۲۰ نکته ای که باید برای نوشتن یک پایان نامه خوب بدانید

سال تحصیلی ۹۵-۹۶، چند هفته دیگه به اتمام می رسه و میلیونا دانشجوی ایرونی در هزاران مقصد تحصیلی سراسر کشور، خود رو واسه شرکت در آزمون پایان ترم آماده می کنن. این وسط، دانشجویان زیادی هستن که در مقاطع و رشته های جور واجور تحصیلی، تا چند ماه دیگه باید از پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکترای خود دفاع کنن.

در موضوعی که می خوایم به اون بپردازیم، رشته تحصیلی اهمیت چندانی نداره. نوشتن یه پایان نامه، بخشی از مهارت شما در انجام فعالیتای تحقیقاتی جداگونه و علم شما رو در رشته ای که فرا گرفتین رو نشون میده.

واسه اینکه بتونین پایان نامه ای خوب و کاربردی رو تا ماه های پیش رو آماده کنین، مطالعه دائمی و مشاوره با استادان به خصوص کسایی که نمرات خوبی در آخر اسمای ارشد و دکترا در رشته مورد نظر شما گرفتن، پیشنهاد می شه.

در گفتار امروز، به ۲۰ نکته از صدها بحث مهمی که در نوشتن و جفت و جور کردن پایان نامه باید به اون توجه داشت می پردازیم.

پایان نامه، پایان نامه س

همونطور که از نام اون بر میاد، پایان نامه در واقع آخرین مرحله از فعالیت یه دانشجو در مقطع رشته تحصیلی بوده و آخرین نمره ای که فرد در دانشگاه دشت می کنه،‌ میشه. با مطالعه پایان نامه یه دانشجو میشه فهمید که ایشون چقدر روی محتوای دروسی که در طول تحصیل خونده، تسلط پیدا کرده و چقدر اصول روش تحقیق (Research methodology)، اصول طراحی موضوع (Research questions)، پیدا کردن گپای تحقیقاتی (Research gaps) و اصول منبع یابی (Referencing) رو می دونه.

تموم مهارتای علمی، تحقیقاتی و مطالعاتی که دانشجو در طول دوران تحصیلی در مقطع مربوطه فرا گرفته رو میشه تا حدودی در آخر نامه ایشون دید و به قابلیتای علمی و تجربی اون فهمید.

شک نداشته باشین پایان نامه ای که با اشکالات ویراستاری، پرداختای سطحی و معمولی به سوالات تحقیق و نبود رفرنسینگ حرفه ای و جدید به منابع علمی آکادمیک (Peer-viewed papers) همراه باشه، ضعف علمی دانشجو و نبود مهارت استاد راهنما در بررسی و اصلاح کلیات کار رو میگه و نمی تونه به عنوان یه برگ برنده واسه دانشجویی که علم آموخته می شه، به حساب آید.

پس خیلی با اهمیته که دانشجو پایان نامه خود رو در رشته های مهندسی یا غیر مهندسی نوشتن کنه.
ایشون باید دست کم از ۱ سال قبل از علم آموختگی به این کار روی بیاره و اصول کار رو خوب فرا بگیره.

دانشجویان کارشناسی ارشد باید تا امکان داره از ترم دوم یا سال سوم تحصیل خود به این دست به کار شن تا علم کافی درباره رشته ای که مشغول به تحصیل هستن رو کسب کرده و بتونن موضوع خوبی رو واسه پایان نامه انتخاب کنن. اونا روش تحقیق و اصول پایان نامه نویسی رو به وسیله دروس ارائه شده یاد می گیرن و باید وقت کافی واسه تحقیقات مقدماتی در اختیار داشته باشن.

بدیش اینه بعضی وقتا مشاهده می شه که در بعضی دانشگاه های کشور، از دانشجوی ترم اول دوره کارشناسی ارشد خواسته می شه موضوع پایان نامه رو آماده کنه.
در حالی که این دانشجو هنوز با اسم دروسی که قراره تا آخر دوره ارشد اونا رو بگذراند، آشنایی نداره و حتی ۱۰ صفحه درباره اصول تحقیق، چیزی نمی دونه.

