۲۰ حقیقت جالب در مورد کوه فوجی، مکانی مقدس در کشور ژاپن

کوه مخروطی‌شکل فوجی یا به‌قول ژاپنی‌ها، «فوجی‌سان» با قله سفیدپوش و زیبایش، ۳۷۷۶ متر از زمین به دل آسمون قد کشیده و چشم‌انداز بسیار زیبایی در سرزمین آفتاب تابان ساخته.

فوجی، کوهی مقدس واسه ژاپنی‌هایی بشمار می‌رود که به «شینتو» وابسته؛ شینتو یه جور آئین باستانی و مذهبی واسه مردم این سرزمینه که به‌واسطه اون ایزدبانوی خورشید به نام اماتراسو رو نگهبان سرزمین اجدادی می‌دونه و خاندان امپراتوری رو از نسل این خدا و تجسم ایشون می‌شمارد.

حالا با اینجور باوری و براساس افسانه‌های ژاپنی، کوه خوش‌قامت فوجی خونه الهه‌ای موسوم به «کونوهانا ساکویا هیم» (خدای شکوفه‌های درختان) و مکانی مقدس واسه خدای زیبایی‌هاست.

شیب‌های تند این کوه در نگاه اول ترس‌آور به‌نظر می‌رسند. اما برف‌هایی که نوک قله نشسته‌ها مسحورکننده هستن و به همین خاطره که کوه فوجی واسه مردم ژاپن از تقدس و جایگاه خاصی برخورداره.

واسه اینکه بیشتر با این آتشفشون خاموش آشنا شید از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب رو از نظر بگذرونین.

 

بلندترین کوه ژاپن

 

فوجی که در جزیره هونشو واقع شده، با ارتفاع ۳۷۷۶٫۲۴ متر بلندترین قله در کشور ژاپن بشمار می‌رود.

مخروطی برابر

کوه فوجی یه آتشفشون خاموشه که آخرین بار در سال ۱۷۰۷ میلادی فوران کرد.
این کوهستان در مرز بین یاماناشی و شیزواکا واقع شده و در روزای آفتابی که آسمون صافه، از شهرهای توکیو و یوکوهاما هم میشه دید.

فوجی در ژاپن بسیار مقدسه و به خاطر شکل مخروطی و متقارنی که داره همیشه در آثار هنری بیشماری ازش استفاده شده.

فوجی رو به عنوان نمادی از کشور ژاپن هم می‌دانند.

سه کوه مقدس

به غیر از فوجی، دو کوه دیگه به‌نام‌های کوه تیت و کوه هاکو هم در کشور ژاپن تقدس دارن.

زیباترین چشم‌انداز

بهترن و زیباترین چشم‌انداز فوجی در دور و بر ایستگاه شین-فوجی و از سمت راست قطار میشه دید. مسافران با سفری در حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه می‌تونن از زیبایی‌های بی‌مثل این منظقه آخر لذت رو ببرن. مسافران باور دارن که کوهستان از این راه بسیار رویایی به‌نظر می‌رسد.

میراث جهانی یونسکو

آتشفشون خاموش فوجی در روز ۲۲ ژوئن سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو تعیین شد.

ریشه نام «فوجی»

گفته می‌شه که این کوه در اول Fuji no Yama نام داشته.

بعضی هم باور دارن که فوجی از زبون قوم «آینو» گرفته شده و معنی اون آتشه. آینوها قومی باستانی هستن که زبونس هم‌ریشه با زبون ژاپنی نیس.
بعدا مردم ژاپن واژه «سان» رو به اون اضافه کردن که معنی «کوه» داره.

مکمل زیبایی

در منطقه فوجیگوکو (۵ دریاچه فوجی) در بخش شمالی کوهستان و هم اینکه در هاکونه در نزدیکی چشمه آبگرم، شما می‌تونید زیباترین چشم‌انداز رو از کوه فوجی تماشا کنین. این مناطق در کنار همدیگه ترکیب بی‌نظیری از لذت و زیبایی رو می‌سازند.

