تفنگ تهاجمی AK-308؛ شاهکاری جدید از کمپانی کالاشنیکف برای بازارهای جهانی

شرکت اسلحه سازی کالاشنیکف کانسرن (Kalashnikov Concern)، سازنده اسلحه افسانه ای AK-47، که همه اونو با نام ساده کالاشنیکف می شناسن، از یه تفنگ تکی جدید به نام AK-308 رونمایی کرده. سخنگوی شرکت موقع رونمایی از این اسلحه تکی جدید در آگوست گذشته اینجور گفته بود: «این اسلحه براساس مسلسل AK103 واسه خشاب ۷٫۶۲×۵۱ با عناصر و جزییاتی از مسلسل خودکار AK-12 ساخته شده.
الان مشغول جفت و جور سازی مقدمات واسه آزمایشای اولیه این اسلحه هستیم».

چیزایی که تا حالا در مورد اسلحه کالاشنیکف AK-308 میدونیم اینه که میشه اونو نسخه ای از کالاشنیکف AK-12 دونست که از خشاب مخصوص سلاحای ناتو استفاده کرده و باید اونو جاه طلبانه ترین تولید این شرکت در ده های گذشته دونست. از زمان جنگ سرد، شرکت اسلحه سازی کالاشنیکف بیشتر از ۲۰ اسلحه تهاجمی تکی ساخته که از اون میان فقط سه مورد از اونا از خشابا و گلولهایی غیرروسی/اتحاد جماهیر شوروی استفاده می کردن. سلاحای AK-101 و AK-102 با گلولهای ۵٫۵۶×۴۵ میلیمتری ناتو، اولین سلاحای تکی ساخت این شرکت با استاندارد گلولهای ناتو بودن که به خاطر صادرات تولید می شد اما این سلاحا در اندازه بین المللی با استقبال زیادی مواجه نشدن.

تفنگ تهاجمی تکی AK-108 هم از گلوله ۵٫۵۶×۴۵ میلیمتری استفاده می کرد اما اونم خریداران زیادی در سطح بین المللی نداشت. AK-108 بخشی از خط تولید سری گذشته AK-100 بود (۱۰۷-۱۰۹) که با مشکل در سیستم لگد، سنگینی زیادتر از اندازه و طراحی پیچیده بی دلیل مواجه شد.
بیست سال بعد، شرکت کالاشنیکف دوباره تلاش کرده سلاحی با توانایی بالا و بدون محدودیتای قبلی بسازه.  AK-308 از گلولهای متفاوتی که استاندارد ناتو دارن استفاده می کنه (۷٫۶۲х۵۱ میلیمتری به جای ۵٫۵۶×۴۵ میلیمتری) که دیگه سنگینی و مشکلات لگد گذشته رو نداشت و در مقابل از برد و توانایی نفوذ بیشتری برخورداره.

این اسلحه کمی بلندتر و سنگین تر از AK-12ه تا بتونه با نوع کالیبر سنگین تر گلوله خود مطابقت بیشتری داشته باشه. اسلحه تکی AK-308 همه تغییرات مفیدی که در AK-12 وجود داشت رو هم در خود داره که از اون جمله میشه به قنداق تاشو و لوله گازی دارای طراحی دوباره اشاره کرد.
هم اینکه در ساخت این تفنگ از قالب اسلحه ای RPK-74M استفاده شده که دووم اونو به مقدار زیادی زیاد می کنه.
اگه مشکلات و نواقص مربوط به مرحله کنترل کیفیت رو کنار بذاریم، AK-308 رو میشه خوش دست تر و با کارآیی بهتر و بالاتر از AK-12 دونست.

با این وجود میشه توقع داشت که تغییراتی واسه بهتر شدن کارکرد این اسلحه هم اتفاق افتاده چون بیشتر از بیست سال از زمان ساخت اولین اسلحه سری AK 100 میگذره و مطمئناً خیلی از اشکالات گذشته این سری اسلحه در این مدت طولانی رفع شدن. وزن این اسلحه با خشاب خالی ۴٫۳ کیلوگرمه. هر چند هنوز نمی دونیم ارتش و پلیس روسیه این اسلحه رو خریداری می کنن یا خیر اما مسئولان شرکت کالاشنیکف تایید کردن که AK-308 رو واسه صادرات ساخته ان.

مطلب دیگر :
کبودی های بی دلیل و ناگهانی بدن نشانه چه هستند؟

هند که از زمانای قدیم به خرید سلاحای تکی روسی علاقه نشون داده, یکی از خریداران اصلی این اسلحه تکی قوی به نظر می رسه. در اوایل اکتبر گذشته، دهلی نو و مسکو قراردادی به ارزش ۵٫۴۳ میلیارد دلار امضا کردن که براساس اون تعدادی سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ درزمان سالای آینده به هند تحویل داده می شه.
هم اینکه انتظار می رفت که دو کشور قراردادی واسه خرید اسلحه تکی تهاجمی AK-103 هم امضا کنن که از گلولهای ۷٫۶۲×۳۹ میلیمتری استفاده می کرد.

AK-308 از لوله ۱۶٫۳ اینچی سود برده و خشاب اونم ۲۰ گلوله در خود جای میده. هم اینکه این اسلحه از دوربین دیوپتر سود میبره که میشه اونو همراه با سرنیزه روی اسلحه نصب کرد.
طول کلی اسلحه از ۸۸۰ تا ۹۴۰ میلیمتر بدون سرنیزه و ۱۰۴۵ تا ۱۱۰۵ میلیمتر با سرنیزه فرق داره.
در حالت تا شدن قنداق هم طول اسلحه ۶۹۰ میلیمتر میشه. طول لوله هم ۴۱۵ میلیمتر اعلام شده.
البته این اسلحه تکی هنوز در مراحل آزمایش اولیه بوده و به وسیله نیروهای زمینی، هوابرد و دریایی قابل استفاده میشه.

ویژگیای تفنگ کالاشنیکف AK-308 به طور خلاصه بدین ترتیبه:

  • کالیبر: ۷٫۶۲ میلیمتر

 

  • اندازه گلوله: ۷٫۶۲×۵۱ میلیمتر

 

  • وزن (با خشاب خالی): ۴٫۳ کیلوگرم

    • طول کلی/ با سرنیزه: ۸۸۰ تا ۹۴۰ میلیمتر/ ۱۰۴۵ تا ۱۱۰۵ میلیمتر

  • طول اسلحه با قنداق تا شده: ۶۹۰ میلیمتر

 

  • طول لوله: ۴۱۵ میلیمتر

 

 

  • ارتفاع: ۲۴۲ میلیمتر

  • عرض: ۷۲ میلیمتر

 

 

    • نوع قنداق: تا شونده، با توانایی تنظیم در ۴ موقعیت

 

  • گنجایش خشاب: ۲۰ گلوله

 

  • نوع وسیله هدف گیری: دوربین دیوپتریک

ویدیو مربوط به مشخصات و چگونگی شلیک این اسلحه تکی جدید و قوی روسی رو در این لینک ببینین.