از دانشجویان دوره های دکترا، انتظار بالاتری واسه نوشتن پایان نامه میره. چون که اونا دست کم ۱ پایان نامه در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد نوشته و از اون به طور موفقیت آمیزی دفاع کردن. اما به هر حال‌ نوشتن پایان نامه دکترا چه در داخل و چه در بیرون مرز کشور، قوانین و معیارهای خاص خود رو داره و سخت گیری دانشگاه ها واسه پایان نامه های دانشجویان دکترای خود به مراتب بیشتر از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشده.

با این حال، بررسی بعضی از پایان نامه های ارشد و دکترا در یکی بیست سال گذشته نشون میده که بدیش اینه با وجود پیشرفت ظرفیت علمی و تجربی مراکز آکادمیک ایران در تولید مقالات با سایتیشن (برگشت) بالا در ایندکسای بین المللی (ISI)، بازم پایان نامه هایی منتشر می شه که با اشکالات اساسی هستن و توانایی استفاده واسه دیگه دانشجویان داخلی یا خارجی رو ندارن.

۱-ایده خوب واسه پایان نامه خوب

هر پایان نامه خوب با یه ایده خوب شروع می شه.
امکان نداره که شما بتونین یه پایان نامه خوب، قابل دفاع و قابل برگشت به وسیله دیگه محققان در سراسر جهان رو بنویسین، در حالی که ایده خوبی پشت سر اون نباشه. وقتی اینجور روندی طی نشه، موضوع خوبی هم پیدا نمی شه و شما مجبور میشین به ایده های تکراری و روتین روی بیارین و شانس برگشت به وسیله محققان جدید و قدیم از کفتون میره.

قدم اول در نوشتن یه پایان نامه خوب، بررسی ایده های خوبه. به این موضوع به اندازه کافی توجه کنین و تلاش کنین در نوشتن پایان نامه، ایده های خلاقانه رو پیدا کرده و به صورت نوآورانه واسه پیشرفت اون کار کنین.

مثلا اگه در رشته کارشناسی ارشد پرستاری مشغول به تحصیل هستین، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در این میدون موضوع مهمی هستش.
به خصوص که در کشور ما، در این میدون در بیمارستانا و مراکز درمانی کار زیادی انجام نشده و از نظر سخت افزاری و نرم افزار با کمبودهایی مواجه هستیم.

پس یه ایده خوب واسه دانشجویان این رشته،‌ می تونه چگونگی آسون کردن و تسریع در امور پرستاری در سطوح جور واجور با تکیه به فناوری اطلاعات باشه. وقتی قراره یه پرستار تو یه شیفت، ده ها برگه رو پر و امضا و تایید کنه، الکترونیکی کردن این روند هم واسه ارتقای بهره وری پرستار و هم واسه تعامل بهتر با مریض اهمیت پیدا می کنه.

اگه در رشته مهندسی صنایع مشغول به تحصیل هستین، می تونین ایده های خوب خلاقانه زیادی رو دنبال کنین. مثلا چیجوری میشه در نظام بانکداری کشور، مسئولیت اجتماعی رو پیشرفت داد یا نظام مدیریت بازیافت در شهرداریا و مراکز صنعتی چیجوری می تونه سود رسون باشه.

اگه در رشته های علوم انسانی  یا هنر مشغول به تحصیل هستین، با کوهی از موضوعات روتین و قدیمی در رشته خود روبرو میشین. خیلیا واسه خلاص شدن از سختی پایان نامه نویسی، به موضوعات عادی یا ترجمه شده روی میارن. اما شما می تونین مجلات خلاقیت و نوآوری و سبک زندگی داخلی یا خارجی رو مطالعه کرده و با در نظر گرفتن رشته خود، موضوعات جالبی از اونا بیرون کشیده و واسه پیشرفت اون در تز ارشد یا دکترا استفاده کنین. در این قسمت به بعضی ایده های باحال واسه پایان نامه می پردازیم.

  • نقش صنایع دستی در پیشرفت تبلیغات و بازاریابی شرکتای هواپیمایی چیجوریه (رشته گردشگری)
  • چیجوری میشه لباس مفهومی دیجیتالی رو وارد میدون مهمانداری و رستوران داری کرد (رشته طراحی لباس)
  • نقش شبکه های اجتماعی و هشتگا در انتخابات ریاست جمهوری غرب چیه (رشته علوم سیاسی)
  • بررسی نقش انرژی سبز در پیشرفت کار و کاسبی شرکتای فورچون ۵۰۰ (رشته بازرگانی و اقتصاد)
  • بررسی نقش صنعت سینما در پیشرفت گردشگری (رشته های مربوط به کارگردانی سینما)
  • ارائه روشای نوآورانه در باز طراحی ورودی و خروجی مراکز تجاری و خدماتی شهر (رشته معماری)
  • چیجوری میشه بازاریابی و تبلیغات صنعت هوایی کشور رو از این رو به اون رو کرد (رشته مدیربت بازرگانی)
  • راهکارهایی واسه باحال تر کردن برنامه های تلویزیونی (رشته مدیریت ارتباطات)
  • روانشناسی بازار بورس ایران در ۴۰ سال گذشته چه درسایی میده (رشته روانشناسی عمومی)
  • چیجوری میشه سبک زندگی جامعه امروز رو به مقولات زیستی حساس کرد (رشته جامعه شناسی)

