ً با هدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران» وضع شدن. اون در نشست خبری خود فهرستی ۱۲ موردی از درخواستای آمریکا رو گفت که به گفته اون ایران با برآورده کردن اونا می تونه تماشاگر ورداشته شدن تحریما باشه. بعضی از خواستای مورد ادعای مایک پمپئو عبارتند از: «توقف پشتیبانی از تروریسم»، «پایان دادن به دخالت نظامی در سوریه» و «توقف کامل پیشرفت موشکای هسته ای و بالستیک».

ایشون در ادامه اینجور گفت: «فشار حداکثری یعنی فشار حداکثری». پمپئو در ادامه سخنان خود اعلام کرد که ۸ کشور که همه از متحدان آمریکا هستن به طور موقت و تحت شرایطی خاص از این تحریما مستثنی خواهند، کشورهایی که به باور کارشناسان، ترکیه، ایتالیا، هند، ژاپن و کره جنوبی از اون جمله به حساب میان. این کشورها به طور موقت اجازه دارن که به واردات نفت خود از ایران ادامه اما پس از پایان این مهلت باید به واردات نفت خود از ایران پایان بدن. به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، این کشورها در ماه های گذشته تلاش زیادی واسه کاهش واردات نفت و فراوردهای نفتی از ایران داشتن اما نتونسته ان واردات خود رو تا مهلت تعیین شده ۵ نوامبر به صفر برسانند و واسه به انجام رسوندن درخواست آمریکا به زمان بیشتری نیاز دارن.

مطلب دیگر :
سریال تماشایی «چرنوبیل»؛ پاسخ به ابهامات مهم مخاطبان پس از پایان داستان [قسمت اول]

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا هم که در دور دوم برگشت تحریما، ۷۰۰ شرکت و شخص حقیقی و حقوقی ایرونی هم به فهرست تحریمای قبلی اضافه می شن.
این تحریما اما اونطور که دولت دونالد ترامپ ادعا می کنه گسترده و کارگر نبوده و دستکم نمی تونه به این زودیا صادرات نفت ایران رو به صفر برسونه، ادعایی که دونالد ترامپ داشت مبنی بر این که در روز ۵ نوامبر صادرات نفت ایران به صفر می رسه. این و معافیت بعضی از کشورها از گروه این تحریما به احتمال فراوون با ناامیدی بعضی از نمایندگان مخالف ایران مواجه می شه که تلاش داشتن فشار اقتصادی بی سابقه ای رو با به صفر رسوندن صادرات نفت ایران و هم اینکه قطع دسترسی ایران به سیستم پیام دهی اقتصادی بین المللی موسوم به «سویفت» (SWIFT) به کشورمون تحمیل کنن.

منوچین از اجازه دادن به بعضی از بانکای ایرونی واسه ادامه رابطه خود با سیستم سویفت دفاع کرده و گفته که به این بخش موجود در بلژیک اخطار داده شده که در صورت استفاده شرکتای تحریم شده از این سیستم اقتصادی، آمریکا اونو شدیدا تنبیه می کنن. پمپئو و منوچین ادعا کردن که استثناهایی در زمینه های بشردوستانه و در مورد جفت و جور غذا و دارو هم در این تحریما گذاشته شده.
این تحریما البته با عکس العمل و نبود موافقت اتحادیه اروپا و مخصوصا کشورای آلمان، فرانسه و بریتانیا مواجه شده و این کشورها اعلام کردن که در حال جفت و جور کردن سازوکاری واسه پشتیبانی از شرکتای اروپایی دارای همکاری اقتصادی با ایران در مقابل این تحریما هستن.

کشورهایی که از این تحریما معاف شده و می تونن بازم به واردات نفت از ایران ادامه باید تا ۶ ماه وقت دارن که واردات نفت خود از این کشور رو به صفر برسانند و در این مدت هم بر خلاف وارد کردن نفت، مجبور به نگه داشتن پول نفت اون در حسابایی تضمینی هستن. این کشورها می تونن در مقابل این پول، کالاهایی که مربوط به شکلای جور واجور بشردوستانه مانند دارو و غذا می شه رو به ایران بدن. اینجوری این کشورها اجازه پرداخت پول نفت به ایران رو ندارن. به گفته پمپئو، از این ۸ کشور، ۲ کشور معتقد شدن که در چند هفته آینده واردات نفت خود از ایران رو به صفر برسانند.

از ۷۰۰ شخص و شرکت ایرونی که در دور دوم تحریم می شن بیشتر از ۳۰۰ مورد به طور کاملً جدید بوده و تا حالا در فهرست تحریما قرار نداشتن. در حالی که دور اول تحریما باعث گرانی بعضی جنسا و افزایش بی سابقه قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی شد، با امید به اینکه دولتمردان در ماه های گذشته واسه دور دوم تحریما برنامه ریزی کرده و دستکم فشار بر مردم بیشتر از این کمرشکن نشه.