عمر مفید انواع باتری یو پی اس چقدر است؟

همانطور که می‌دانید و انتظار می‌رود، باتری‌ یو پی اس معمولاً برای چیزهایی استفاده می‌شوند که نمی‌توانند حتی برای یک ثانیه خاموش و یا متوقف شوند.

آنها اغلب در رایانه‌ها یا در مراکز داده استفاده می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که در صورت قطع برق هیچ اطلاعات ارزشمندی از دست نمی‌رود.

آنها همچنین برای هر نوع تجهیزاتی که اختلال در برق می‌تواند فاجعه بار باشد، از جمله ماشین‌های پزشکی خاص استفاده می‌شود.

از همین رو باید بدانید که عمر مفید باتری یو پی اس چه استفاده شده باشد چه اصلا حتی یکبار هم استفاده نشده باشد، چقدر است، و یا در صورت استفاده چند وقت یکبار باید به فکر باتری جدید باشیم.

طول عمر باتری یو پی اس چقدر است؟

به طور کلی و در یک جمله می‌توان گفت بیشتر باتری‌های UPC باید سه تا پنج سال عمر کنند. البته عوامل زیادی بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد، از جمله

  • محیط
  • تعداد دشارژ
  • تعداد دفعات استفاده
  • و …

جدا از این موارد چند عامل مختلف وجود دارد که می‌تواند به طول عمر باتری یو پی اس کمک کند.

همانطور که گفته شد به طور متوسط، یک باتری بین 3 تا 5 سال دوام می‌آورد. اما، برخی از باتری‌ها می‌توانند بسیار طولانی‌تر دوام بیاورند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در مدت زمان بسیار کوتاهی از بین بروند. همه چیز به شرایط و نحوه نگهداری باتری شما و البته نوع باتری شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، مهم است که این واقعیت را در نظر بگیرید که بیشتر باتری‌های UPS با یک استندبای 5 ساله طراحی شده‌اند. یعنی اگر باتری خود را در شرایط ایده آل نگه دارید و به درستی از آن مراقبت کنید، پس از 5 سال همچنان حدود 50 درصد ظرفیت اولیه خود را خواهد داشت.

این عالی است، و معمولاً به این معنی است که می‌توانید چند سال دیگر از باتری استفاده کنید. اما، پس از آن دوره 5 ساله، ظرفیت بسیار سریعتر شروع به کاهش خواهد کرد، چرا که تاریخ باتری به پایان رسیده است.

عوامل دیگری که می‌توانند بر طول عمر باتری یو پی اس شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  1. دمای عملیاتی؛ اکثر آنها باید بین 20-25 درجه سانتیگراد کار کنند
  2. فرکانس تخلیه
  3. شارژ بیش از حد یا کمتر

چگونه بفهمم باتری UPC نیاز به تعویض دارد؟

چندین علامت کلیدی وجود دارد که باید به دنبال آن باشید تا مشخص شود که آیا باتری UPC شما به پایان عمر خود رسیده است یا خیر.

بارزترین آن زنگ هشدار باتری کم است. همه باتری‌های UPC این زنگ هشدار را دارند و وقتی خودآزمایی می‌کنند، اگر باتری کم باشد، یا صدا می‌دهد یا متوجه خاموش شدن چراغ خواهید شد. هر دو علامت نیاز به تعویض باتری هستند.

اگر به باتری خود توجه زیادی می‌کنید و سعی می‌کنید به طور منظم آن را تعمیر و نگهداری کنید، چند علامت و نشانه وجود دارد که باید قبل از به صدا درآمدن زنگ هشدار به دنبال آن باشید.

مطلب دیگر :
خرید ورق آهن

چراغ های پانل چشمک زن یا هر علامتی که نشان دهنده کنترل الکترونیکی عجیب باشد، نشانگر این است که باتری شما احتمالاً از بین رفته است.

علاوه بر این، اگر متوجه شده‌اید که باتری شما زمان زیادی برای شارژ شدن طول می‌کشد، باید این را در نظر بگیرید که احتمالاً در حال حاضر آنطور که باید به طور موثر کار نمی‌کند.

در نهایت، به مدت زمان استفاده از باتری توجه کنید. حتی اگر هیچ یک از این نشانه‌های واضح را نمی‌بینید، به این معنی نیست که آنطور که باید کار می‌کند.

اگر بیش از سه سال و مطمئناً بیش از 5 سال است که باتری یو پی اس دارید، ممکن است زمان آن رسیده که به دنبال خرید باطری باشید.

روشی برای حفظ و افزایش عمر باتری UPS

اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از باتری خود ببرید، چند روش وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. خوشبختانه، دنبال کردن و انجام این روش‌ها نسبتاً آسان است و تا حد زیادی تضمین می‌کند که باتری شما عمر مفیدی داشته باشد.

بهترین مکان برای قرارگیری باتری

ابتدا بهترین مکان را برای نصب دستگاه تعیین کنید. همانطور که در بالا گفته شد، دمای کار می‌تواند تاثیر زیادی بر طول عمر باتری داشته باشد.

بنابراین، هنگامی که برای اولین بار دستگاه را نصب می‌کنید، باید در محیطی با دمای کنترل شده قرار گیرد.

آن را در نزدیکی درها، پنجره‌ها یا مکان‌هایی که ممکن است در معرض باد یا رطوبت باشد قرار ندهید.

حتی منطقه‌ای که گرد و غبار یا دودهای زیادی را جمع می‌کند می‌تواند مشکل ساز باشد.

تعمیر و نگهداری درست از باتری

تعمیر و نگهداری منظم باتری یو پی اس شما، بهترین راه برای افزایش طول عمر و استفاده حداکثری از آن است.

اکثر مردم می‌دانند که باتری‌های UPS به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با دوام و کم تعمیر و نگهداری باشند، درست مانند باطری 12 ولت 12 آمپر که البته پر استفاده‌ترین باتری یو پی اس نیز می‌باشد.

اما، این بدان معنا نیست که شما باید مراقبت مناسب از آنها را نادیده بگیرید.

مهم‌ترین ویژگی‌های تعمیر و نگهداری که باید در هنگام مراقبت از باتری خود در نظر داشته باشید شامل

  • پیگیری دما و فرکانس چرخش
  • بازرسی‌های منظم
  • و توجه به ذخیره سازی

است.

منبع : <p><a href=”https://digiato.com/promoted/1555135″>https://digiato.com/promoted/1555135</a></p>