پس همیشه دنبال یه ایده خوب باشین تا بشه یه راه حل یا روش باحال و خلاقانه رو با یه کار علمی نوآورانه از اون استخراج کرد.
این دلیل می شه که برگشت به محصول پایانی شما انجام بشه. هر اندازه برگشت بیشتر باشه ، کار شما بیشتر به چشم میاد و فرصتای تکمیلی مانند بورس و پذیرش تحصیلی و استخدام در شرکتا و موسسات جورواجور واسه شما جفت و جور می شه.

۲- از نگاه یدونه بعدی دوری کنین

یکی از بزرگ ترین ایراداتی که میشه به پایان نامه ها گرفت اون هستش که دانشجو در وقتی که وقت و هزینه لازم رو واسه نوشتن پایان نامه ارشد یا دکترا صرف می کنه،‌ فقط به فکر گذروندن این واحد و دریافت مدرک علم آموختگیه. در واقع نگاه یدونه بعدی دلیل می شه فرصتای بعدی که به مراتب اهمیت بیشتری از یه نمره درس پایان نامه داره، از ایشون سلب شه.

بعضی از آدمایی که دنبال دریافت ادمیشن با بورس در مقطع دکترا در دانشگاه های بیرون مرز کشور هستن، تلاش می کنن پایان نامه خود رو ترجمه و خلاصه نویسی کرده و به همراه مدارک نیاز به دانشگاه مقصد ارسال کنن. اما این پایان نامه، پایان نامه خلاق با خروجی مشخص و روشن و کاربردی نیس و نمی تونه دانشگاه مقصد رو واسه دادن ادمیشن با بورس راضی کنه.

حال اگه دانشجو از وقتی که استارت نوشتن پایان نامه رو می زنه، نوشتن اونو به شکلی برنامه ریزی و هدایت کنه که با استقبال محافل آکادمیک در داخل و بیرون مرز کشور به خصوص شرکتا و موسسات در رشته تحصیلی رو به رو شه، با یه تیر چند نشون زده.

تصور کنین که شما در مقطع کارشناسی ارشد پتروشیمی، مشغول به تحصیل هستین. با کمی بررسی میفهمید که نروژ، بهترین بورسای مقطع دکترا رو به دانشجویان رشته های نفت و گاز میده و شمام قصد ادامه تحصیل در این کشور رو دارین.

اگه بررسیا نشون بده که شرکتای این کشور در یکی از مقولات نفتی (مثل فراساحل یا غیر فراساحل) با مشکلاتی روبرو هستن، شما می تونین با تحقیقات داخلی، ایده ها و روش ها و کالاهایی واسه کاهش معضلات مهندسی شرکتای نروژی در تز خود ارائه کنین.

پس می تونین هم پایان نامه ای کاربردی در صنعت نفت رو نوشتن کرده باشین و هم محصول پایانی، مناسب صنعت نفت ایران و نروژ باشه. حال اگه از یافته های علمی مهندسان و محققان نروژی هم در آخر نامه استفاده کرده و بعضی وقتا با استادان دانشگاه های نروژ مثل NTNU و استاوانگر مشورت کرده باشین، محصول پایانی حرفه ای تر می شه.

این روش دلیل می شه که ادمیشن با بورس شما واسه مقطع بعدی، راحت تر بدست آید.

۳-موضوع یابی هدف دار

موضوع یابی در آخر نامه نویسی در رشته های جور واجور تحصیلی باید هدف دار باشه. انتخاب موضوع، با یه ایده خوب همراه می شه و واسه پیدا کردن ایده خوب باید خوب مطالعه و تحقیق کردن حاصل می شه.
انتظار نداشته باشین که با چند روز بررسی چند پایان نامه و سایتای منبع علمی، بتونین ایده و موضوع خوب پیدا کنین.