 

طلوع بی‌مثل خورشید

 

آتشفشون خاموش فوجی از محبوبیت بسیار زیادی در میان کوهنوردان بین‌المللی برخورداره. خیلی از مردم واسه تماشای طلوع آفتاب که از بالا گورایکو نامیده می‌شه، از این کوه صعود می‌کنن.

مطلب دیگر :
غذاهای فراوری شده را چگونه از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟

محلی واسه عبادت مذهبی‌ها

در پای کوه فوجی، حرم مطهری هست که بعضی از کوهنوردان قبل از صعود در اونجا عبادت می‌کنن. جشنواره Yabusame که در ماه می برگزار می‌شه و در اون پرفورمنس‌های سامورایی به نمایش گذاشته می‌شه، در این محل برپاست و مورداستقبال مردم زیادی قرار می‌گیرد.

 

نماد ژاپن

 

کوه فوجی به‌عنوان نمادی از کشور ژاپن بشمار می‌رود. تصاویر این کوهستان قشنگتر در خیلی از آثار هنری کشور ژاپن مورداستفاده قرار گرفته و بازم هم اونو می‌توان در خیلی از تصویرسازی‌ها و نقاشی‌های ژاپنی دید.

ممنوع بودن صعود بانوان

اولین فردی که قله فوجی رو فتح کرد، راهب ناشناسی بود و بخاطر این، اونو مقدس می‌دانند. بخاطر این، در زمان باستان به زنان اجازه صعود نمی‌دادن. البته این ممنوع بودن در سال ۱۹۱۲ میلادی برچیده شد.

صعود سخت

بالارفتن از این کوه خیلی سخته. دمای هوا در ارتفاعات این آتشفشون خاموش بسیار پایینه و بعضی وقتا به منفی ۳۵ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. بخاطر این، بیشتر در مرداد یا شهریور باید از این کوه بالا رفت.

۳۶ چشم‌انداز از کوه فوجی

۳۶ چشم‌انداز از کوه فوجی نام مجموعه‌ای هنری از «هوکوسای کاتسوشیکا» است که با چوب ساخته شده و کوه فوجی رو در فصول و آب‌وهواهای جور واجور و از زوایای جورواجور به تصویر کشیده. ساخت این مجموعه در سال ۱۸۳۰ میلادی شروع شده، یعنی وقتی که هنرمند یاد شده ۷۰ سال داشته.

این تصویر، یکی از آثار این مجموعه س.

کوهی در میان ۵ دریاچه

کوه فوجی در میان دریاچه‌های موتوسوکو، کاواگوچیکو، شوجیکو، یاماناکاکو و سیکو واقع شده.

 

سه آتشفشون تو یه کوه

 

شاید باورتون نشه اما فوجی از ۳ آتشفشون جداگونه تشکیل شده: کوماتیکو در پایین، کوفوجی در میونه و فوجی در بالا.

احتمال فوران

محققان اعلام کرده‌ان که آتشفشون فوجی هر لحظه احتمال فوران کردن داره.
این کوه همیشه تحت نظارت دقیق و همیشگی گروهی از زمین‌شناسا قرار داره و گفته می‌شه که فوران اون شاید هیچ نشونه اولیه‌ای در بر نداره.

هر سال ۲۰۰ هزار کوهنورد از فوجی صعود می‌کنن

کوه فوجی یکی از کوهستان‌هاییه که کوهنوردهای بین‌المللی به اون علاقه زیادی دارن و واسه سفر به این مکان مقدس و قشنگتر به کشور ژاپن سفر می‌کنن. به‌طوری که براساس آمار، هرساله ۲۰۰ هزار کوهنورد فوجی رو فتح می‌کنن.

 

خوش‌شانسی

 

در فرهنگ ژاپنی، فوجی نماد خوش‌شانسی هم بشمار می‌رود. مردم با تماشای فوجی احساس آسایش و راحتی دارن.

«فقط احمق‌ها دوبار فوجی رو فتح می‌کنن»

با اینکه کوه فوجی یکی از مقاصد گردشگری بین‌المللی حساب می‌شه و توریست زیادی هم داره، اما مردم محلی باور دارن: «فرد عاقل فقط یه بار فوجی رو فتح می‌کنه و تنها احمق‌ها دوبار صعود می‌کنن.»