شما باید واسه پیدا کردن موضوع خوب، زمان کافی اختصاص بدین و با آرامش براساس موضوع رشته تحصیلی و مقطع مربوطه، روی موضوعات جورواجور مطالعه داشته باشین. این بررسی رو با همکاری دانشجویان یه مقطع بالاتر انجام بدین و تا از تجربیات اونا هم بهره مند شید.

تعامل با مسئولان شرکتای صنعتی، خدماتی،‌ موسساتی علمی و آموزشی و مهندسان و مشاوران و کارشناسان هنری و غیر هنری و حتی پزشکی، می تونه شما رو در موضوع یابی هدف دار کمک کنه.

یادتون نره که در دهکده جهانی با ۴ میلیارد کاربر اینترنت زندگی می کنیم؛ دنیایی که همه چیز در اون به هم ربط داره.
علوم میان رشته ای (INTERDICIPLINARY) وارد میدون زندگی بشر امروز شده و مرزهای علم مانند قرن نوزدهم، مشخص نیس.

شما به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی می تونین روی نقش لباس مفهومی در سبک زندگی بشر آینده کار کنین یا به عنوان دانشجوی دکترای رشته روانشناسی، روی روشای هیجانی در بازار بورس و سرمایه مطالعه داشته باشین.

ظاهر، مد و لباس، ربطی به جامعه شناسی نداشته و روانشناسی با دنیای عدد و رقم و نمودار بورس، سنخیتی نداره. اما کار یه دانشجوی ارشد یا دکترا، پیدا کردن ظواهر به ظاهر ناپیدا در اون چیزی که باید دیده شوده. بخاطر این،‌ در انتخاب موضوع خوب، خساست به خرج بدین.

۴-استفاده حداقلی از منابع فارسی

یه پایان نامه خوب و هدف دار با نگاه چند بعدی، از منابع فارسی کمتر استفاده می کنه.
حتی اگه کل پایان نامه به زبون فارسی باشه (در رشته های غیر انگلیسی)، پیشنهاد می شه منابع فارسی خود رو به کمترین حد ممکن برسونین و با کاربردی کردن تز خود، زمینه رو واسه مطلعه خارجی زبانا روی اون جفت و جور کنین.

استفاده حداقلی از منابع فارسی به معنی غرب زدگی در علوم انسانی یا دیگه علوم نیس.
شما می تونین از رفرنسای انگلیسی کتابای فارسی استفاده کنین تا هنگام برگشت دهی، مخاطب غیر فارسی زبون هم به محتویات خوب در زبون فارسی پی ببره.

مطلب دیگر :
غذاهای فراوری شده را چگونه از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟

۵-استفاده حداکثری از منابع انگلیسی

در هر رشته ای که تحصیل می کنین، طوماری از منابع علمی آکادمیک و غیر آکادمیک به زبون انگلیسی در اختیار شما هستش که میشه واسه نوشتن پایان نامه خوب و کاربردی از اونا کمک گرفت. اول این منابع مهم رو در رشته خود مشخص کرده و فولدری در رایانه خود واسه دسته بندی موضوعی مقالات و کتابای الکترونیکی مربوط به موضوع پایان نامه بسازین تا مدیریت محتوای شما مطلوب باشه.

هر اندازه از منابع معتبر استفاده کنین، ارزش کار شما زیاد میشه. خواننده یه پایان نامه، به پایان نامه ای که در هر پاراگراف، ۲ یا چند برگشت علمی به منابع معتبر میده، بیشتر اعتماد داره تا آخر نامه ای که در هر فصل، کلا ۱۰ رفرنس داره.
شما می تونین از اسکپوس و امرالد و ساینس دایرکت بیشتر استفاده کنین.

۶- دزدی علمی ممنوع

بحث «PLAIGIRSIM» یا همون دزدی علمی، باید جدی گرفته شه.

کسی که می خواد به عنوان یه دانشجوی واقعی در علوم شناخته شه، به دنبال کپی ورداری علمی نمی ره که نه شرعیه و نه اخلاقی و نه قانونی. معمولا آدمایی به دنبال دزدی علمی می رن یا واسه خرید پایان نامه پول میدن که نه ایده پرداز هستن و نه خلاق و نه میشه اونا رو دانشجو خطاب کرد.

کار تحقیقاتی مثل همه کارا (آشپزی- خیاطی-رانندگی-سرپرستی و …)، کار سختیه و نیاز به حوصله و دقت و آموزش داره.
پس، راحت ترین کار (خرید پایان نامه)، تاثیری در با سواد شدن بی سوادا نداره.

۷-پایان نامه خوب با رفرنسای خوب

حرفه ایای پایان نامه نویسی و استادان برجسته، معمولا یه پایان نامه خوب رو براساس رفرنسای خوب و جدید می دونن. هر اندازه شما بتونین در نوشتن پایان نامه، از رفرنسای معتبر (scholarly papers) و مقالات داوری شده (blind review) استفاده کنین و این رفرنسا جدید باشه،‌ مهارت خود در روش تحقیق رو به رخ خواننده می کشید.

داوران بین المللی و گروه ادمیشن دانشگاه های بیرون مرز کشور، به این موضوع خیلی ریز و معمولی توجه زیادی دارن و اونو به عنوان یکی از معیارهای مخفی در انتخاب دانشجو در نظر می گیرن. تلاش کنین رفرنسای خوب رو در مورد رشته مورد نظر خود، همیشه دانلود و بررسی کرده تا همیشه در جریان روندهای علمی (scientific trends) و ارجاعات بین المللی (citation) در رشته خود قرار بگیرین.

۸-یاد گرفتن اصول منبع دهی

پایان نامه خوب رو یه دانشجوی خلاق که مسلط به اصول رفرنسینگه، می نویسه. مهم نیس که شما سیستم هاروارد (Harvard Referencing  methods) رو دنبال می کنین یا از روشای دیگه بهره می گیرین. باید بتونین پارگرافای خود رو با ارجاعات بین المللی و معتبر، غنا ببخشین و محصول پایانی رو آکادمیک کنین.

واسه یاد گرفتن علم رفرنسینگ، باید زیاد مقاله بخونین و از استادان خود درباره چگونگی رفرنیسنگ در مقالات جورواجور سوال کنین. به تاثیر جا به جایی منابع و تاثیر اون روی یادگیری یه پاراگراف فکر کنین.

اگه مشغول پایان نامه نویسی هستین یا میشین، قدم دوم بعد از انتخاب ایده و موضوع رو آشنایی با اصول رفرنیسینگ در نظر بگیرین.

۹- اصول تحقیق کمی در آخر نامه نویسی

در هر رشته ای که مشغول به نوشتن پایان نامه هستین، باید اصول تحقیق کمی (Quantitative methods) رو بدونین. مخصوصا اگه کار شما با آمار و بررسی اعداد و خروجیای سوال نامه ای متن بسته (close-ended questionnaire) رابطه داشته باشه، یادگیری این اصول پیشنهاد می شه.
کتابا و مقالات و ویدیوهای زیادی واسه آموزش اصول کمی در اختیار شما قرار داره که میشه از اونا بهره جست.

۱۰- اصول تحقیق کیفی در آخر نامه نویسی

مثل اصول کمی، اصول کیفی (qualitative methods) در نوشتن پایان نامه نقش بسیاری اجرا می کنه.
اگه اصول کیفی رو یاد بگیرین، می تونین موضوعات خوب پایان نامه رو به شکل روش تحقیقی موثر و حرفه ای هدایت کنین تا خروجی کار، نگاه چند بعدی، ظرفیتای علمی و مهارت تحقیقاتی شما رو بازگو کنه. کتابا و مقالات بسیاری در این مورد در دسترس قرار دارن.

۱۱- ویراستاری خوب پایان نامه

هر پایان نامه ای حتی اگه به زبون فارسی به وسیله دانشجوی دکترای زبون و ادبیات فارسی  نوشتن شده باشه یا به زبون انگلیسی به وسیله یه دانشجوی انگلیسی زبون رشته مترجمی زبون انگلیسی تالیف شده باشه، نیاز به ویراستاری حرفه ای داره.

بعضی وقتا، ویراستاری ضعیف یه پایان نامه، کار عالی انجام شده رو زیر سوال می بره و محصول پایانی، اون طور که شایسته و بایسته س به چشم نمیاد.

در آخر نوشتن پایان نامه، حتما ۲ کار انجام بدین:

  • کل پایان نامه رو در اختیار کارشناس علمی قرار دارده تا روایتی و انسجام و طرح موضوع و روش پرداخت و پیشرفت موضوع و تحلیل اطلاعات و یافتهاتون رو یه بار بررسی کنه و اشکالات مشخص شه.
  • کل پایان نامه در اختیار یه ویرایشگر متخصص قرار بگیره تا اشکالات گرامری و نگارشی در اون رفع شه.

۱۲- مقدمه نویسی هر فصل

پایان نامه، مقاله ۴ تا ۱۰ صفحه ای نیس که همه بخشا باید به صورت خلاصه و در کمترین جملات، بیشترین معنی و معنی رو هم جهت با ساختار مقاله منتقل کنه.
شما واسه پایان نامه زمان و تعداد صفحه بیشتری واسه طرح موضوع و معرفی موضوع دارین.

به خاطر همین،‌ همیشه از دید یه خواننده به پایان نامه خود نگاه کنین. با مقدمه ای که نوشتید میشه فهمید که روش تحقیق شما چیجوریه و دلیل انتخاب این روش از بین ده ها راه دیگه چی بوده؟

۱۳- اصول مهم در مرور منابع

در مرور منابع (literature review) حتما وقت کافی اختصاص بدین. یه پایان نامه خوب با مرور  منابع خوب بدست میاد. هر اندازه مرور منابع خوب داشته باشین، در جریان اتفاقاتی که در مورد پایان نامه، محققان قبلی انجام دادن قرار گرفته و تسلط اطلاعاتی شما زیاد میشه.

مثلا اگه می خواید در مورد مدیریت انرژی سبز (Green energy management) کار کرده و با نگاه چند بعدی و بین المللی به پایان نامه خود نگاه کنین، باید جدیدترین مقالات یا کتابایی که در مورد روشای خلاقانه مدیریت انرژی سبز در شرکتا و کارخانجات غربی یا شرقی ارائه شده رو مطالعه کرده و از همه مهمتر، تحقیقات موردی (case study) رو بررسی کنین.

بعضی وقتا مشاهده فهرست موضوعات و مطالبی که تو یه کتاب در آمازون میشه دید، می تونه سرنخای فوق العاده ای رو در اختیار شما قرار دهد.

بخاطر این، مرور منابع در نوشتن پایان نامه کاربردی و مهم اهمیت زیادی داره.
بعضی وقتا کلمات کلیدی و سوژهای خوبی در مرور منابع هست که می تونه شما رو با موضوعات و ایده های خیلی جذابی آشنا کنه که روند نوشتن پایان نامه رو به سمت و طرف بهتری هدایت کنه.

مثلا شما می خواید درباره نقش تبلیغات در صنعت حمل و نقل امروز دنیا در آخر نامه خود کار کنین، اما در مرور منابع با مقالاتی مواجه میشین که شما رو با دنیای کار و کاسبی شرکت هوایی ریان ایر ایرلند آشنا می کنه و می فهمید که چیجوری با کمترین خدمات خلاقانه میشه بهای بلیط رو کاهش و مسافر بیشتری جذب کرد!

۱۴- اصول مهم در معرفی روش تحقیق

دانشجویی که روش تحقیق درست و علمی و حرفه ای رو ندونه،‌ نه سوال نامه خوب طراحی می کنه، نه مرور منابع خوبی داره و نه می تونه براساس موضوع تحقیق  و سوالات مطرح شده، نوشتن حرفه ای داشته باشه.

روش تحقیق بد، یافته های (findings) بدی هم به دنبال داره و قدرت شما در تحلیل اطلاعات (conclusion) رو کم می کنه.

۱۵- اصول مهم در تعریف سوال تحقیق

پایان نامه خوب، با سوالات تحقیق (research questions) شروع می شه.
وقتی که یه نفر پایان نامه شما رو مطالعه می کنه، باید خوب درک کنه که شما دنبال چی هستین و قصد نوشتن این پایان نامه چی بوده.

سوال تحقیق از متن مرور منابع بدست میاد. شما باید براساس روایتی و انسجام کار خود، از راه یافتهایی که از مرور منابع بدست میارید، به شکل موضوع پایان نامه، سوالات تحقیقاتی خوب رو استخراج کنین تا با روش تحقیق مناسب، بتونین به این سوالا جواب بدین.

هدف سوالات تحقیق، جواب به گپای علمیه. سوالات تحقیقاتی شما در تز، باید مشکلی از مشکلات و مجهولی از نامعلوما رو باز کنه.

قرار نیس کار اعجاب انگیزی انجام شه.

شما می تونین با طرح چند سوال تحقیق، به درستی یا نبود درستی این پرسشا پی برده و واسه تحقیقات بعدی (further research)، ایده های خوبی در اختیار محققان آینده بذارین.

بعضی فکر می کنن که سوالات تحقیق باید از یه «null question» (سوال خنثی) شروع شه و سوالات بعدی در نقض یا تایید این سوال باشه. اما به هر حال، تعریف سوال تحقیق هم روشای متنوعی داره که باید اونا رو در کتابا و مقالات یاد بگیرین.

۱۶- فرق conclusion با Findings (یافته ها و جمع بندی)

فاندینگ با کانکلوژن فرق داره.

شما در بخش اول فقط به بررسی یافته های تحقیق و تحقیق خود می پردازید و بررسی داده رو براساس روش تحقیق انجام. اما در بخش جمع بندی، به ارائه بحث ‌می پردازید و انگار یافته های خود رو تفسیر (interpretation) می کنین. حرفه ایا، تفسیر خود از یافته های تحقیق رو هم با نظرات دیگه محققان همراستا و منطبق می کنن تا محصول پایانی، کاربردی و منطقی تر به نظر آید.

۱۷- منابع پایان نامه نویسی بین المللی

سایتایی واسه دانلود پایان نامه های بین المللی در اینترنت هست که باید از اونا استفاده کنین. معمولا در این درگاها، پایان نامه های ویراستاری شده و دفاع شده در اختیار عموم قرار میگیره. مثلا شما می تونین از این لینک استفاده کنین.

۱۸- تعامل با استادان داخلی

در هر زمینه ای که مشغول به نوشتن پایان نامه هستین، اساتیدی به جز استادان دانشگاه شمام مشغول سرپرستی پایان نامه های دانشجویان دیگه هستن. از اونا می تونین در روند کار مشورت بگیرین. این تعامل دلیل می شه تا بتونین با گروه های مختلفی از استادان آشنا شده و کار تحقیقاتی مشترکی در آینده با اونا ترتیب بدین.

۱۹- تعامل با استادان خارجی

واسه کسایی که:

    • به فکر دریافت ادمیشن از دانشگاه های بیرون مرز کشور هستن
    • قصد دریافت بورس از دانشگاه های بیرون مرز کشور دارن

 

  • قصد دریافت بورس براساس research assistantship دارن

 

 

  • نگاه چند بعدی به پایان نامه نویسی دارن

    • می خوان از مشاوره استادان خارجی در مرور منابع استفاده کنن
    • می خوان از مقالات استادان بین المللی واسه رفرنسینگ تز استفاده کنن
  • می خوان در کنفرانسای بین المللی شرکت کنن
تعامل با استادان اهمیت زیادی داره.

هر اندازه بتونین با نویسندگان مقالات معتبر در ژورنالای بین المللی همکاری داشته باشین و از نظرات اونا رو واسه نوشتن پایان نامه استفاده کنین، محصول پایانی پخته تر و حرفه ای تر می شه.

در اختیار قرار دادن نسخه انگلیسی زبون پایان نامه به گروهی از استادان می تونه فرصتای خوبی رو در اختیار شما بذاره.

۲۰- خلاصه نویسی پایان نامه

خلاصه نویسی مقاله یا پایان نامه، آخرین کاریه که انجام می شه.
در اختیار داشتن خلاصه خوب از یه پایان نامه خوب، کمک زیادی به داشتن یه رزومه مناسب و توان افزایی شما در مراحل آکادمیک می کنه.

خلاصه کلام

پایان نامه خوب، نشون دهنده علم آموخته با سواده. پایان نامه خوب، با ایده پردازی خلاقانه بدست میاد و به موضوع نوآورانه ختم می شه.
پایان نامه مناسب منابع خوب و معتبر داره، مرور منابع مشخص و روشن داشته و خواننده رو در روند کار قرار میده. تز خوب، سوالات تحقیق مناسب داره و با روش تحقیق کاربردی تلاش می کنه تا عواقب خوبی رو در اختیار محققان آینده هم جهت با موضوع پایان نامه بذاره.

واسه نوشتن پایان نامه خوب، نگاه چند بعدی، مطالعه پایان نامه های جور واجور و مشورت از استادان داخل و بیرون مرز کشور به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی پیشنهاد می شه.
یادمون نره که پایان نامه خوب، باید ویراستاری خوبی هم داشته باشه.